printlogo


کد خبر: 238650تاریخ: 1400/7/7 00:00
رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به گزارش گروسی درباره تأسیسات کرج: اصرار آژانس در راستای عملیات خرابکارانه ضد ایرانی است
آژانس همکار اسرائیل
غریب‌آبادی: آژانس و اروپا انتظار نداشته باشند ایران تجهیزات تخریب‌شده توسط صهیونیست‌ها را بدون هزینه برای این رژیم مجدداً بازنصب کند

گروه سیاسی: رئیس سازمان انرژی اتمی در نخستین واکنش به گزارش مغرضانه مدیرکل آژانس گفت اصرار آژانس برای نصب دوربین در مکان‌هایی که بر اثر عملیات تروریستی صدمه دیده است، در راستای همان عملیاتی است که علیه ایران انجام شده و ما هرگز آن را نمی‌پذیریم. به گزارش «وطن‌امروز»، محمد اسلامی افزود: انتظار آنها درباره سایت‌هایی که صدمه دیده و در حال بازسازی است و هنوز پرونده قضایی دارند، بی‌اثر خواهد بود. آژانس در گزارش اخیر خود پنجشنبه اعلام کرد ایران به آژانس دسترسی به سایت کرج را برای نصب دوربین‌های نظارتی جدید یا اطمینان حاصل کردن از اینکه تولید قطعات سانتریفیوژ در این کارگاه از سر گرفته شده، نداده است. در پاسخ اما مقامات ایرانی یادآوری کردند رافائل گروسی بخوبی می‌داند تفاهم شکل‌گرفته در قالب بیانیه مشترک، مشمول تجهیزات نظارتی (دوربین‌ها) مجتمع کرج به این دلیل که در نتیجه خرابکاری تیرماه این مجتمع همچنان تحت تحقیقات امنیتی قرار دارد، نمی‌‌شود. 
با این وجود رافائل گروسی در ادامه رویکرد غیرفنی خود با ابراز نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با یک شبکه انگلیسی با بیان اینکه ما در اندازه‌ای که باید، نگران هستیم، نه بیشتر و نه کمتر، اظهار کرد: ما در ایران دفتر داریم و از مراکز اتمی (در این کشور) بازرسی می‌کنیم. این مساله به طور موازی یا به تعبیر دیگر با احتمال بازگشت به توافق معروف هسته‌ای ایران (برجام) که سال ۲۰۱۵ امضا و آمریکا سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، عمیقا مرتبط است. وی افزود: از ابتدای امسال تلاش‌های دیپلماتیک در وین برای بازگشت به این توافق آغاز شده است و ما ضامن هر آنچه با ایران توافق ‌شود هستیم و به طور مرتب اوضاع را زیر نظر داریم. 
 
* خواسته جدید آمریکا بی‌اعتبار است
رئیس سازمان انرژی اتمی در بدو ورود به مسکو به منظور گفت‌وگو با همتای روس خود در واکنش به درخواست زیاده‌خواهانه واشنگتن تصریح کرد: ادعای آمریکا درباره ضرورت دسترسی آژانس به کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ تسای کرج مردود و بی‌اعتبار است. محمد اسلامی افزود: واشنگتن در جایگاهی نیست که در زمینه نحوه همکاری ایران و آژانس اظهارنظر کند. وی با انتقاد از رویه در پیش گرفته شده توسط آژانس اظهار کرد: متاسفانه آژانس نیز تحت فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی، برخورد سیاسی را جایگزین همکاری فنی کرده است. گفتنی است خبرگزاری رویترز روز گذشته خبر داد نماینده آمریکا در جلسات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران گفت: ایران باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به مجتمع «تسا» در کرج را بدهد، در غیر این صورت با اقدامات دیپلماتیک شورای حکام مواجه خواهد شد. وی در ادامه گفت: ما از امتناع ایران از ارائه دسترسی مورد نیاز به تجهیزات نظارت بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسیار نگرانیم. 
 
* انتظار بیجا از ایران نداشته باشید
پیش از این هم کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از اظهارات نمایندگان آمریکا و ۳ کشور اروپایی اعلام کرد: آژانس، آمریکا و ۳ کشور اروپایی بدانید نمی‌توانید هم در برابر اقدامات تروریستی رژیم اسرائیل سکوت کنید و جلوی آن را نگیرید و هم خواهان تداوم نظارت و حضور دوربین‌های آژانس در تأسیسات تحت خرابکاری تروریستی باشید. نماینده ایران بیان کرد: هنگامی که تجهیزات نظارتی آژانس توسط رژیم صهیونیستی از کار می‌افتد، از ایران انتظار نداشته باشید مجددا آن را بدون هزینه‌ای برای این رژیم و بدون هیچ اقدامی از سوی آژانس و کشورهای مدعی بازنصب کند. غریب‌آبادی ادامه داد: تفاهم اخیر ایران و آژانس به طور کامل و ظرف زمان توافق شده اجرا شد. وی افزود: از این رو، جمهوری اسلامی ایران نیز چگونگی واکنش به این حسن‌‌نیت خود را رصد و در هر مرحله، اقدام مناسب را اتخاذ خواهد کرد. 
***
    محمد اسلامی وارد مسکو شد  
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به منظور دیدار و گفت‌وگو با «آلکسی لیخاچیوف» همتای روس خود و رئیس شرکت دولتی روس‌اتم دیروز وارد مسکو شد. محمد اسلامی در بدو ورود مورد استقبال کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، اعضای سفارت و مسؤولان شرکت دولتی روس‌اتم قرار گرفت. بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز اسلامی را در این سفر همراهی می‌کند. رئیس سازمان انرژی اتمی در سفر به مسکو، آخرین تحولات و همکاری‌های سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت دولتی روس‌اتم را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار خواهد داد. 

Page Generated in 0/0056 sec