printlogo


کد خبر: 239176تاریخ: 1400/7/25 00:00
فصل دوم «قصه رسیدن» روی آنتن شبکه مستند
قصه کارآفرینی

گروه فرهنگ و هنر: تلاش برای معرفی نمونه‌های موفق کارآفرینی و فعالیت اقتصادی یکی از مسیرهای تبلیغ «تولید ملی» است، آن هم در سالی که اقتصاد کشور بشدت به رونق تولید ملی نیاز دارد و اینجاست که هنرمندان مستندساز باید با حمایت و همکاری مراکز و نهادهای مختلف فرهنگی و هنری، مجموعه فیلم‌های مستندی در حوزه کارآفرینی و تاثیرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن تولید کنند. از سویی توجه ویژه به موضوع کارآفرینی از این جهت در حوزه مستند دارای اهمیت است که تاثیرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی رونق کارآفرینی، یکی از الزامات اقتصادی جهان امروز است، زیرا توسعه جوامع همواره در گرو اندیشه و ساختارهای خلاقانه و گسترش آن در سطوح مختلف اجتماع بوده است، لذا رواج فرهنگ کارآفرینی به عنوان یک مسؤولیت بر دوش همه ارکان فرهنگی کشور است که در این میان باید با حمایت ویژه از هنرمندان دغدغه‌مند، این فرهنگسازی را به بهترین شکل ممکن انجام داد. بر همین اساس مجموعه 13 قسمتی «قصه رسیدن 2» به کارگردانی مشترک امیرحسین خلیل‌زاده و محمدرضا محب آل‌عبا یکی دو روزی است روی آنتن شبکه مستند رفته است. «قصه رسیدن 2» تولید جدید شبکه مستند سیماست و قصه زنان و مردانی را روایت می‌کند که با سرمایه اندک موفق به تولید صنعتی شده‌ و از نقطه صفر به پیشرفت قابل توجهی رسیده‌اند. در این مجموعه، افرادی را می‌بینیم که با دست خالی و بدون داشتن سرمایه، کارگاه تولیدی راه‌اندازی کرده و به‌رغم چالش‌ها و موانع پیشرو به فعالیت خود ادامه داده‌اند. آنان در مواجهه با مشکلات ناامید نشده و با خلاقیت خود، امکان‌های گوناگونی را ایجاد کرده‌اند. با توجه به استقبال مخاطبان شبکه مستند از «قصه رسیدن» که پیش‌تر نیز از این شبکه پخش شده بود، سری دوم آن در ۱۳ قسمت تولید و آماده پخش از این شبکه شده است و آنطور که امیرحسین خلیل‌زاده، کارگردان این مستند گفته است: «هدف از تولید و نمایش این مجموعه مستند این است که مخاطبان افرادی را ببینند که حتی در شرایط نابسامان دغدغه تولید داشته و با دستی خالی، مفید و مؤثر عمل کرده‌اند و با توجه به قالب تلویزیونی مجموعه و مخاطب گسترده این رسانه، تلاش شده است روایت‌مان با قصه‌گویی همراه باشد و فراز و فرودهای زندگی و کار آنان در فضایی شاد و سرحال بیان شود. این موضوع کمک می‌کند مخاطب بسادگی با مجموعه و سوژه‌های آن ارتباط برقرار کند».
امیرحسین خلیل‌‌زاده، کارگردان این مستند با ارسال یادداشتی از انگیزه‌ها و دغدغه‌های خود برای تولید فصل دوم این مستند گفت. 
 
* مستند علیه توهم
به عنوان یک مستندساز هر چقدر هم بخواهم فضای شخصی و نظر شخصی خود را در کار بیاورم، باز هم نمی‌شود دروغ گفت. اگر تمام مسؤولان بی‌مسؤولیت باشند و تمام گرانی‌ها و تحریم‌ها و مشکلات آب و هوایی و خشکسالی پابرجا باشد، باز هم دلیلی برای بیکاری و عدم توانمندی انسان امروز برای آفرینش کار و تولید نباید باشد. بنده به تک‌تک فریم‌های مجموعه مستند «قصه رسیدن 2» قسم می‌خورم اینها توهمی بیش نیست برای انسان توانمند که خداوند او را اشرف مخلوقات نامیده است. 
«قصه رسیدن» سری دوم قصه انسان‌هایی است که در اوج دوران کرونا و دوران تحریم و دوران بی‌مسؤولیتی دولت قبل، با کمترین‌ها کارگاه‌ زده‌ و اشتغال ایجاد کرده‌اند. 
«قصه رسیدن» قصه نیست، واقعیت است؛ واقعیت شیرینی که در هیاهوی رسانه‌های مجازی و کج‌سلیقگی‌های مدیران فرهنگی بدون هیچ دستکاری و دروغی سوژه‌‌‌هایش را دنبال می‌کند؛ افرادی که در زمینه‌های تولیدی مختلف در همین شرایط امروزی بدون رانت و بدون سرمایه‌ای هنگفت و حتی با همان موانع دشوار اداری و محدودیت‌های مختلف کار می‌کنند و کار آفریده‌اند تا به این دنیا چیزی اضافه کنند، نه اینکه به این دنیا اضافه شوند؛ افرادی که برای خودستایی و تبلیغات با عکس خود و نمایش خصوصی‌ترین چیزهای‌شان پول در نمی‌آورند، با رانت پدر مسؤول‌شان حواله پورشه خرید و فروش نمی‌کنند و برای شبکه‌های ضدایرانی از ترافیک سر کوچه خانه‌شان فیلم تهیه نمی‌کنند. 
این افراد رجوع به خود می‌کنند و قدم برمی‌دارند و از بالای سری برکت می‌گیرند. توکل نمی‌کنند بدون قدم برداشتن و غر نمی‌زنند و جانماز آب نمی‌کشند و خداوند برای‌شان راه‌ها و امکان‌هایی وسیع و متنوع پدیدار می‌کند. 
«قصه رسیدن» نه از موارد شبه‌روشنفکری سخن می‌گوید، نه از مباحث جنجالی بی‌فایده و نه از حواشی مربوط به فضای مجازی و... بلکه از معیشت می‌گوید و بدون نیاز به شوآف، تمام بدبختی انسان امروز را در الگویی واقعی و قابل دسترس به نمایش می‌گذارد؛ الگویی قابل تعمیم و بدون دستکاری فیلمساز.
***
    مستندی درباره مبارزه با کرونا   
مستند «ماسک سیاه» به کارگردانی سیدمجتبی حسینی که در بخش مسابقه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد، از شبکه مستند پخش می‌شود. به گزارش «وطن‌امروز»، سیدمجتبی حسینی، کارگردان فیلم مستند «ماسک سیاه» درباره روایتی که این مستند از کرونا ارائه می‌کند، گفت: این مستند به سفارش مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ساخته شده است. همزمان با پیک سوم کرونا، طرح شهید سلیمانی در سراسر کشور اجرا می‌شد که در آن خدمات پزشکی بسیار زیادی به مردم ارائه می‌شد و همین مساله باعث شد بخوبی این بحران مدیریت شود. وی ادامه داد: بیماریابی و غربالگری، تست‌های رایگان کرونا و... از جمله خدمات پزشکی بود که در این طرح به مردم ارائه می‌شد. علاوه بر این، اگر خدمات‌دهندگان متوجه می‌شدند فردی به خاطر کرونا معیشت ش در خطر افتاده است، با همکاری خیرین کمک‌های مادی و غیرمادی به آن فرد می‌شد که موضوع اصلی مستند ما با محوریت همین طرح شکل گرفت. این مستندساز درباره شخصیت اصلی فیلمش توضیح داد: سوژه اصلی فیلم یک بازیگر تئاتر به نام سیدرضا میرغفوری است که در حین تمرین درگیر کرونا شده و در طرح شهید سلیمانی از سوی مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد خدمات دریافت کرده و حمایت شده است. این بازیگر تئاتر در بیشتر نمایش‌ها نقش «سیاه» یا «مبارک» را بازی می‌کند و به همین دلیل نام فیلم را «ماسک سیاه» گذاشتم. حسینی درباره روند تولید این مستند گفت: برای پیدا کردن سوژه اصلی فیلم، مدت زیادی با دوربین همراه این گروه‌ها بودم و در بسیاری از سفرهایی که به روستاها و مناطق دوردست داشتند، همراهی‌شان کردم. همین موضوع باعث شد تحقیق میدانی نسبتا زیادی داشته باشیم و با چالش‌های بسیاری هم مواجه شدیم، به گونه‌ای که خیلی از خانواده‌ها اصلا اجازه نمی‌دادند وارد منزل‌شان شویم و تصویربرداری کنیم. نزدیک به 4-3 ماه فیلمبرداری داشتیم و حدود ۲ ماه درگیر تدوین و پس‌تولید بودیم. مستند «ماسک سیاه» ساعت ۲۴ و ۹ امروز 25 مهرماه از شبکه مستند پخش می‌شود.

Page Generated in 0/0135 sec