printlogo


کد خبر: 239674تاریخ: 1400/8/9 00:00
ماجراجویی خطرنا اردوغان در شمال سور یه

آتش متقابل ارتش سوریه علیه آتش‌افروزی نیروهای متجاوز ترکیه، احتمال بالا گرفتن جنگ تمام‌عیار در شمال سوریه را افزایش داده است. شبکه روسیاالیوم در گزارشی از بغرنج شدن اوضاع شمال شام با توجه به ارسال تجهیزات و مهمات گسترده از سوی ترکیه به استان ادلب سوریه خبر داد. طبق این گزارش، ارتش اردوغان به دنبال پیشروی در جبهه‌ای گسترده بالغ بر 910 کیلومترمربع است. منابع سوری دیروز اعلام کردند پس از هدف قرار گرفتن مواضع ارتش سوریه در شهر سراقب در استان ادلب به وسیله سلاح‌های سنگین ارتش ترکیه، نیروهای سوری نیز متقابلا مواضع متجاوزان ترکیه‌ای در اطراف مرکز دیده‌بانی در روستای سان در غرب این شهر را گلوله‌باران کردند. 
توپخانه ارتش ترکیه، همچنین روستاهای «الربیعات» در حومه «ابوراسین» و «زرکان» در استان حسکه را گلوله‌باران کرد. بر اساس تصاویر منتشر شده، آنکارا چندین عراده تانک، توپ، راکت‌انداز و سامانه پدافندی به مناطق شمالی استان‌های حلب و ادلب منتقل کرده است. این به معنای لشکرکشی دوباره ترکیه پس از زمستان سال 2020 موسوم به عملیات «سپر فرات» است. به گزارش بخش عربی شبکه آرتی، کارشناسان بر این باورند بهانه اردوغان رفع تهدید کردهای سوری در شمال سوریه است، در حالی که هدف دیگر او فراهم آوردن پوششی برای تروریست‌های مورد حمایت خود در ادلب است. ترکیه به دنبال سیطره بر منطقه‌ای واقع در جنوب «کوبانی» به منظور ملحق کردن ۲ منطقه تحت کنترل خود و یافتن جای پایی در شمال سوریه است. این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در دیدار ماه گذشته با همتای ترکیه‌ای خود، اتمام حجت کرده بود آنکارا باید نیروهای نظامی و افراد مسلح و تروریست‌های تحت امرش در ادلب را از خاک سوریه بیرون بکشد. ترکیه در سال‌های 2016 تا 2019 بر برخی مناطق سوریه مسلط شد و در حال حاضر از «بندر خان» تا «راس العین» و «جرابلس» تا ساحل دریای مدیترانه مسلط است. با وجود این، منطقه واقع میان «جرابلس و بندرخان» دست کردهای سوری است. یکی از اهداف اصلی عملیات آتی ترکیه، شهر کوبانی واقع در 415 کیلومتری شمال شرق دمشق است. کردهای سوری از سال 2012 از این شهر دفاع می‌کنند. در مقابل بر کسی پوشیده نیست که ارتش سوریه طی ماه‌های اخیر موضع خود را تقویت کرده و به دنبال آزادسازی ادلب است، بویژه که ادلب دچار هرج‌و‌مرج و آشفتگی است. نیروهای وفادار به بشار اسد در زمستان و بهار 2020 طی عملیاتی گسترده، بیش از 35 منطقه مسکونی و 320 کیلومترمربع از اراضی ادلب را آزاد کردند. 
اوایل زمستان پارسال ارتش سوریه بر شهر «معره النعمان» در جنوب شرق استان ادلب مسلط شد و بخش اعظم جاده حماه به حلب را به کنترل خود درآورد و پنجم فوریه وارد شهر «سراقب» در تقاطع جاده حلب به حماه و حلب به لاذقیه شد. سپس در حملات ارتش ترکیه و تروریست‌های وابسته به آن موسوم به عملیات «درع الربیع» که در آن از پهپادهای هجومی بیرقدار در سطح گسترده استفاده شد، اردوغان با وجود تلفات زیاد نیروهایش در ماه اسفند مواضع اشغالی گذشته را تثبیت کرد. او سپس راهی مسکو شد تا مذاکرات آتش‌بس را با پوتین انجام دهد. این دو بر پایان اقدامات جنگی و ایجاد گذرگاه امن در طول جاده «‌ام‌ 4» لاذقیه به حلب توافق کردند و گشت‌های مشترک روسیه و ترکیه برقرار شد. ماجراجویی‌های جدید اردوغان در ادلب و شمال حلب در حالی است که روس‌ها اخیرا با استقرار جنگنده‌های پیشرفته «سوخو 35» در پایگاه هوایی قامشلی در شمال شرقی سوریه این علامت قوی را به آنکارا داده‌اند که مثل پارسال درباره اشغالگری ترکیه کوتاه نخواهند آمد. در مقابل انتقال لجستیکی بزرگ ترکیه از مرزها تا ادلب که متعاقب تمدید ماموریت نظامی ارتش ترکیه در عراق و سوریه تا اکتبر 2023 از سوی اکثریت پارلمان این کشور انجام گرفت، بدین معناست که اردوغان به دنبال جنگ در شمال سوریه حتی با بالاترین هزینه ممکن برای کشورش است تا بلکه با یک پیروزی کوچک و ظاهری در این منطقه، جوی مثبت در افکار عمومی حامیان حزب عدالت و توسعه به وجود آورده و فشارهای اقتصادی و سیاسی داخلی را از روی دوش خود سبک کند. 
به گفته کارشناس رأی‌الیوم، حمله جدید ترکیه به شمال سوریه با منافع آمریکا در تضاد است، زیرا آمریکا حامی کردهای سوری است و از مدت‌ها قبل آنها را متحد خود می‌داند. شاید آنکارا به دنبال متشنج کردن اوضاع به منظور گرفتن برگه‌های برنده بیشتر در مذاکرات میان اردوغان و بایدن است که در «گلاسکو» در حاشیه نشست مربوط به تغییرات آب و هوایی از یکم تا 12 نوامبر برگزار خواهد شد. گفته می‌شود احتمال دارد بایدن با صدور چراغ سبز به ماجراجویی اردوغان در شمال سوریه، این بهانه را برای نیروهای قسد که تحت فرماندهی آمریکا و ناتو هستند فراهم آورد تا با عقب‌نشینی از مناطق کردنشین شمالی، دست به تجاوز به مناطق جنوبی‌تر ‌زده و مناطق مرزی سوریه و عراق را به اشغال خود درآورند. 
***
    حمله رژیم صهیونیستی  به حومه دمشق     
منابع رسمی سوریه ظهر دیروز گزارش دادند در اطراف دمشق صدای شدید انفجار به گوش رسیده است. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، ضمن تأیید این خبر نوشت تحقیقات درباره منبع این صدا همچنان ادامه دارد. شبکه «المیادین» به نقل از خبرنگار خود در سوریه گزارش داد صدای انفجار از منطقه «الدیماس» در غرب دمشق به گوش رسیده است. شبکه «الاخباریه» سوریه لحظاتی بعد گزارش داد پدافند هوایی این کشور با اهدافی متخاصم در حومه دمشق مقابله کرده است. خبرگزاری سانا نیز این گزارش را تأیید و اضافه کرد پدافند هوایی این کشور با اهدافی متخاصم در حومه دمشق مقابله کرده است. منابع محلی به شبکه الجزیره گزارش دادند رژیم صهیونیستی مقر تیپ ۹۴ در منطقه الدیماس و دیگر مناطق حومه دمشق را هدف قرار داده است. خبرگزاری رسمی سوریه هنوز جزئیاتی از تلفات احتمالی و خسارت‌های مادی ناشی از این حمله منتشر نکرده است. لحظاتی پس از انتشار این گزارش، سانا به نقل از یک منبع نظامی خبر داد رژیم صهیونیستی ساعت ۱۱:۱۷ صبح دیروز تعدادی موشک زمین به زمین از شمال فلسطین اشغالی شلیک کرده‌ و نقاطی را در حومه دمشق هدف قرار داده است. این در حالی است که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به صورت متناوب با استفاده از حریم‌ هوایی لبنان یا از طریق بلندی‌های اشغالی جولان به سمت اهدافی در شرق و شمال غرب سوریه حملات موشکی انجام می‌دهند. این منبع در ادامه اضافه کرد پدافند هوایی سوریه با این موشک‌ها مقابله کرد و توانست تعدادی از آنها را ساقط کند. طبق این گزارش، این حمله منجر به مجروح شدن ۲ نظامی شد و خسارت مادی محدودی نیز بر جا گذاشت. نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان بارها گزارش داده‌اند رژیم صهیونیستی روزانه قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض کرده و به حریم هوایی لبنان تجاوز می‌کند. 

Page Generated in 0/0062 sec