printlogo


کد خبر: 238761تاریخ: 1400/7/11 00:00
گفت‌وگوی «وطن‌امروز» با علی لطیفی پس از تغییرات مدیریتی استقلال
آخرین تیر فرهاد

زهره فلاح‌زاده: استقلال فصل بیست‌و‌یکم را با تغییرات عمده مدیریتی آغاز خواهد کرد. فرهاد مجیدی که
در ۲ فصل گذشته جانشین مربیان دیگر شده بود، حالا از ابتدای فصل تیمش را هدایت خواهد کرد و باید دید این‌بار که با نظرات مستقیم او بازیکنان جدید جذب شده‌اند، می‌تواند ۸ فصل کابوس‌وار آبی‌ها را به دست فراموشی بسپارد یا خیر. «وطن‌امروز» درباره تغییرات جدید اعضای باشگاه و آینده تیم با علی لطیفی، پیشکسوت استقلال گفت‌وگو کرده است. لطیفی معتقد است بر خلاف ۲ فصل گذشته، این‌بار مجیدی تنها فردی است که باید پاسخگوی عملکرد تیمش باشد. البته پیشکسوت استقلال انتقادی هم به خریدهای جدید تیم داشت و شرایط قهرمان شدن تیم را کمی سخت توصیف کرد. 
***
* استقلال باز هم تیم مدیریتی‌اش تغییر کرد؛ این تغییرات را مثبت ارزیابی می‌کنید؟
متأسفانه در چند فصل گذشته وقتی استقلال نتیجه نمی‌گرفت، همواره مدیرعامل و مربی مقصر شناخته می‌شدند، در صورتی که به اعتقاد من سیستم مدیریتی باعث ناکامی در استقلال شده است. البته مربی و مدیرعامل هم در مشکلات به وجود آمده نقش داشته‌اند اما اعضای هیأت‌مدیره هم خوب کار نمی‌کردند و مسؤولیتی که برعهده داشتند، نمی‌توانستند خوب انجام بدهند. خوشبختانه در تیم جدید ۲ پیشکسوت حضور دارند که درد استقلال را می‌دانند. اینکه اعضای جدید می‌توانند سیستم معیوب مدیریتی را رفع کنند و آیا این عزیزان کارهای بنیادی انجام می‌دهند یا مسیر غلط مدیران گذشته را ادامه می‌دهند، موضوعی است که باید منتظر باشیم و ببینیم. 
 
* نقش مصطفی آجورلو، مدیرعامل جدید استقلال را در طی شدن این مسیر چطور می‌بینید؟
من خودم به عنوان بازیکن کنار آقای آجورلو در باشگاه پاس بوده‌ام. سردار آن زمان مشکل بودجه نداشت. از طرفی چون خود سردار نظامی بود، از نظر انضباطی و... تیمش مشکلی نداشت. خوشبختانه ایشان پس از ۲۰ سال از آن زمان صاحب تجربه شده و فراز و فرودهایی را به چشم دیده است. من آمدن سردار به استقلال را مثبت ارزیابی می‌کنم اما ضمن احترام به ایشان باید بگویم استقلال با باشگاه‌هایی مثل پاس، استیل‌آذین و حتی تراکتور پرهوادار تفاوت دارد. در استقلال کار کردن بسیار متفاوت و سخت است، چون در این تیم مشکلات عدیده مالی وجود دارد. البته نباید مثل فصول گذشته تمام مشکلات را گردن سردار بیندازیم که اگر اینطور پیش برود، او هم نمی‌تواند کار کند و موفق شود. این را هم درباره پول‌های تزریق شده به تیم باید بگویم که تمام مبالغی که وارد باشگاه شده یا خارج می‌شود، باید ثبت شود و شاهد شفافیت از سوی اعضای هیأت‌مدیره باشیم. هر شخصی که پولی خرج کرده باید پاسخگو باشد. متأسفانه در چند سال اخیر هیچ‌موقع از مدیر کنار رفته سؤالی پرسیده نشد و جالب اینکه همه مدیران سابق می‌گویند ما درآمدزایی هم کرده‌ایم. پس این همه بدهی از کجا آمده است؟!
 
* درباره خریدهای این فصل استقلال هم صحبت کنیم؛ به نظر شما تیم خوبی بسته شده است؟
اعتقاد دارم با رفتن بازیکنان فصل گذشته، بازیکنان خوبی خریداری نشدند و این وسط هیچ کسی پاسخگو نخواهد بود جز سرمربی تیم. من جزو آن دسته از افرادی بودم که پیش از حضور سردار آجورلو هم نظرم این بود فرهاد مجیدی باید حفظ شود که از ابتدا خودش تیمش را ببندد و خودش پاسخگو باشد. سردار کار بسیار خوبی که کرد این بود که با فرهاد تمدید کرد. دیگر بحث فصل گذشته که سرمربی می‌گفت من تیم را نبسته‌ام مطرح نیست، البته به اعتقاد من استقلال زمان محمود فکری خیلی خوب بسته و اسکلت تیم هم حفظ شده بود. در هر پست ۲ بازیکن خیلی خوب داشتیم. اینکه در حد نام بازیکنان نتیجه نگرفتیم، این دیگر یک بحث جداست و نمی‌توان یک نفر را مقصر دانست. در واقع هر عضوی از مجموعه استقلال در ناکامی تیم مقصر بود. به هرحال در این فصل فرهاد دیگر بهانه‌ای نخواهد داشت، چرا که او خودش تیم را بسته و مدیری هم که در رأس کار آمده در حال حاضر با او مشکلی ندارد. 
 
* نکته مهم همین جاست؛ مجیدی در هر دوره با مدیران به مشکل خورده است. 
فرهاد از من و شما بهتر می‌داند این آخرین شانس او است. او نباید اشتباه کند. در دوره‌های قبل با احمد سعادتمند و احمد مددی، مدیران ۲ فصل گذشته اختلاف داشته و اگر این اختلافات با سردار هم ادامه پیدا کند، فکر می‌کنم حتی هواداران خود فرهاد هم پشت او را خالی ‌کنند. بنابراین فرهاد باید این‌بار باهوش عمل کند. اگر مشکلی هم وجود دارد، مدیریت کند و حواشی را وارد تیمش نکند. او اعتقاد داشته مدیران تیم عامل قهرمان نشدن در ۲ جام حذفی بوده‌اند. این‌ تیر آخری است که فرهاد دارد. اگر با مدیر جدید هم به مشکل بربخورد، کسی که این وسط می‌سوزد، خود فرهاد است. 
 
* هنوز جایگزینی برای مهدی قائدی، ستاره فصل گذشته تیم جذب نشده است؛ با این شرایط کار استقلال در خط حمله سخت‌تر نخواهد شد؟
در وهله اول هر بازیکن خارجی که قرار است به تیم بیاید، باید یک تیم کارشناسی نظر بدهد، نه فقط یک نفر. اگر به صورت فردی بازیکن انتخاب شود، قطعا به مشکل برخواهد خورد. ما در فوتبال ایران هم بازیکن خارجی خوب داشتیم و هم بسیار ضعیف. بنابراین باید کارشناسی شود. در وهله دوم نیز با توجه به بدهی‌هایی که استقلال دارد، باید دید آیا پولی برای خرید بازیکن خارجی وجود دارد؟ من فکر می‌کنم استقلال مشکل بودجه دارد و نمی‌تواند بازیکن خارجی جذب کند. بازیکنان آینده‌داری خریداری شده‌اند اما خود فرهاد بهتر از هر کسی می‌داند که استقلال برای رقابت با حریفانش بویژه در آسیا نیاز به بازیکنان با تجربه‌تری دارد. بازیکنی در حد و اندازه خود قائدی باید جذب شود. در حال حاضر در ایران هم در حد قائدی کسی را سراغ ندارم. با این تفاسیر تیم در خط حمله مشکل اساسی خواهد داشت.
 
* این روزها درباره بازگشت فرشید اسماعیلی، بازیکن پرحاشیه تیم خیلی صحبت می‌شود؛ شما موافق بازگشت این بازیکن هستید؟
همه بازیکنان در یک تیم اخلاق یکسانی ندارند. این مربی است که باید با مدیریت خودش روی اخلاق بازیکن کار کند. اگر فرشید اسماعیلی را مدیریت می‌کردند، این حواشی پیرامون او رخ نمی‌داد. به هر حال او بازیکن قابلی است. استقلال این فصل خیلی از بازیکنانش را از دست داده و اگر فرشید هم برود، مشکلات تیم بیشتر می‌شود. 
 
* سپاهان را می‌توان بهترین تیم در فصل نقل‌وانتقالات معرفی کرد. پرسپولیس هم چند سال است عملکرد خوبی در خرید و حفظ بازیکنانش داشته است. با توجه به خریدهایی که استقلال داشته، آیا این تیم را می‌توان در کنار سپاهان و پرسپولیس، مدعی قهرمانی دانست؟
من خیلی اعتقاد ندارم که یک تیم پرستاره حتما قهرمان می‌شود، بلکه چند فاکتور برای قهرمانی مثل مدیریت درست، اتحاد بازیکنان و کادر فنی و داشتن ثبات مهم است. سپاهان و پرسپولیس تیم فصل گذشته خودشان را حفظ کرده‌اند و به همین علت تیم‌های موفق در بازار نقل و انتقالات معرفی شده‌اند. پرسپولیس علت قهرمانی ۵ سال متوالی‌اش حفظ اسکلت تیمی‌اش بوده است. اگر 3-2 بازیکن جدا شدند، 3- 2 بازیکن خوب و گاهی بهتر از جدا شده‌ها هم خریداری شدند. استقلال تنها سالی که شاکله تیمش را حفظ کرد، فصل گذشته در دوره مربیگری محمود فکری بود که تیم خوبی هم داشتند اما اختلافات و... منجر به ناکامی در قهرمانی شد. این فصل تیم سال گذشته حفظ نشده و نتوانسته بازیکنان خوبی هم جایگزین کند و به نظر می‌رسد کار استقلال برای قهرمانی سخت است.

Page Generated in 0/0053 sec