printlogo


کد خبر: 240926تاریخ: 1400/9/9 00:00
فراخوان مشکوک برخی گروه‌های ناشناس در شبکه‌های اجتماعی لبنان منجر به آشوب‌های محدود در برخی مناطق این کشور شد
ناآرامی‌های بیروت همسو با تحریم‌های غربی

گروه بین‌الملل: منابع لبنانی دیروز اعلام کردند لبنانی‌ها از ساعات اولیه صبح روز دوشنبه در اعتراض به افزایش قیمت‌ها و وخامت شرایط اقتصادی این کشور، برخی مسیرها در مناطق مختلف این کشور را مسدود کردند. در همین حال خبرگزاری روسیا‌الیوم نوشت برخی شهروندان لبنانی صبح دیروز در اعتراض به افزایش قیمت‌ها و وخامت وضعیت اقتصادی این کشور، ورودی‌های بیروت را با آتش زدن لاستیک و ایجاد موانع مسدود کردند. معترضان در پایتخت لبنان مسیر ساحلی «المزرعه»، «قصقص»، مسیر شهر «الریاضیه» به سمت منطقه «الکولا»، «تله الخیاط» و مسیر مواصلاتی« البربیر- سباق الخیل» را مسدود کردند. آنها همچنین میدان «الشهدا» در بیروت را بستند. علاوه بر اینها، جمعی از معترضان لبنانی بزرگراه «البداوی» در شمال لبنان را در هر ۲ جهت مسدود کردند و بزرگراه ساحلی «بداوی» را نیز بستند. معترضان همچنین در منطقه «بقاع» در اعتراض به وخامت شرایط اقتصادی، مسیر «تعلبایا» در هر ۲ جهت و جاده «جب جنین- غزه» را مسدود کردند. همچنین در جنوب لبنان نیز مسیر بزرگراه «القنابه» به سمت میدان
« ایلیا» با آتش زدن لاستیک‌ و ایجاد موانع مسدود شد و مرکز کنترل ترافیک لبنان از توقف عبور و مرور در هر ۲ مسیر رفت و برگشت در بزرگراه «السعودی» به سمت «النجمه» در«صیدا» خبر داد. پیش از این نیز ده‌ها جوان لبنانی به نیروگاه اصلی شهر «حلبا» حمله کرده و خواستار تامین برق شهر خود برای روشنایی و گرمایش ساکنان بویژه در این روزهای سرد شدند. گزارش‌ها حاکی از آن است که روز یکشنبه فراخوان ناشناسی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن از شهروندان لبنان خواسته شده بود صبح روز دوشنبه برای اعتراض به وضعیت اقتصادی کشور به خیابان‌ها بیایند. در ادامه تظاهرات اعتراضی در لبنان عصر دیروز صدای تیراندازی در مجاورت اردوگاه پناهندگان صبرا و شتیلا در جنوب بیروت شنیده شد و برای لحظاتی ترددها در تعدادی از خیابان‌ها و بزرگراه‌های این شهر مختل شد. وضعیت لبنان از زمان انفجار بندر بیروت در چهارم آگوست سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد 99) دچار فراز و فرودهای بسیاری بوده و برخی عوامل خارجی به بحران در این کشور دامن می‌زنند. 
 
* بحران اقتصادی لبنان و فقر شدید لبنانی‌ها
 رسانه‌های لبنانی دلیل اعتراض‌های اخیر را اوضاع وخیم اقتصادی اعلام کردند. بحران جاری در لبنان به دنبال ادامه تحریم‌های آمریکا و برخی کشورهای عربی منطقه با هدف دیکته برنامه‌های خود به این کشور بحران‌زده و اعمال نظرات خود در روند سیاسی لبنان، تشدید شده است. منابع خبری از لبنان گزارش دادند با کاهش ارزش لیره لبنان و وضعیت سخت معیشتی در این کشور، معترضان خیابان‌ها و برخی بزرگراه‌ها در پایتخت را مسدود کردند. در همین حال خبرگزاری رسمی لبنان «ان‌‌ان‌‌ای» گزارش داد در حالی که نیروهای امنیتی قصد باز کردن مسیر در منطقه «سلیم سلام» را داشتند، معترضان برای جلوگیری از عبور خودروها، اقدام به ریختن روغن خودرو روی زمین کردند. این اعتراضات پس از آن است که ارزش دلار طی روزهای گذشته با نزدیک شدن به مرز ۲۵ هزار لیره در بازار سیاه، در حالی که هیچ نشانه‌ای از راه‌حلی برای بحران‌های اقتصادی و سیاسی دیده نمی‌شود، کاهش بیشتری در ارزش خود ثبت کرد. به دنبال این کاهش نرخ، بانک مرکزی لبنان اپلیکیشن‌های اینترنتی را به افزایش نرخ دلار متهم و آنها را مشکوک و غیرقانونی توصیف کرد. هفته گذشته رسانه‌ها از کاهش ارزش پول ملی لبنان خبر دادند، به شکلی که در معاملات روز چهارشنبه هر دلار بیش از 20 هزار لیره لبنان فروخته شد که نشان می‌دهد پول رایج این کشور تقریبا تمام ارزشی را که پس از اعلام دولت جدید در ماه گذشته به دست آورده بود، از دست داده است. قیمت دلار در بازار ارز لبنان برای نخستین‌‌بار پس از انصراف «سعد حریری» از تشکیل کابینه این کشور از مرز 23 هزار لیره گذشت و بین 24 هزار و 300 تا 24 هزار و 200 لیره برای فروش و 24 هزار و 200 تا 24 هزار و 150 لیره برای خرید مبادله شد. طبق گزارش سازمان ملل متحد، از هر ۵ لبنانی ۴ نفر در فقر به سر می‌برند. لبنان از بیش از ۲ سال گذشته با بحران اقتصادی شدیدی مواجه است که بانک جهانی آن را یکی از ۳ بحران اقتصادی بزرگ جهان دانسته است. این بحران به فروپاشی مالی و معیشتی و افزایش نرخ فقر و بیکاری در لبنان منجر شده است. بانک جهانی تخمین می‌زند ممکن است لبنان تا ۲ دهه آینده بتواند تولید سرانه ناخالص داخلی را به شرایط قبل از بحران بازگرداند. 
 
* پشت پرده ناآرامی‌ها در لبنان
«جورج نادر» سرتیپ بازنشسته لبنانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «لیبانون دیبایت» در پاسخ به این سوال که چه کسی پشت این اعتراضات است و اهداف آنها چیست؟ تاکید کرد: عاملان این فراخوان‌ها، ناشناس هستند و هویت مشخصی ندارند و ما تصمیم گرفتیم در آن شرکت نکنیم. کارشناسان مستقل در منطقه معتقدند اقتصاد لبنان در حال حاضر از سوی آمریکا و متحدان اروپایی و برخی دولت‌های عربی منطقه به گروگان گرفته شده است. عربستان سعودی و برخی طرف‌‌های غربی که در پی کاهش نفوذ حزب‌الله در لبنان هستند، گفته‌اند هر گونه کمک به لبنان مشروط به آنچه «اصلاحات» خوانده‌اند، است. این در حالی است که جامعه لبنان، گروه‌ها و مقامات سیاسی این کشور بارها نسبت به جدایی‌ناپذیر بودن حزب‌الله لبنان از معادلات سیاسی- امنیتی تاکید کرده‌اند. مساله اجرای اصلاحات در لبنان تقریبا از سال 2019 در این کشور از سوی غرب و متحدانش مطرح شده و در ادامه سال گذشته پس از وقوع انفجار در بندر بیروت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه هم مساله اصلاحات در لبنان را مطرح کرد. این در شرایطی است که اصل پروژه اصلاحات که از جانب جریان 14 مارس و برخی مقامات سیاسی نظیر سعد حریری و سمیر جعجع به عنوان جریان سیاسی حامی غرب دنبال می‌شود، در واقع به منزله تغییر در ساختار سیاسی لبنان با هدف محدود کردن حزب‌الله و قدرت نظامی و امنیتی این کشور در برابر رژیم صهیونیستی است. 
***
هدف از ساخت دژ جاسوسی میلیارد دلاری آمریکا در بیروت چیست؟
برنامه‌های شوم آمریکا برای لبنان و منطقه
رسانه‌ها هفته جاری تصاویری از سفارت جدید آمریکا در لبنان منتشر کردند که بیش از ۲ سال است ساخت آن ادامه دارد. این سفارت در منطقه «عوکر» در شمال بیروت واقع است. روزنامه «رأی‌الیوم» در یادداشتی به قلم «کمال خلف» نوشت: گزارش‌ها درباره بزرگ‌ترین سفارت آمریکا در جهان عرب در لبنان سروصدا و انتقادات زیادی را از سوی لبنانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی در پی داشته و سوال‌‌هایی درباره ساخت «یک شهر کامل به اسم سفارت» ایجاد کرده است. بر اساس این گزارش، مساحتی که قرار است این سفارت در آن ساخته شود به ۱۸۰ هزار مترمربع می‌رسد و بر اساس سند وزارت خارجه آمریکا قرار است ساخت آن تا سال ۲۰۲۳ با هزینه‌ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری به پایان برسد. این سفارت شامل فرودگاه، اماکن تفریحی، ساختمان‌های کنسولگری و واحدهای مسکونی است. در ادامه این گزارش آمده: این پروژه سوال‌هایی را درباره تبلیغات رسانه‌‌ای که برخی رسانه‌های لبنانی و شخصیت‌های سیاسی درباره «حجم نفوذ ایران در لبنان» می‌کنند، ایجاد می‌کند؛ تبلیغاتی که آمریکا و برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در پشت پرده آن هستند، در حالی که در واقعیت موضوع کاملا برعکس است. بزرگ‌ترین سفارت آمریکا در غرب آسیا پس از اشغال عراق توسط آمریکا در سال ۲۰۰۳ در بغداد ساخته شد اما سفارت جدید آمریکا در لبنان از نظر وسعت، امکانات و هزینه ساخت مافوق سفارت این کشور در بغداد است. سفارت آمریکا در عراق با هزینه ۶۰۰ میلیون دلاری ساخته شد اما هزینه برآورد شده برای ساخت سفارت آمریکا در لبنان بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است. این به معنای آن است که سفارت آمریکا در لبنان بزرگ‌تر از سفارتش در کشوری خواهد بود که آن را از طریق حمله نظامی مستقیم اشغال کرده است. رأی‌الیوم افزود: وسعت سفارت آمریکا و گزارش‌ها درباره مأموریت جدید آن حاکی از آن است که این سفارت مرکز اداره عملیات‌های نظامی و امنیتی آمریکا در لبنان، سوریه تا فلسطین اشغالی و قبرس خواهد بود. این نشان‌دهنده سطح چالشی است که مقاومت در لبنان با آن روبه‌رو خواهد شد. طبیعی است که بین این سفارت غیرمعمول و اسرائیل خطوط تماس قرمز علیه حزب‌الله به صورت مستقیم برقرار خواهد شد، بویژه که آمریکا امنیت اسرائیل را در مقدمه اولویت‌های سیاست خارجی خود در خاورمیانه قرار داده است. این روزنامه در ادامه نوشت: وضعیت فعلی لبنان نشان می‌دهد آمریکا در تلاش برای بیشتر کردن کنترل خود در لبنان است؛ نه فقط از طریق ایجاد بزرگ‌ترین سفارت در غرب آسیا بلکه از طریق احتکار کمک و حمایت از ارتش لبنان و محکم کردن روابط با ارتش آن. حمایت واشنگتن از ارتش لبنان شامل تجهیزات و آموزش می‌شود اما از دستیابی ارتش لبنان به هر سلاحی که اسرائیل را تهدید می‌کند، خودداری می‌کند.

Page Generated in 0/0101 sec