printlogo


کد خبر: 240927تاریخ: 1400/9/9 00:00
کمیسیون بررسی حقوق شیعیان در افغانستان تشکیل می‌شود
دیدار طالبان با مقامات اروپایی و انگلیسی

نهادی تحت عنوان «کمیسیون بررسی حقوق شیعیان» به دستور رهبران طالبان برای تبیین جایگاه سیاسی و حقوق شهروندی شیعیان افغانستان تشکیل شده است. «قاری حافظ ذاکرالله» در این باره به روزنامه انگلیسی توضیح داد این کمیسیون که قرار است بزودی به طور رسمی آغاز به کار کند، موظف است درباره جایگاه شیعیان در ساختار دولت طالبان و حقوق قانونی آنان فعالیت کند. او گفت: «از یک ماه پیش بدین‌سو، گفت‌وگوهایی را با متنفذان و نمایندگان شیعیان افغانستان آغاز و تلاش کردیم همه آنان با طالبان بیعت کنند و سپس درباره جایگاه آنان در دولت تصمیم بگیریم».
اخیرا سران حزب حرکت اسلامی به نمایندگی از شیعیان افغانستان با مقامات طالبان ملاقات کرده و نسبت به این ابتکار عمل ابراز امیدواری کرده‌اند. «سیدالیاس جاوید» رئیس کمیسیون سیاسی حزب حرکت اسلامی افغانستان با نشر تصاویری از ملاقات هیأتی از «کمیسیون بررسی حقوق شیعیان» با اعضای آن حزب، تایید کرد قاری حافظ ذاکرالله از سوی مقامات طالبان به عنوان رئیس آن کمیسیون تعیین شده و گفت‌وگوهایی را با نمایندگان شیعیان آغاز کرده است. او به نقل از ذاکرالله نوشته است: «حکومت فعلی طالبان، موقت و عبوری است و یک تا یک‌ماه و نیم، حکومتی تشکیل خواهد شد که تمام اقوام، شخصیت‌ها، متخصصان و افراد متعهد، به شمول اهل تشیع، در تمام رده‌ها در آن حضور داشته باشند».
گفته می‌شود ذاکرالله در آن ملاقات بر تشکیل حکومتی همه‌شمول در مذاکرات با بزرگان اهل تشیع افغانستان تاکید کرده است. خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، گزارش داد «جعفر مهدوی» رئیس حزب ملت افغانستان و از فعالان سیاسی هزاره، که پنجشنبه چهارم آذر گردهمایی‌ای سیاسی در حمایت از طالبان برگزار کرده بود، با «مولوی عبدالکبیر» معاون نخست‌وزیر طالبان ملاقات کرده است. به گزارش باختر، مولوی عبدالکبیر به جعفر مهدوی و هیات همراه او گفته است: «افغانستان خانه مشترک همه ما است و شما (هزاره‌ها و شیعیان) می‌توانید در هر زمان و در هر بخش، با جرأت خواسته‌ها و مشکلات‌تان را مطرح کنید».
از طرف دیگر گروهی از مردم ولایت جوزجان در شمال افغانستان گفته‌اند نیروهای طالبان آنها را وادار به کوچ اجباری کرده‌اند. این مردم اهل سنت که از اقوام ازبک و ترکمن در ولسوالی قوش‌تپه جوزجان هستند، می‌گویند خانه و هزاران جریب زمین‌‌شان از سوی کوچی‌ها (عشایر) گرفته شده است و مسؤولان طالبان نیز معترضان را زندانی کرده‌اند.
اخبار قبلی نیز حاکی از اخراج اجباری هزاره‌های ولایت‌های دایکندی و ارزگان در مرکز و ولایت بلخ از خانه‌ها و زمین‌های‌شان بود. 
هیاتی از دولت طالبان به ریاست امیرخان متقی، وزیر خارجه دولت موقت افغانستان یکشنبه گذشته در قطر با مقامات اتحادیه اروپایی و انگلیس گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، «عبدالقاهر بلخی» سخنگوی وزارت خارجه طالبان در توئیتر خود نوشت هیات طالبان به ریاست متقی گفت‌وگوی ۲ روزه مفصلی با «توماس نیکلسون» نماینده ویژه اتحادیه اروپایی در امور افغانستان و هیات همراهش داشت. بلخی گفت: «۲ طرف درباره وضعیت انسانی، بهداشتی و امنیتی افغانستان، امنیت سفرها و مسائل مربوط به کمک‌رسانی در افغانستان بحث و تبادل نظر کردند. هیأت اتحادیه اروپایی آمادگی خود را برای ادامه کمک به افغانستان اعلام کرد و درباره ادامه حضور دفتر اتحادیه اروپایی در کابل برای ارائه کمک‌های بشردوستانه اطمینان داد».

Page Generated in 0/0057 sec