printlogo


کد خبر: 238648تاریخ: 1400/7/7 00:00
اخبار

تورم، خط قرمز دولت است
رئیس‌جمهور تورم را خط قرمز دولت دانست و گفت: دستگاه‌های اجرایی از هرگونه اقدامی که منجر به افزایش تورم شود، پرهیز کنند. حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در راستای کنترل تورم، بانک مرکزی را موظف کرد سیاست‌های پولی را متناسب با مدیریت نقدینگی و کنترل تورم پیگیری کند. وی تورم را خط قرمز دولت دانست و گفت: دستگاه‌های اجرایی از هرگونه اقدامی که منجر به افزایش تورم می‌شود، پرهیز کنند. رئیس‌جمهور همچنین تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه موظف است بودجه سال ۱۴۰۱ را با تاکید بر اصلاح ساختار و حذف هزینه‌های غیرضرور بودجه تدوین کند. رئیسی با بیان اینکه حمایت از تولید داخل در اولویت سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی دولت قرار دارد، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ریزی و سیاست‌های متناسب با این اولویت‌ بویژه توسعه تولیدات داخلی و بی‌نیازی از واردات کالاهای خارجی و اعمال محدودیت و ممنوعیت برای ورود کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی یا کالاهای وارداتی غیرضرور را در دستور کار خود قرار دهد. 
***
ما‌به‌ازای صادرات سوخت به لبنان و ونزوئلا، ارز و طلا دریافت کردیم
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به صادرات فرآورده‌های نفتی به ونزوئلا و لبنان گفت: این صادرات رایگان نبوده و ارز و طلای آن ‌را گرفتیم، ضمن اینکه با تجار لبنانی کار کردیم، نه دولت لبنان و حزب‌الله. 
هادی بیگی‌نژاد در گفت‌وگو با فارس با اشاره به صادرات فرآورده‌های نفتی به لبنان، سوریه و ونزوئلا اظهار داشت: متأسفانه عده‌ای دائما به دنبال تکرار این جمله هستند که جمهوری اسلامی به کشورهای مذکور کمک‌هایی را ارسال می‌کند اما در قبال آن هیچ پولی دریافت نمی‌کند در حالی ‌که این حرف از اساس غلط است چون آنها بنا دارند مردم کشورمان را به مسیری که در حال طی شدن است بدبین کنند. وی افزود: معادن بسیار خوبی در ونزوئلا وجود دارد و اگر جمهوری اسلامی ایران به آن کشور، سوخت صادر کرده است مابه‌ازای آن طلا دریافت کرده چرا که ونزوئلا معادن طلا دارد و حتی این موضوع به صورت رسمی اعلام شده است. 
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ارسال فرآورده سوختی به لبنان خاطرنشان کرد: این محموله به تجار لبنانی فروخته شده است و اصلا این محموله را به دولت لبنان و یا حزب‌الله نداده‌ایم، ضمن اینکه دلیل ارسال این محموله سوختی از مرز سوریه به لبنان، برای آن بود که دولت لبنان تحت تحریم قرار نگیرد و به همین دلیل ارسال سوخت از طریق سوریه به لبنان از طریق زمینی بوده است. بیگی‌نژاد عنوان کرد:‌ ارسال این فرآورده‌ها در حقیقت مازاد فرآورده‌های تولیدی کشورمان است و اینگونه نیست که نیاز کشورمان را نادیده بگیریم؛ ضمن اینکه عقل و منطق حکم می‌کند صادرات فرآورده داشته باشیم و بتوانیم از این مسیر به درآمدزایی برسیم. 
***
تخلیه نخستین محموله قرارداد بزرگ «سوآپ» ایران و ونزوئلا
رویترز به نقل از منابع آگاه خبر داد یک محموله 1/2 میلیون بشکه‌ای میعانات گازی ایران تحت قرارداد بزرگ سوآپ ایران و ونزوئلا دیروز در آب‌های ونزوئلا تخلیه شد. این خبرگزاری به نقل از دو منبع آگاه و آمارهای رهیابی نفتکش‌ها نوشت یک محموله 1/2 میلیون بشکه‌ای میعانات گازی عرضه شده از سوی شرکت ملی نفت ایران به شرکت PDVSA ونزوئلا که نخستین محموله سوآپ میان این دو شرکت است ارسال شد و این هفته تخلیه خود را آغاز کرد. شرکت ملی نفت ایران و شرکت PDVSA ونزوئلا، در بحبوحه تحریم‌های آمریکا علیه ۲ کشور، بر سر یک قرارداد میان‌مدت برای تبادل نفت سنگین ونزوئلا و میعانات گازی ایران توافق کرده‌اند. رویترز به نقل از منابع آگاه و «تانکر ترکرز»، پایگاه رصد کشتی‌ها نوشت: محموله میعانات گازی ایران، اوایل هفته با پرچم ایران بر فراز نفتکش غول پیکر « Dino I» که در مالکیت شرکت ملی نفت ایران است، به ونزوئلا رسید. بنا بر اعلام تانکر ترکرز، روز دوشنبه، این کشتی در حال تخلیه محموله خود در بندر اصلی شرکت PDVSA و پایانه «خوزه» بود، در حالی که فرستنده‌اش، موقعیت آن را سواحل ایران نشان می‌داد. تاکتیکی که اغلب توسط تولیدکنندگان تحریم شده نفت برای مخفی کردن محل ناوگان‌شان استفاده می‌شود. به گفته منابع آگاه، دومین محموله 1/2 میلیون بشکه‌ای میعانات گازی ایران براساس قرارداد سوآپ، احتمالا در هفته‌های آتی به آب‌های ونزوئلا می‌رسد. تانکر ترکرز مدعی است نفتکش ایرانی «درنا» که موقعیتش در آب‌های ایران نشان داده می‌شود، هم‌اکنون در راه ونزوئلاست. 
***
واکنش هیأت ایران به ادعای نماینده امارات در سازمان ملل
هیات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل به ادعاهای بی‌اساس نماینده امارات عربی متحده علیه تمامیت ارضی کشورمان پاسخ داد. بخشی از متن پاسخ هیات جمهوری اسلامی ایران به اظهارات نماینده امارات بدین شرح است: «مایلم به ادعاهای بی‌اساس نماینده امارات عربی متحده علیه تمامیت ارضی کشورم در ارتباط با جزایر ایرانی ابو موسی، تنب کوچک و تنب بزرگ پاسخ دهم. جمهوری اسلامی ایران موضع ثابت و اصولی خود را تکرار می‌کند که وجود چنین اختلافی بین ایران و امارات را به رسمیت نمی‌شناسد. این 3 جزیره بخش جدایی‌ناپذیر خاک ایران بوده‌اند و هر گونه ادعای خلاف آن به طور قاطع رد می‌شود».

Page Generated in 0/0146 sec