printlogo


کد خبر: 238620تاریخ: 1400/7/7 00:00
اداره عتبات عالیات عراق اعلام کرد
16 میلیون زائر در اربعین امسال

دیروز سه‌شنبه 20 صفر، مصادف بود با هزار و سیصد و هشتاد و دومین میعاد اربعین شهادت امام حسین(ع) و یاران عاشورایی‌اش در عراق که بنا به تقویم قمری یک روز پس از کشورمان گرامی داشته ‌شد. از آنجا که این روز در کربلا به عنوان مقصد نهایی راهپیمایی و زیارت اربعین است، عملیات بازگشت زائران آغاز شده است. همزمان با عازم شدن زائران برای بازگشت از کربلا، وزارت حمل‌و‌نقل عراق اعلام کرد 32 هزار خودرو را برای بازگرداندن آنان بسیج کرده است. به گفته این وزارت، اجرای مرحله آخر طرح بازگشت زائران عملا از روز دوشنبه کلید خورده است. «صادق الموسوی» از مقامات محلی کربلا در همین ارتباط گفت پیرو دستور «ناصر حسین بندر الشبلی» مبنی بر آماده‌باش تمام امکانات و خودروها برای بازگرداندن زائران کربلا در روز اربعین، هزاران خودرو برای بازگشت زوار آماده شده است. به گفته او نیروهای شرکت حمل‌و‌نقل عراق در محورهای ویژه در بابل، نجف اشرف و کربلا مستقر هستند تا بر اساس وظایف محوله، زائران را جابه‌جا کنند. 
در حالی که موج بازگشت زائران کربلای معلا  از روز دوشنبه آغاز شده، از دوشنبه‌شب میلیون‌ها زائر مشتاق دیگر خود را به این شهر رساندند تا سه‌شنبه که مصادف بود با روز اربعین در عراق، در بهشت بین‌الحرمین عزاداری کنند.  اداره عتبات عالیات عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد مراسم اربعین امام حسین(ع) در سطحی عالی برگزار شد و هیچ‌گونه اختلالی در این زمینه مشاهده نشد.  بر اساس این بیانیه، شمار زائران اربعین امسال هنوز به شکل دقیق اعلام نشده، چرا که ورود و خروج آنها از استان کربلای معلی به مدت 15 روز ادامه داشته و شمارش آمار همچنان ادامه دارد.  با این حال اداره عتبات عالیات عراق، ساعاتی بعد، از افزایش شمار زائران اربعین حسینی امسال خبر داد و این تعداد را بیش از 16 میلیون نفر برآورد کرد. دولت عراق امسال با ورود زوار برای شرکت در مراسم اربعین موافقت کرد. بر اساس سهمی که عراق اعلام کرده بود، 60 هزار ایرانی امسال می‌توانستند در این مراسم شرکت کنند که با برداشت محدودیت‌های اخیر، این عدد به بیش از 90 هزار نفر رسید. 
این بیانیه در حقیقت واکنشی بود به اظهارات برخی مقامات استان کربلا که روز دوشنبه، شمار زائران اربعین حسینی امسال نسبت به سال گذشته را بسیار بیشتر دانسته و بیش از 14 میلیون تخمین ‌زده بودند. همچنین رئیس ستاد اربعین حشد‌الشعبی در اظهاراتی غیررسمی این رقم را بین 18 تا 20 میلیون برآورد کرده بود که تنها 3 میلیون کمتر از تعداد برآورد شده زائران مراسم ۲ سال پیش اربعین در عراق، قبل از شروع همه‌گیری کروناست.  جاسم الفتلاوی، معاون استاندار کربلا در یک مصاحبه مطبوعاتی گفته بود اگر چه ارزیابی‌ها درباره تعداد زائران با وجود دوربین‌های مستقر در ورودی‌ها و خروجی‌های استان کربلا خیلی نزدیک به واقعیت نبوده و به خاطر تداوم ورود و خروج زائران تا سه‌شنبه شب حرکت زائران از استان‌های بابل و همچنین از سمت نجف به سمت کربلا ادامه دارد، تخمین ‌زده می‌شود بیش از 14 میلیون نفر در زیارت امسال شرکت کرده باشند. 
در همین حال «تحسین الخفاجی» سخنگوی رسمی فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد به لطف خدا و تلاش نیروهای امنیتی طرح ویژه زیارت اربعین امام حسین(ع) با موفقیت اجرا شد. به گفته او همه دستورات و توصیه‌های ویژه طرح امنیتی زیارت اربعین و فعالسازی تلاش اطلاعاتی و خدماتی از طریق راه‌اندازی شماره ویژه تماس با فرماندهی ستاد عملیات مشترک از ۲ هفته قبل با حضور شخصی سرلشکر «عبدالامیر الشمری» معاون فرمانده ستاد عملیات مشترک عراق که شخصا بر روند اقدامات امنیتی نظارت داشت و با کمک واحد اطلاع‌رسانی امنیتی و تسهیل روند فعالیت رسانه‌های داخل و خارج از کشور اجرا شد. 
 
* صالح: درس‌های قیام امام حسین(ع) جاودانه است
رئیس‌جمهور کردتبار عراق به مناسبت شب اربعین حسینی، درباره درس‌های جاودانه اربعین قیام کربلا توئیت زد. برهم صالح در این پیام نوشت: «ما باید از درس‌های جاودانه اربعین قیام امام حسین(ع) به عنوان راهی برای ایجاد اصلاحات به سمت کشوری مقتدر که مبتنی بر اراده آزاد عراقی‌هاست، الهام بگیریم... راهپیمایی به سمت کربلای معلا تجسم واقعی پافشاری آنها بر برخورداری از کشوری است که ضامن امنیت و حقوق آنها در زندگی آزاد و شرافتمندانه باشد؛ کشوری که با داشتن حاکمیت کامل و امنیت و صلح در کنار همسایگان خود به سر برد».

Page Generated in 0/0159 sec