printlogo


کد خبر: 238661تاریخ: 1400/7/7 00:00
التزام به ترویج فرهنگ شهادت در شهر

مصطفی خدابخشی: هفته دفاع‌مقدس بهانه‌ای است تا هر سازمانی، بازنگری دقیقی در چگونگی اجرای ماموریت‌های فرهنگی خود در حوزه دفاع‌ مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشد. 
در شهر تهران، ۲ سازمان «فرهنگی - هنری» و «زیباسازی» شهرداری تهران با برخورداری از ردیف‌های بودجه‌ای ویژه در نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس وظیفه خطیری در اجرای این ماموریت بر عهده دارند اما متاسفانه طی 4 سال گذشته به دلیل نوع نگاه سیاسی حاکم بر مدیریت شهر تهران، این سازمان‌ها عملا اجرای وظایف ذاتی خود در این حوزه منفعلانه عمل کرده و نتوانسته‌اند به اهداف اصلی خود در تولیدات فرهنگی دست یابند و بیش از آنکه به متن بپردازند، درگیر حاشیه شده‌اند. آمارها و مشاهدات میدانی حکایت از آن دارد که طی دوره پنجم مدیریت شهری، آثار تولیدشده در حوزه شهدا در این ۲ سازمان روندی نزولی به خود گرفت و سیمای شهر کمتر پذیرای نمادها، تصاویر و اسامی شهدا شد. به عبارتی در این بازه زمانی جای خالی سفیران ایثار و شهادت بخوبی در شهر احساس شد؛ در حالی که پیش از آن به مناسبت‌های مختلف، شهر مزین به تصاویر شهدا می‌شد و تولیدات فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دستور کار سازمان‌های «فرهنگی- هنری» شهرداری تهران سازمان «زیباسازی» شهرداری تهران قرار می‌گرفت. 
التزام به ترویج فرهنگ دینی و ملی شهدا، وظیفه خطیری است که بر عهده این ۲ سازمان بزرگ در ساختار شهرداری تهران است. با ایجاد تغییر در مدیریت شهری و روی کار آمدن مدیران انقلابی در ششمین دوره مدیریت شهری، این توقع می‌رود یکبار دیگر نام و یاد شهدا به عنوان پهلوانان واقعی و نمادهای ملی ماندگار و غرورآفرین، احیا شده و با نصب مجسمه‌ها، تصاویر، سردیس‌ها، دیوارنگاشته‌ها و... جوانان را با آنان آشنا ساخت. این روند طی روزهای گذشته در تهران آغاز شده و می‌توان عطر و بوی شهدا را بار دیگر در شهر استشمام کرد چرا که هم‌اکنون در هر کدام از معابر شهری بیلبوردی مزین به تصویر شهدا و رزمندگان دفاع‌مقدس خودنمایی می‌کند. به عبارتی می‌توان گفت تغییر رویکرد در قبال فرهنگ شهادت را می‌توان با تغییر مدیریت در شهر به وضوح دید. 
نباید فراموش کرد غفلت در این زمینه فراموشی بزرگمردان تاریخ را به همراه خواهد داشت. مؤید این موضوع پروژه حذف نام شهدا از معابر شهری است که در دوره قبل مدیریت شهری کلید خورد اما با ممارست و پیگیری دلسوزان فرهنگ ایثار و شهادت، به فرجام نرسید. هم‌اکنون وقت بازآفرینی نقش ۲ سازمان مهم «فرهنگی- هنری» و «زیباسازی» شهرداری تهران در حوزه ترویج فرهنگ دفاع‌مقدس است.

Page Generated in 0/0047 sec