printlogo


کد خبر: 238759تاریخ: 1400/7/11 00:00
اظهارات لوکاشنکو در مقابل تهدیدات آمریکا و اتحادیه اروپایی
بلاروس به پایگاه روسیه علیه غرب تبدیل می‌شود

رئیس‌جمهوری بلاروس تلویحا از بازگشت بلاروس به اتحادی شبیه شوروی در مقابل تهدیدهای غرب سخن گفت. الکساندر لوکاشنکو تقریبا یک سال پس از تظاهرات ضددولتی در کشورش که او دخالت‌های خارجی را محرک آن می‌داند، ضمن تاکید بر اینکه قصد انتقام گرفتن از اتحادیه اروپایی را به خاطر این خصومت‌ها ندارد، در عین حال فاش کرد به هیچ‌وجه در مقابل تهدیدات ناتو کوتاه نخواهد آمد. او در مصاحبه‌ با شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» اعلام کرد بلاروس در واقع پاسگاه نگهبانی غربی دولت‌های متحد بلاروس و روسیه است و در صورت تجاوز کشورهای غربی، این کشور ظرف یک ماه به پایگاه نظامی بزرگ روسیه تبدیل خواهد شد. لوکاشنکو در این مصاحبه گفت: «من از گفتن این جمله هیچ هراسی ندارم که اگر لازم شود، بلاروس می‌تواند به یک پایگاه نظامی بزرگ و مشترک برای روسیه و بلاروس تبدیل شود تا با هر نوع تجاوز به خاک کشورهای ما مقابله کند، اگر ‌ناگهان شما یا هر یک از کشورهای غربی و برخی کشورهای همسایه ما چنین تصمیمی بگیرید. شما باید به طور دقیق درک کنید که در این صورت چه اتفاقی خواهد افتاد و من قصد پنهان کردن این مساله را ندارم. اگر واقعیت را بخواهید، ما مدت‌هاست پاسگاه نهگبانی غربی دولت متحد روسیه- بلاروس هستیم. بنابراین صحبت درباره اینکه چنین پایگاهی چه زمانی ایجاد خواهد شد، بی‌معناست. این پایگاه می‌تواند ظرف یک ماه به وجود آید».
او سپس تاکید کرد: «اگر من و ارگان‌های انتظامی ببینیم که تهدیدی کشور بلاروس را تهدید می‌کند، ما هر هواپیمایی را حتی اگر متعلق به آمریکا یا انگلیس باشد، بدون معطلی مجبور به فرود خواهیم کرد».
رئیس جمهور بلاروس در نهایت اعلام کرد قصد ندارد از اتحادیه اروپایی انتقام بگیرد و کشورش کاملاً می‌تواند برای مدت بسیار طولانی بدون کمک آنها هم زندگی خود را بگذراند و راهی برای فروش محصولات خود به روسیه و چین پیدا کند.
لوکاشنکو سپس زمینه‌های استقلال اقتصادی کشورش را اینچنین توصیف کرد: «تمام محصولات ما را کشور بزرگی مانند روسیه به تنهایی می‌تواند مصرف کند. ما دوست دیگری هم داریم، کشور چین که بیش از یک و نیم میلیارد جمعیت دارد و ما برخی محصولات خود را در آنجا به فروش می‌رسانیم. علاوه بر این، کشورهای ایران، ترکیه، پاکستان و هند نیز شرکای تجاری ما هستند که با آنها روابط سیاسی عادی داریم. بنابراین ما بدون شما، بدون آمریکا و بدون اتحادیه اروپایی هم می‌توانیم بسر بریم. تاکنون چنین بوده و در آینده نیز مشکلی نخواهیم داشت».

Page Generated in 0/0058 sec