printlogo


کد خبر: 238757تاریخ: 1400/7/11 00:00
گزارش نشریه فارین پالیسی درباره بیماری رو به وخامت رئیس‌جمهور ترکیه
مریضی اردوغان؛ جسمی یا سیاسی؟

مهم‌ترین نشریه در زمینه سیاست خارجی آمریکا، در گزارشی از وضعیت نامناسب سلامتی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه خبر داده که شاید منجر به کناره‌گیری او از مناصب اجرایی شود.  
عنوان مقاله‌ای که روز جمعه توسط تارنمای نشریه فارین پالیسی منتشر شد، این است: «اردوغان ممکن است برای حفظ رهبری ترکیه بیش از اندازه بیمار باشد».
در گزارش استیون کوک، کارشناس خاورمیانه و آفریقای این دوماهنامه راهبردی آمریکایی، به شواهد روزافزون تحلیل قوای جسمی رئیس‌جمهور ترکیه اشاره شده که ممکن است آینده سیاسی این کشور را تغییر دهد. 
فارین پالیسی با ارائه مدارکی در زمینه نامناسب بودن وضعیت جسمی اردوغان تحلیل کرد که وی ممکن است برای دوره دیگری از ریاست‌جمهوری خود را نامزد نکند. 
در این گزارش آمده است: «از سال ۲۰۱۹ کارشناسان، خبرنگاران و مجریان نظرسنجی که به حوزه ترکیه می‌پردازند، به انتخابات سراسری بعدی این کشور چشم دوخته‌اند که برای سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است. دلیل آن احتمالا این است که حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در جریان انتخابات محلی سال ۲۰۱۹ این کشور شاهد شکست‌های تحقیرآمیز نامزدهایش برای شهرداری‌های شهرهای بزرگ و پرجمعیت ترکیه از جمله استانبول بود».
از زمان آن انتخابات تاکنون، نظرسنجی‌های منظم فاش کرده‌اند که محبوبیت حزب عدالت و توسعه با وجود تسلطی که بر نهادهای سیاسی و رسانه‌ای ترکیه دارد، کاهش یافته است. بر حسب گفته‌ها و اتفاقات به نظر می‌رسد رجب طیب اردوغان اقبالش را بویژه در میان جوانان از دست داده است. 
کوک، نویسنده فارین پالسی در ادامه آورده است: «شاید اردوغان در آستانه انتخابات ۲۰۲۳ واقعا آسیب‌پذیر شده باشد اما این آسیب‌پذیری لزوما به آن صورتی که اکثر مردم فکر می‌کنند، نیست. نشانه‌هایی وجود دارند مبنی بر اینکه شاید او اصلا برای اینکه مجددا برای انتخابات نامزد شود بیش از حد بیمار باشد. در ماه‌های اخیر چند ویدئو منتشر شده که در آنها به نظر می‌رسد این رهبر ترکیه وضعیت جسمی خوبی ندارد. برخی از آنها واضح‌تر از بقیه هستند و آنها مجموعا پرسش‌هایی مشخص را درباره سلامت اردوغان مطرح می‌کنند، البته‌ این شایعات اغلب توسط افراد خارج از ترکیه یا کسانی بیرون از حلقه داخلی رئیس‌جمهوری ترکیه تکرار می‌شود‌، بنابراین ادعاهایی مبنی بر بیماری اردوغان ممکن است صرفا حرف‌هایی بیهوده باشد».

Page Generated in 0/0057 sec