printlogo


کد خبر: 238670تاریخ: 1400/7/8 00:00
حمله مسؤول بخش آسیایی دیده‌بان حقوق بشر به تصمیم دادگاه کیفری بین‌المللی
نادیده گرفتن منزجرکننده جنایات آمریکا در افغانستان

مسؤول بخش آسیایی دیده‌بان حقوق بشر نادیده گرفتن جنایات نظامیان آمریکایی در افغانستان توسط دادگاه بین‌المللی کیفری را منزجرکننده خواند و خواستار پاسخگو بودن این نیروها شد. 
خانم «پاتریشیا گاسمن» با انتقاد از عدم بررسی اتهامات درباره جنایات نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: معافیت از مجازات برای این جرائم و جرائمی که نظامیان دولت سابق افغانستان مرتکب شده‌اند، خود یکی از دلایلی است که ما امروز در وضعیت کنونی در افغانستان قرار داریم. 
دادگاه بین‌المللی کیفری بتازگی با اعلام اینکه بررسی جنایات جنگی در افغانستان از سر گرفته می‌شود، عنوان کرد اما جنایات نظامیان آمریکا مورد تحقیق قرار نخواهد گرفت. 
«کریم خان» دادستان ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی از قضات این دادگاه درخواست کرد مجوز فوری از سرگیری تحقیقات درباره اتهامات جنایات جنگی در افغانستان را صادر کنند. 
به گزارش تسنیم، درحالی که تلاش «فاتو بنسودا» دادستان سابق دادگاه کیفری بین‌المللی برای بررسی جنایات جنگی در افغانستان که شامل بررسی جنایات نظامیان آمریکایی بود، با مخالفت آمریکا و تهدید به تحریم دادگاه و توقیف دارایی‌های آن مواجه شده بود، کریم خان تصریح کرد بررسی جدید شامل جنایات نظامیان آمریکایی در افغانستان نخواهد شد. 
بنسودا همچنین گفته بود مدارک و اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد ارتش آمریکا و سازمان‌های اطلاعاتی به شکنجه و کشتار، تجاوز جنسی و نقض کرامت انسانی در افغانستان متهم هستند. 
با این ‌حال، کریم خان با اظهار اینکه دادگاه «منابع محدودی» دارد، اظهار داشت: بنابراین تصمیم گرفتم تحقیقات دفتر خود را در افغانستان بر جنایاتی متمرکز کنم که گفته می‌شود توسط طالبان و داعش انجام شده است و دیگر جوانب از اولویت خارج می‌شوند. 
دیوان کیفری بین‌المللی آخرین مرجع برای پیگیری اتهامات جنایات ضدبشری و جنگی است و در صورتی دست به کار می‌شود که خود کشورها نتوانند یا نخواهند عدالت را درباره عاملان چنین جنایت‌هایی عملی کنند. 

Page Generated in 0/0052 sec