printlogo


کد خبر: 238671تاریخ: 1400/7/8 00:00
دور دنیا

اعتراف رئیس پنتاگون به شکست آمریکا
وزیر دفاع آمریکا در مجلس سنای این کشور با اعتراف به شکست این کشور در افغانستان گفت: اگر از این کشور خارج نمی‌شدیم باید تلفات بیشتری می‌دادیم. ژنرال «لوید آستین» در نشست استماع سنای این کشور درباره دلایل خروج از افغانستان گفت: اگر نیروهای ما افغانستان را ترک نمی‌کردند به دلیل حملات طالبان تلفات بیشتری متحمل می‌شدند. وی که برای پاسخگویی درباره مسائل افغانستان به سنای این کشور فراخوانده شده بود، به نمایندگان این کشور گفت طی 20 سال جنگ در افغانستان، 2 هزار و 461 نظامی آمریکایی کشته و بیش از 20 هزار نظامی دیگر نیز زخمی شدند؛ بنابراین سرعت در خروج از افغانستان به نجات جان نظامیان ما کمک کرد. ژنرال آستین همچنین با اذعان به شکست در افغانستان، اظهار داشت که آمریکا در تشویق نظامیان افغان برای جنگ با طالبان با وجود ارائه تجهیزات لازم و کافی شکست خورد. وزیر دفاع آمریکا درباره خروج از بزرگ‌ترین پایگاه نظامی این کشور در «بگرام» نیز گفت: حفظ پایگاه بگرام در افغانستان موجب می‌شد جان 5 هزار سرباز آمریکایی در خطر باشد و ما را در حالت جنگی نگه می‌داشت. حتی تمدید مأموریت به پس از آگوست نیز جان نیروهای ما را با خطر بزرگی مواجه می‌کرد.
 این حضور در مجلس سنا در حالی انجام شد که برخی منابع به رسانه‌ها گفته بودند قرار است سران نظامی دولت آمریکا در یکی از جنجال‌برانگیزترین جلسات استماع کنگره درباره خروج از افغانستان پاسخگو باشند. در این نشست ژنرال «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز حضور داشت؛ این مقام آمریکایی در این جلسه گفت: طالبان همچنان ارتباطات خود با القاعده را قطع نکرده است. گفته می‌شود ژنرال «کنت مک‌کنزی» فرمانده سنتکام نیز باید به نمایندگان سنای این کشور پاسخ دهد. 
***
صدور کیفرخواست علیه اسرای عملیات «تونل آزادی»
منابع خبری از صدور کیفرخواست علیه ۶ اسیر فلسطینی فراری از بند رژیم صهیونیستی توسط دادستانی این رژیم و همچنین تمدید مجدد بازداشت آنها خبر دادند. به نوشته روزنامه القدس العربی، پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد دادستانی این رژیم علیه ۶ اسیری که اخیرا از زندان جلبوع فرار کرده بودند و مجددا بازداشت شدند کیفرخواست صادر کرده است. پلیس رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کرد علیه ۵ اسیر دیگر به اتهام همکاری با ۶ اسیر مذکور کیفرخواست صادر کرده است. پلیس اسرائیل همچنین اعلام کرد: بازداشت زندانیان فراری به همراه ۵ مظنون دیگر تمدید شد و صبح دیروز (چهارشنبه) کیفرخواست علیه آنها در دادگاه جنایی ناصره تنظیم شد. در همین حال هیات امور اسرای فلسطین اعلام کرد دادگاه مرکزی رژیم صهیونیستی بازداشت ۶ اسیر عملیات «تونل آزادی» از زندان جلبوع به همراه ۵ اسیر دیگر که متهم به همکاری با آنها هستند را مجددا تمدید کرد. این هیات در ادامه گزارش داد رژیم صهیونیستی بازداشت این اسیران را به بهانه تکمیل بازجویی از آنها و ارائه کیفرخواست به دادستانی رژیم اشغالگر تمدید کرده است. ۵ اسیر فلسطینی وابسته به جنبش جهاد اسلامی و یک اسیر وابسته به جنبش فتح که به حبس طولانی‌مدت محکوم بودند، ساعت یک بامداد دوشنبه  ۱۵ شهریور موفق شدند از زندان «جلبوع» در شمال فلسطین اشغالی که از مهم‌ترین زندان‌های امنیتی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود، فرار کنند. 
***
تبادل بیش از 200 اسیر میان دولت نجات ملی یمن و دولت مستعفی
منابع یمنی بعدازظهر دیروز گزارش دادند بیش از ۲۰۰ اسیر میان نیروهای دولت صنعا و نیروهای دولت مستعفی مبادله شده‌اند. بر اساس گزارش پایگاه خبری «البوابه الاخباریه الیمنیه»، این عملیات با میانجیگری مقامات محلی یمن در استان «تعز» انجام شد. منابع محلی خبر دادند حدود ۱۴۰ اسیر از نیروهای دولت مستعفی با ۷۰ اسیر از نیروهای صنعا مبادله شده‌اند. پایگاه خبری «المشهد الیمینی» نیز گزارش داد عملیات تبادل اسرا در شهرستان «سامع» استان تعز انجام شده است. این عملیات در حالی میان ۲ طرف انجام شده است که «احمد ابو حمزه» مسؤول بخش حقوقی کمیته اسرا در دولت نجات ملی یمن، پیش‌تر‌ اعلام کرده بود این دولت آماده است تا با ائتلاف متجاوز سعودی، تمام اسرا را مبادله کند. بزرگ‌ترین مبادله اسرا در یمن تحت نظارت سازمان ملل و کمیته جهانی صلیب سرخ مهر ۱۳۹۹ انجام شد و طی آن ۱۰۸۱ اسیر، از جمله ۱۵ نظامی سعودی و ۴ نظامی سودانی که در قالب نیروهای ائتلاف سعودی در یمن حضور داشتند، آزاد شدند. بر اساس توافق سوئد که میان دولت صنعا و دولت مستعفی یمن صورت گرفته بود، باید همه اسرا با هم مبادله می‌شدند اما چیزی که مانع عملی شدن آن شد، واقعیت تحولات میدانی برای مزدوران ائتلاف سعودی بود چراکه از طرف‌های متعدد و مختلفی تشکیل شده‌اند و اختلافات موجود در محافل مزدوران سعودی مانع انجام مبادله کامل اسرا شد. 
***
سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به مصر
رسانه‌های رژیم صهیونیستی دیروز از سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به قاهره، پایتخت مصر خبر دادند. روزنامه «یدیعوت آحارانوت» چاپ فلسطین اشغالی نوشت «جیک سالیوان» برای انجام گفت‌وگوها با مسؤولان مصری درباره تشدید تنش بین اسرائیل و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) راهی قاهره خواهد شد. بر اساس این گزارش، سالیوان همچنین قصد دارد با همتای اسرائیلی خود «ایال هولتا» هفته آینده در آمریکا برای پیگیری این گفت‌وگوها دیدار کند. در همین ارتباط، شبکه کان رژیم اسرائیل، دیروز گزارش داد یک هواپیمای اسرائیلی از تل‌آویو برخاسته و عازم قاهره شده و قرار است یک هواپیمای ویژه دیگر نیز بعدازظهر چهارشنبه به شرم الشیخ برود. به دنبال جنگ ۱۱ روزه، گروه‌های مقاومت از جمله حماس و رژیم صهیونیستی با وساطت مصر وارد توافق آتش‌بس موقت شدند. این رژیم قصد دارد بازسازی و کاهش محاصره غزه را به پرونده آزادی نظامیانش گره بزند که نزد حماس در اسارت به سر می‌برند. 

Page Generated in 0/0050 sec