printlogo


کد خبر: 238625تاریخ: 1400/7/7 00:00
به بهانه حرف‌های عجیب عبدیان علیه مدیران سابق استقلال
همچنان به دنبال دیده شدن

زهره فلاح‌زاده: باشگاه استقلال در سال‌های اخیر هرگز نتوانسته روزی را بدون حاشیه سپری کند تا جایی که حتی اگر عضو سابق هیأت‌مدیره مدتی دور از چشم هوادار باشد، باید روی خط یک برنامه زنده بیاید تا بتواند برای استقلال حاشیه‌ای تازه تولید کند. مهدی عبدیان، عضو سابق هیأت‌مدیره استقلال که وزارت ورزش تنها به دلیل کمک‌های مالی سال‌های قبلش، به بهانه سر و سامان دادن به اوضاع بد اقتصادی باشگاه پذیرفت وی را وارد هیات‌مدیره کند، طی چند ماه به یک فرد محبوب در استقلال تبدیل شد. او که تنها در زمان مدیریت احمد سعادتمند و در روزهای ابتدایی حضورش مجبور به خرج کردن شد، پس از انتخاب احمد مددی به عنوان سرپرست و بعد از آن مدیرعامل آبی‌پوشان، در روزهای بسته بودن پنجره نقل و انتقالات و مشکلات بی‌پولی، هرگز حاضر به کمک به مدیر وقت تیم نشد. تا جایی که او حتی در نیم‌فصل حاضر به چک دادن به باشگاه شهرخودرو برای خرید امین قاسمی‌نژاد نشد و پشت سر مددی هم با مجیدی، سرمربی استقلال و وطن‌خواه مدیرعامل باشگاه پدیده صحبت‌هایی کرد. این یعنی عبدیان علاوه بر اینکه کمکی به تیم استقلال نمی‌کرد، حتی با بدگویی به دنبال تخریب مدیرعامل وقت هم بود. 
عبدیان دوشنبه‌شب در برنامه تلویزیونی «فوتبال برتر»، تماس تصویری با مجری برقرار کرد. او که تا همین چند روز پیش به عنوان یکی از گزینه‌های تخیلی هیأت‌مدیره جدید استقلال معرفی می‌شد، صحبت‌هایی سراسر کذب را بیان کرد. 
عبدیان تا جایی خودش را به خواب ‌زده و به دنبال تخریب احمد مددی بود که حتی نتوانست از قراردادهای سنگینی که زمان سعادتمند بسته شده بود، ایراد بگیرد. البته او در این رابطه هم مددی را که در آن زمان معاون باشگاه و عضو کمیته نقل و انتقالات بود، مقصر می‌داند. اما واقعیت این بود که مددی طی نامه‌ای به احمد سعادتمند اعلام می‌کند به همراه اسد‌الله مقدم، معاون حقوقی باشگاه و عضو دیگر کمیته نقل و انتقالات به دلیل شفاف نبودن و اطلاع نداشتن از انعقاد قرارداد برخی بازیکنان از این کمیته استعفا می‌کنند. سعادتمند هم در جواب این نامه می‌نویسد: این عزیزان به جلسه‌ای دعوت شوند و گفته شود که متأسفم!
هواداران استقلال بخوبی به یاد دارند مهدی عبدیان در شب آخر تمدید قراردادها به هتل آزادی رفت و هنگام بستن قرارداد برخی بازیکنان همچون فرشید باقری، عکسی را هم با احمد سعادتمند و بازیکنان گرفت. آن زمان صحبت از چک دادن عبدیان به بازیکنانی بود که منجر به تمدید قرارداد آنها شده بود. البته او در این برنامه تلویزیونی گفت هیچ دخالتی در انعقاد قراردادها نداشته است اما مگر عبدیان عضوی از هیأت‌مدیره استقلال نبوده که باید گزارش نقل و انتقالاتی سعادتمند را امضا کند؟ اگر او دخالتی در نقل و انتقالات استقلال نداشته و روحش هم از رقم قراردادها باخبر نبوده است، چرا طی یک سال گذشته و با برملا شدن رقم قرارداد بازیکنان صدای اعتراضش شنیده نشد؟ حتی در این برنامه هم در این باره اعتراضی نکرد!
عبدیان درباره قرارداد محمد نادری، مدافع چپ فصل گذشته این تیم هم اصرار به نگفتن حقیقت دارد. او که یک هفته زودتر از رونمایی از قرارداد نادری، قراردادی را منعقد کرده بود، برای اینکه نامش را به خیال خودش در استقلال با این قرارداد جاودانه کند، با عجله و بدون حضور احمد مددی در شرکتش (قزوین) با حضور حجت نظری و اسماعیل خلیل‌زاده، دیگر اعضای هیأت‌مدیره وقت تیم، به نشانه انعقاد قرارداد با نادری عکس یادگاری می‌اندازند. هدف عبدیان در نشان دادن این قرارداد در محل کارش، جز تبلیغ خود و شرکتش بود؟ مگر قراردادها نباید در باشگاه بسته می‌شد؟ حال بماند که عضو سابق هیأت‌مدیره آنقدر در کارش ناشیانه عمل و در نشان دادن خودش عجله کرده بود که یادش رفته بود با بازیکن قرضی باید پس از گرفتن رضایتنامه قرارداد منعقد کند(!) همین امر باعث شد تیم کورتریک بلژیک به نشانه اعتراض مبلغ رضایتنامه ۵۰ هزار دلاری این بازیکن را به ۲۰۰ هزاردلار افزایش دهد تا باشگاه استقلال به دلیل اشتباه یک عضو متحمل خسارت شود. عبدیان در این برنامه صحبت از تفاهم قرارداد با نادری برای ۳ سال می‌کند، این در حالی است که خبرنگار «وطن‌امروز» با مدیربرنامه‌های این بازیکن صحبت‌ و وی اعلام کرد قرارداد یک ساله تفاهم و به امضا رسید. این بازیکن تحت قرارداد تیم دیگری بوده و نمی‌توانسته قرارداد بلندمدت با استقلال به امضا برساند. 
عبدیان درباره هروویه میلیچ، مدافع چپ اهل کرواسی استقلال هم که اصرار به تمدید قراردادش داشت، حقیقت را نمی‌گوید. وی که در زمان مربیگری محمود فکری و پس از اخراج این بازیکن از تمرینات با خبرنگار «وطن‌امروز» صحبت کرد، از رفتارهای میلیچ انتقادات شدیدی ‌کرد. 
عضو سابق هیأت‌مدیره حتی گفت: به کاظم قیم، مدیر امور بین‌الملل باشگاه هم گفتم که به میلیچ بگوید در صورتی که نخواهد رفتارش را تغییر دهد، با او تمدید نمی‌کنیم. عبدیان در این گفت‌وگو از الفاظ خوبی درباره این بازیکن و هوادارانی که به دنبال تمدید قرارداد وی بودند، استفاده نکرد که اسناد آن در اختیار خبرنگار «وطن‌امروز» است. اما چطور می‌شود عبدیانی که تا این حد با میلیچ زاویه داشته، یک‌مرتبه اصرار به تمدید قرارداد با این بازیکن می‌کند و حتی در متن استعفای اعضای هیأت‌مدیره، دلیل استعفا، انجام ندادن ۴ مصوبه از سوی مددی است که یکی از آن ۴ مصوبه، عدم تمدید قرارداد میلیچ است؟ اصرار بر بستن قرارداد با بازیکنی که بندهای عجیبی در آن وجود دارد، مثل دیرکرد در پرداخت، به چه علت بوده است؟ آیا عبدیان که در مدت حضور مددی در رأس باشگاه استقلال پولی پرداخت نکرده بود، حاضر به پرداخت مطالبات میلیچ می‌شد؟ قطعا جواب مثبت نیست. نکته جالب اینکه عبدیان در برنامه دوشنبه‌شب گفت: در قرارداد میلیچ پرداخت مالیات توسط باشگاه ذکر شده بود اما مددی مخالف آن بود و کش دادن عدم تمدید قرارداد با او منجر به رفتن میلیچ شد. این در حالی است که طبق قوانین فوتبال، مالیات بازیکن
بر عهده باشگاه‌ نیست و بازیکن باید خودش آن را پرداخت کند اما حتی از همین موضوع هم عبدیان بی‌خبر است. او اصرار به بستن قرارداد با میلیچ داشت، در حالی که مددی با کمک گرفتن از یک وکیل حاذق متوجه خسارت و به خطر افتادن منافع باشگاه جهت تمدید قرارداد با این بازیکن شد. مددی قرارداد جدیدی توسط وکیل قابل اعتمادش تنظیم کرد و از عبدیان خواست بر اساس این قرارداد با میلیچ تمدید شود اما عضو سابق هیأت‌مدیره استقلال از این کار امتناع کرد. 
حال بر اساس آنچه عبدیان در برنامه دوشنبه‌شب مطرح کرد، سوالاتی پیش می‌آید:
- در مدت حضور شما به عنوان یک فرد متمول، چه کمک شایانی به تیم شد؟ 
- آیا با پرداخت پول از سوی شما پنجره‌ نقل و انتقالات استقلال باز شد؟
- آیا شما بیش از مابقی اعضا پولی به باشگاه آوردید؟
- آیا با حضور شما استقلال مشکل بی‌پولی را حس نکرد؟
- آیا شما به عنوان مسؤول نقل و انتقالات استقلال با بازیکنان مدنظر سرمربی تیم قرارداد بدون مشکلی بستید؟ 
- آیا ستاره خارق‌العاده‌ای در زمان مسؤولیت شما خریداری شد؟
- و آیا فضای مجازی را آرام کردید یا با صحبت‌های تنش‌زای خود استقلال را به روزهای پر از درگیری و دعوا کشاندید؟
آنچه از دوره حضور شما در هیات‌مدیره به یادگار مانده، این است که هیچ‌گاه استقلال با حضور شما رنگ خوشبختی ندید. شما به عنوان یک عضو هیأت‌مدیره وظیفه خود را نتوانستید به نحو احسن انجام دهید، حتی راه را خیلی مواقع اشتباه هم رفتید.
چند سالی بود به دلیل نبود یک وزیر کاردان و داشتن بدهی‌های هنگفت، افراد به ظاهر متمول بدون سابقه مدیریت در ورزش به باشگاه وارد می‌شدند که نه تخصص‌شان این بود و نه می‌توانستند بحران‌ها را مدیریت کنند؛ افرادی که به دنبال دیده شدن بودند و استقلال را در سخت‌ترین شرایط رها کردند. شاید سیدحمید سجادی، وزیر جدید ورزش به همین دلیل دست افراد متمول را از باشگاه کوتاه کرد تا افرادی در هیأت مدیره تیم حضور داشته باشند که اسم و رسم‌شان را دارند و نیازی ندارند با منت گذاشتن بابت آوردن چند میلیارد به استقلال، به تیم صدمه‌ای وارد کنند؛ افرادی که می‌توانند جلوی حواشی را بگیرند و در سکوت، امور باشگاه را انجام دهند. 

Page Generated in 0/0118 sec