printlogo


کد خبر: 238641تاریخ: 1400/7/7 00:00
اخبار

دلار وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد
دلار در صرافی‌های بانکی دیروز در مقایسه با روز کاری پیش از آن با ۶۰۵ تومان افزایش ۲۷ هزار و ۴۴۰ تومان معامله شد. در بازار آزاد نیز دلار وارد کانال 28 هزار تومان شد و به 28 هزار و 10 تومان رسید. قیمت فروش یورو نیز دیروز در مقایسه با روز کاری قبل ۴۰۲ تومان افزایش یافت و ۳۱ هزار و ۹۳۸ تومان تعیین شد. همچنین قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۳۰۳ تومان و نرخ خرید هر یورو ۳۱ هزار و ۳۰۵ تومان بود. علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۴۱۵ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۶۵۵ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو نیز در این بازار ۳۰ هزار و ۹۱۲ تومان و نرخ فروش آن ۳۱ هزار و ۱۹۳ تومان اعلام شد. 
***
اقدامات وزارت نیرو با هدف‌گذاری‌ها فاصله دارد
مهرداد بذرپاش در نهمین نامه به وزرای دولت، گزارش عملکرد وزارت نیرو درباره احکام مرتبط با تولید را به اطلاع وزیر رساند. در این نامه که در راستای منویات مقام معظم رهبری و تحقق شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» و با یادآوری اینکه مبنای رسیدگی دیوان محاسبات اسناد و قوانین بالادستی و ۷ قانون اقتصاد مقاومتی است، آمده است: اقدامات وزارت نیرو با هدف‌گذاری در قوانین و مقررات فاصله دارد. مقابله با بحران کم‌آبی، تامین، طراحی و ساخت حداقل ۷۰ درصد آب‌شیرین‌کن‌های مورد نیاز در شهرهای حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان، افزایش توان تولید برق تا 25000 مگاوات، احداث نیروگاه با بازدهی بالا و عدم جبران خسارت‌های وارده ناشی از قطع برق به شرکت‌ها، مواردی است که در این نامه برای رفع آنها تاکید شده است. 
***
پرداخت قسطی قبض برق امکان‌پذیر شد
سخنگوی صنعت برق کشور از طرح قسطی کردن قبض‌های تابستانی برق خبر داد. مصطفی رجبی‌مشهدی با اشاره به اقساطی شدن قبوض برق گفت: امسال با توجه به شدت گرمای هوا، مصرف برق بویژه برای استفاده از وسایل سرمایشی افزایش یافت. ۸۵ درصد مشترکان خانگی بیش از ۲ برابر الگوی مصرف، برق مصرف کرده‌اند که این دست از مشترکان باید مبلغ زیادی را بابت قبوض پرداخت کنند. وی افزود: بر اساس امکانی که شرکت توانیر فراهم کرده است، مشترکانی که بیشترین الگوی مصرف را داشته‌اند، می‌توانند قبوض خود را در ۳ قسط پرداخت کنند. رجبی‌مشهدی گفت: مشترکانی که توان پرداخت صورتحساب را ندارند هم می‌توانند در این طرح شرکت کنند و توصیه ما این است آن دست از مشترکان که قبوض برق‌شان کمتر است، در یک قسط مبلغ را پرداخت کنند. گفتنی است مشترکان می‌توانند با مراجعه به شرکت برق مناطق خود، نسبت به تقسیط بدهی اقدام کنند. 
***
فاصله تورمی دهک‌ها کاهش یافت
بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در شهریور به ۴ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (4/5 درصد) 4/1 درصد کاهش داشت. نرخ تورم کل کشور در شهریور 1400 برابر 8/45 درصد بود که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه 5/45 درصد برای دهک‌ ششم تا 4/49 درصد برای دهک دهم نوسان داشت. محدوده تغییرات تورم 12 ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین 3/61 درصد برای دهک دوم تا 5/57 درصد برای دهک دهم بود. همچنین اطلاع مذکور درباره گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» بین 5/47 درصد برای دهک دهم تا 8/33 درصد برای دهک اول بود. بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٤ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (4/5 درصد) 4/1 درصد کاهش داشت. همچنین فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل 6/0 درصد و گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل 9/1 درصد کاهش نشان داد. 
***
ابلاغ مصوبه پرداخت وام خرید مسکن
مقام مسؤول بانک مسکن از ابلاغ مصوبه شورای پول و اعتبار درباره افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق‌تقدم به شعب بانک مسکن در سراسر کشور خبر داد. مهدی احمدی اظهار کرد: این تصمیم با پیشنهاد بانک مسکن به اجرا درآمده و هدف آن اثربخشی سبد تسهیلات بانک مسکن در تحرک و رونق‌زایی بخش مسکن و ساختمان و همچنین کمک به خانه‌‌دار شدن تمام افراد از جمله خانوارهای فاقد مسکن است. از آنجا که قیمت مسکن در سال‌های اخیر در همه شهرهای کشور افزایش داشت، تسهیلات جدید خرید و ساخت مسکن می‌تواند قدرت مالی متقاضیان خرید خانه را به صورت نسبی تقویت کند. وی درباره سقف‌های جدید تسهیلات خرید و ساخت مسکن هم گفت: این تسهیلات با خرید اوراق گواهی حق‌تقدم به عنوان امتیاز تسهیلات، قابل دریافت و استفاده است. در تهران، سقف تسهیلات اوراق که البته برای ساخت نیز قابل استفاده است، به 200 میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بالای 200 هزار نفر به 160 میلیون تومان و در سایر شهرها نیز به 120 میلیون تومان افزایش یافت. سقف جدید تسهیلات اوراق مسکن برای واحدهای مسکونی با حداکثر قدمت 25 سال ساخت، قابل استفاده است. وی ادامه داد: در صورت درخواست اخذ تسهیلات به صورت زوجین، زن و شوهر هر یک می‌توانند به طور مجزا از سقف تسهیلات مذکور برای خرید یا ساخت یک واحد مسکونی به صورت مشترک استفاده کنند. 

Page Generated in 0/0059 sec