printlogo


کد خبر: 238781تاریخ: 1400/7/11 00:00
اخبار

تأمین ارز برای دارو و کالا‌های اساسی مورد  نیاز
مدیرکل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی با اشاره به تأمین کل نیاز ارزی کشور برای واردات دارو و کالا‌های اساسی در سال ۱۴۰۰ گفت: با ابزار‌های تشویقی که دولت برای صادرکنندگان اعمال خواهد کرد عملا برای تأمین نیاز واقعی ارز کشور نگرانی وجود ندارد. شیوا راوشی درباره نوسانات قیمت ارز در بازار ابراز کرد: تقاضا‌های وارداتی کشور کاملا مشخص و شفاف هستند. وی ادامه داد: به ‌تشخیص قانون بودجه در سال جاری، 8 میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی تعیین شده بود که این مبلغ به‌ طور کامل در ۶ ‌ماهه اول سال تأمین ارز شده است و علاوه بر این 5/1 میلیارد دلار هم برای واکسن کرونا تأمین ارز شده است. راوشی خاطرنشان کرد: در مقایسه با سال گذشته 9 و نیم میلیاردی که امسال تأمین ارز شده تقریبا برابر کل ارز تأمین ‌شده برای همین اقلام در سال 99 بوده است و نشان می‌دهد در سال جاری از لحاظ تأمین نیاز واقعی جامعه حداقل در این اقلام مشمول دریافت ارز ترجیحی پیشرو‌تر بودیم و درباره سایر اقلام کالا‌های واسطه‌ای، کالا‌های مورد نیاز تولیدکنندگان و وارداتی که مشمول ارز نیمایی می‌شوند هم بیش از 18 میلیارد دلار تأمین ارز تاکنون صورت گرفته است، بنابراین نیاز‌های وارداتی کشور به ‌طور واقعی تأمین شده است. وی در گفت‌وگو با بخش خبری 21 تصریح کرد: مواردی که در نرخ ارز تأثیرگذار هستند غیر از مؤلفه‌های اقتصادی و ظرفیت تولید و تجارت واقعی کشور، اخبار سیاسی است که می‌تواند مربوط به این مسائل باشد، البته یکسری از وقایع گذرا هستند و تمام این موارد توسط دولت کنترل می‌شود و اتفاق مهم این است که فاکتور‌های اساسی و بنیادین اقتصادی که ناشی از ظرفیت تولید واقعی و تجارت کشور و ظرفیت صادرات و واردات کشور هستند در وضع بهتری نسبت به گذشته قرار دارند. 
***
‏مالیات به ۱۰۰ هزار کارتخوان‌ پرتراکنش رسید
معاون بانک مرکزی از ارسال پیامک به صاحبان کارتخوان‌های با تراکنش بالا برای تشکیل پرونده مالیاتی خبر داد. وی گفت: در همین راستا برای ۱۰۰ هزار کارتخوان که تراکنش‌های بالایی داشتند پیامک ارسال شده است تا برای تشکیل پرونده اقدام کنند. مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: براساس قانون، همه اطلاعات درگاه‌های اینترنتی پرداخت و کارتخوان‌ها را از دی ۹۸ برای سازمان امور مالیاتی ارسال کرده‌ایم تا نحوه تشکیل پرونده مالیاتی برای کسب‌و‌کار‌های مختلف بررسی شود. وی افزود: از دی پارسال، همه دستگاه‌های کارتخوان جدید و هر درگاه اینترنتی پرداخت که راه‌اندازی شده، به سامانه مودیان وصل و برای آنها پرونده مالیاتی تشکیل شده است. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اضافه کرد: اطلاعات دستگاه‌های کارتخوان قدیمی نیز در شبکه پرداخت وجود دارد و برنامه‌ریزی کرده‌ایم بر اساس زمانبندی مشخص و با همکاری سازمان امور مالیاتی برای تشکیل پرونده آنها اقدام و اگر فرار مالیاتی در این حوزه وجود دارد، شناسایی شود. وی گفت: در همین راستا در گام نخست برای ۱۰۰ هزار کارتخوان که تراکنش‌ها بالایی داشتند پیامک ارسال شده است تا برای تشکیل پرونده اقدام کنند. محرمیان افزود: اگر صاحبان کارتخوان‌ها به هر دلیلی نمی‌خواهند برای آنها پرونده تشکیل شود، انصراف می‌دهند و در غیر این صورت برای تشکیل پرونده مالیاتی اقدام می‌کنند. 
***
هدف‌گذاری ایران برای صادرات ۱۰۰ میلیارد دلاری
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در کوتاه مدت امکان افزایش قابل توجه میزان صادرات ایران به کشورهای همسایه و منطقه وجود دارد و ظرفیت صادرات ایران می‌تواند به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال برسد. علیرضا پیمان‌پاک در نشست هم‌اندیشی رؤسای اتاق‌های بازرگانی و صادرکنندگان با وزیر صمت، اظهار کرد: در مسیر افزایش ظرفیت صادراتی کشور، ما ۲ نقشه راه یا اولویت را در نظر گرفته‌ایم. اولویت نخست این است که صادرات به کشورهای هدف افزایش یابد و در گام دوم سراغ افزایش صادرات به سایر کشورها خواهیم رفت. به گفته وی، کشورهای همسایه و منطقه و همچنین ۲ کشور چین و هندوستان در اولویت نخست قرار دارند که در صورت استفاده از ظرفیت‌های بالقوه موجود در بازار آنها می‌توان انتظار داشت در مدتی کوتاه میزان صادرات کشور به این مقاصد، افزایشی قابل توجه را تجربه کند. رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه سهم ایران از بازار صادرات به کشورهای همسایه همچنان بسیار محدود است، توضیح داد: ما به بسیاری از کشورهای منطقه صادرات داریم اما هنوز سهم ما حتی در بازار کشورهایی که با آنها تنش یا اختلافی وجود ندارد نیز محدود است. از این رو با اجرای سیاست‌هایی مانند تسهیل تجارت، اعمال تعرفه‌های ترجیحی، کاهش محدودیت‌های گمرکی، استفاده از فرصت‌های نمایشگاهی و استفاده از صندوق‌های ضمانت خریدار باید راهی برای توسعه صادرات به این کشورها باز کنیم. 
***
نفت در آستانه 80 دلاری شدن
در آستانه نشست اوپک، قیمت نفت به 28/79 دلار در هر بشکه رسید و اگر اوپک سیاست افزایش تولید خود را تغییر ندهد، احتمال رشد قیمت تا 90 دلار در هر بشکه وجود دارد. از آنجا که انتظار می‌رود در آستانه نشست اوپک، وزرای عضو این سازمان روند عرضه نفت خود را تغییر ندهند، قیمت نفت در معاملات آخرین روز کاری بازارهای جهانی به بیش از 79 دلار رسید و در نزدیکی بالاترین رقم 3 سال گذشته ماند. این گروه به آرامی در حال کم کردن از کاهش تولید بی‌سابقه‌ای که سال گذشته به علت کاهش تقاضا اعمال کردند، است. هر بشکه نفت برنت با 97 سنت افزایش 28/79 دلار فروخته شد و چهارمین هفته افزایشی خود را ثبت کرد. نفت خام آمریکا نیز با 85 سنت افزایش 88/75 دلار معامله شد و ششمین هفته افزایشی خود را ثبت کرد. 

Page Generated in 0/0056 sec