printlogo


کد خبر: 239677تاریخ: 1400/8/9 00:00
دور دنیا

آتش‌سوزی در منطقه صنعتی نزدیک «دیمونا»‌ در فلسطین اشغالی
رسانه‌های فلسطینی به نقل از رسانه‌های رژیم اسرائیل گزارش دادند آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های واقع در منطقه «دیمونا» خسارت‌های زیادی به تجهیزات سنگین این کارخانه وارد کرده است. خبر آتش‌سوزی در نزدیکی دیمونا در حالی صبح شنبه رسانه‌ای شد که برخی منابع شب جمعه از به صدا درآمدن آژیرهای هشدار در «النقب» که نیروگاه هسته‌ای دیمونا در آنجا واقع شده است، خبر داده بودند. 
***
ماجرای تهدید به کودتا در فرانسه چه بود؟
اداره کل امنیت داخلی فرانسه از کشف و خنثی‌سازی یک کودتا در قالب عملیات موسوم به اَزور (Azur) خبر داد که برخی تحلیلگران آن را یک ماجرای تبلیغاتی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری پیش روی فرانسه دانسته‌اند.
 به گزارش ایرنا، منابع خبری فرانسه از کشف کودتای موسوم به عملیات ازور (opération Azur) پرده برداشتند که گفته شده چریک‌ها و سازمان‌های شبه‌‌نظامی قصد سرنگونی الیزه را داشتند. 
روزنامه فرانسوی لوپاریزین از «رمی دیه» نظامی فرانسوی ۵۵ ساله در این ارتباط نام برده است. وی که به جرم مشارکت در اقدامات تروریستی تحت بازجویی و بازداشت موقت نزد مقامات قضایی فرانسه به سر می‌برد، متهم به سازماندهی کودتا برای سرنگونی الیزه است. این نشریه فرانسوی افزود: طراحی این عملیات از مالزی به یک سال قبل و زمانی بازمی‌گردد که فرانسه درگیر بحران بهداشتی ناشی از شیوع «کووید-۱۹» بوده است. 
لوپاریزین همچنین ادامه داد: تشکیلات «رمی دیه» شامل ۲ شاخه نظامی و غیرنظامی است و از نظر تسلیحاتی و به‌کارگیری نیرو کاملا سازمان‌یافته عمل کرده است. این رسانه فرانسوی تصریح کرد این تشکیلات در تیررس سرویس‌های امنیتی فرانسه قرار داشت و به کشف طراحی‌های خشونت‌بار آن انجامیده است.
 ادعای مقامات امنیتی فرانسه در کشف و خنثی‌سازی این کودتای پیچیده در حالی است که به زعم برخی تحلیلگران و کارشناسان این ماجرا یک اقدام تبلیغاتی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری پیش روی فرانسه است. 
***
ضرب‌الاجل ۲ هفته‌ای حماس به رژیم صهیونیستی درباره غزه
یک روزنامه لبنانی دیروز (شنبه) پیام‌های تهدیدآمیز جنبش حماس درباره پرونده‌های نوار غزه را که از طریق میانجی‌های خود برای اشغالگران اسرائیلی فرستاده افشا کرد. روزنامه الاخبار چاپ لبنان نوشت، رهبری جنبش حماس به میانجی‌ها اعلام کرد استمرار سیاست وقت‌کشی از سوی رژیم اشغالگر، فلسطینی‌ها را به اقدام سوق خواهد داد و این مساله می‌تواند به برکناری کابینه مشترک نفتالی بنت و یائیر لاپید منجر شود. به نوشته الاخبار، حماس با تاکید بر جدی بودن تهدیدهایش، هشدار داد در صورتی که در ۲ هفته آتی پیشرفت واقعی در پرونده‌های مربوط به نوار غزه حاصل نشود، مقاومت هرگز به کابینه اسرائیل اجازه نخواهد داد اواسط ماه آتی بودجه را در آرامشی که انتظار دارند، تصویب کند. به دنبال این هشدار، میانجی‌ها اقدام فوری را برای جلوگیری از تنش دوباره و بحرانی شدن اوضاع آغاز کردند؛ به این شکل محمد العمادی، رئیس کمیته قطری مسؤول بازسازی غزه در جریان سفر هفته گذشته خود به غزه، به حماس اعلام کرد بودجه‌ بازسازی واحدهای مسکونی از هفته آینده پرداخت خواهد شد و طی این هفته راه‌حلی را با مسؤولان اسرائیلی برای انتقال سومین محموله کمک‌های قطر که به کارمندان دولتی اختصاص دارد، پیدا خواهد کرد. طبق آنچه الاخبار به نقل از برخی منابع در حماس نوشت، دو طرف قطری و اسرائیلی درباره تسهیل اجرای مکانیزم جدید مربوط به انتقال این بودجه با پرداخت مبلغی از هزینه سوختی که دولت غزه از مصر وارد می‌کند، توافق کردند.
***
روسیه: عجله‌ای برای به‌رسمیت شناختن طالبان نداریم
مقام ارشد روسیه با بیان اینکه اقتصاد افغانستان در آستانه فروپاشی است، تاکید کرد هیچ‌کس برای به رسمیت شناختن طالبان به‌عنوان دولت افغانستان عجله ندارد. «واسیلی نبنزیا» سفیر روسیه در سازمان ملل گفت مساله به رسمیت شناختن حکومت طالبان زمانی مطرح می‌شود که جامعه جهانی مطمئن شود وعده‌ها و تعهدات طالبان عملی می‌شود. وی در نشست خبری روز گذشته افزود: هیچ عجله‌ای برای به رسمیت شناختن طالبان به عنوان یک دولت وجود ندارد و مسکو آماده نیست به این گروه اجازه دهد نماینده افغانستان در سازمان ملل باشد. 
وی همچنین تصریح کرد: تحریم‌های سازمان ملل و یکجانبه علیه رهبران طالبان باید مورد بررسی قرار گیرد اما «شاید نه فورا». نبنزیا به خبرنگاران گفت: «مساله به رسمیت شناختن زمانی مطرح می‌شود که جامعه بین‌الملل مطمئن شود وعده‌ها و تعهداتی که مقامات اعلام کرده‌اند عملی می‌شوند».
 وی به وعده‌های طالبان اشاره کرد که شامل حمایت از حقوق بشر، بویژه حقوق زنان و دختران و مبارزه با تروریسم و مواد مخدر بود. قرار است یک کمیته ۹ نفره از سوی سازمان ملل متحد که شامل روسیه، چین و آمریکاست، ادعاها را در ماه آینده بررسی کند و احتمالا تا قبل از پایان سال در این باره تصمیم‌گیری خواهد شد. نبنزیا گفت: امروز مهم‌ترین موضوع ایجاد ثبات در افغانستان است. اقتصاد در آستانه فروپاشی با کمبود منابع ارزی است که مشخص نیست چه زمانی آزاد می‌شوند.

Page Generated in 0/0058 sec