printlogo


کد خبر: 239324تاریخ: 1400/7/28 00:00
عراقی‌ها برای سومین‌روز متوالی نسبت به نتایج اعلام شده انتخابات پارلمانی اعتراض کردند
تحصن معترضان عراقی در منطقه سبز بغداد

پایتخت عراق دیروز (سه‌شنبه ۱۹ اکتبر) نیز مانند ۲ روز گذشته، شاهد تظاهرات‌های مردمی در اعتراض به نتایج اعلام‌شده انتخابات اخیر بود. علاوه بر بغداد، رسانه‌های عراقی با انتشار تصاویری از اعتراضات خیابانی در استان‌های ذی‌قار، صلاح‌الدین، القادسیه و بصره نیز خبر می‌دهند. معترضان در بغداد از دیروز مقابل ورودی‌های منطقه سبز تجمع کردند و خواستار بازشماری دستی آرا در شعب اخذ رأی شدند. همزمان با نزدیک شدن معترضان به ورودی‌های منطقه سبز بغداد، سفارت آمریکا واقع در این منطقه امنیتی، درهای خود را بست و سامانه پدافندی‌ سی-رام و آژیرهای خطر را فعال کرد و با شلیک گلوله‌های این سامانه موجی از وحشت میان ساکنان مناطق القادسیه، الجادریه، الکراده و الصالحیه واقع در نزدیکی این سفارتخانه به وجود آمد. مناطق مختلف بغداد از جمله منطقه الدوره که حوزه ۱۴ رأی‌گیری در انتخابات اخیر بود، شاهد اعتراض‌ها و تظاهرات‌های مردمی بود که مدعی دزدیده شدن آرای انتخاباتی خود بودند و بازشماری دستی آرا را خواستار شدند. در تکریت مرکز استان صلاح‌‌الدین نیز شماری از معترضان به نتایج انتخابات با سر دادن شعار، خواستار پس گرفتن آرای خود شدند. دیروز استان ذی‌قار نیز برای سومین روز متوالی شاهد اعتراضات خیابانی بود و معترضان مسالمت‌جو خواستار بازشماری دستی آرا بودند. در بصره همزمان با آمدن شمار زیادی از معترضان به نتایج انتخابات به خیابان‌ها، تدابیر امنیتی در مقابل دفتر کمیساریای عالی انتخابات در این شهر تشدید شد و شمار زیادی نیروی امنیتی در این مکان مستقر شدند. معترضان در بصره نیز مانند تظاهرات‌کنندگان در بغداد، در حال نصب چادر و خیمه تحصن به منظور تداوم اعتراضات و تحصن طی روزهای آتی هستند. شهر الدیوانیه در استان القادسیه نیز از دیگر شهرهایی بود که دیروز شاهد تظاهرات‌ در اعتراض به نتایج انتخابات اخیر بود. تصاویر منتشر شده از اعتراض‌های مقابل ورودی‌های منطقه سبز بغداد نشان می‌دهد شماری از معترضان با سر دادن شعارهای ضدآمریکایی و ضدسعودی، پرچم‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را لگدمال و سیاست‌های آنها در قبال عراق را محکوم کردند. شماری از معترضان نیز که دستکاری در نتایج انتخابات عراق را ترور سیاسی در این کشور اعلام می‌کردند، با در دست داشتن پلاکاردهایی، «جنین پلاسخارت» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن را در ترور سیاسی در عراق سهیم دانستند و به او در این زمینه هشدار دادند و از هیأت قضایی کمیساریای عالی انتخابات خواستند عدالت را رعایت کند و «آرای مسروقه» را احیا کند. خبرنگار المیادین در بغداد در این زمینه اعلام کرد احتمالا چادرهایی در این منطقه جهت تحصن مردم در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی عراق برپا شود. بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی عراق به شکل گسترده در این منطقه مستقر شده‌اند. خبرنگار المیادین تاکید کرد هماهنگی‌هایی میان تظاهرات‌کنندگان وجود دارد و معترضان برای تجمعی که ممکن است برای چند روز در نزدیکی منطقه الخضرا ادامه داشته باشد، آماده‌سازی می‌کنند. معترضان همچنین شروع به بستن ورودی‌های منطقه الخضرا و آغاز تحصن کرده‌اند. ظهر دیروز تظاهرات مردمی در نزدیکی منطقه الخضرا در اعتراض به دستکاری در نتایج انتخابات پارلمانی آغاز شد. هزاران معترض عراقی خود را به ورودی منطقه الخضرا از سمت پل معلق رسانده و در اعتراض به تقلب در انتخابات و دستکاری نتایج آن تظاهرات کردند. تظاهرات‌کنندگان قصد دارند یک تحصن مردمی راه بیندازند که تا زمان پاسخ به خواسته‌های‌شان و شمارش دستی آرای انتخابات ادامه یابد. 
رسانه‌های عراقی دیروز از استقرار گسترده نیروهای امنیتی در ورودی‌های منطقه الخضرا در پی تشدید اعتراضات مردمی خبر دادند.  با اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق که دهم اکتبر جاری (۱۸ مهرماه) برگزار شد، شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی به نتیجه اعلامی اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج انتخابات گفتند. شماری از شهرهای عراق نیز از دیروز شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به این نتایج است. معترضان خواستار شمارش دستی همه آرا هستند، زیرا معتقدند در شمارش الکترونیک آرا، دستکاری صورت گرفته است.
شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام شد اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات در روز انتخابات نیز اعلام کرد به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آرای برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیک آرا مقایسه خواهد کرد. پس از شمارش دستی آرا در این شعب اخذ رأی، کمیساریا از انطباق کامل شمارش آرای دستی و الکترونیک خبر داد؛ امری که با اعتراض مجدد ائتلاف‌های‌ سیاسی و طرفداران آنها همراه شد. برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی را تایید می‌کنند. 

Page Generated in 0/0058 sec