printlogo


کد خبر: 240928تاریخ: 1400/9/9 00:00
دور دنیا

نسل جدید موشک‌های ضدتانک چین
ارتش چین نوع جدیدی از موشک‌های هدایت‌شونده ضدتانک پرتابی از خودرو را تولید کرده که توانایی هدف قرار دادن تانک‌های دشمن از «ارتفاع بالا» را دارد و موجب می‌شود خسارت بیشتری به دشمن وارد شود. نشریه گلوبال‌تایمز با اعلام این مطلب افزود: یک کارشناس نظامی می‌گوید موشک جدید از نمونه‌های قبلی نیرومندتر است و با نصب روی خودروهای تهاجمی بسیار متحرک خواهد بود. ایده حمله از ارتفاع بالا از این حیث مهم و جالب است که می‌تواند به طور خاص در فلات تبت در غرب چین و سایر مناطقی که پشتیبانی هوایی وجود ندارد مفید باشد و البته نیازی به گفتن نیست که چین با کشور هندوستان نیز در شرق «لاداخ» رویارویی مرزی دارد. چین انواع مختلفی از موشک‌های هدایت‌شونده ضدتانک از جمله انواع متحرک و پرتابی از بالگردهای تهاجمی و پهپاد و خودروهای زرهی دارد. این نشریه خاطرنشان کرد موشک جدید نیز قابل تولید انبوه است و می‌تواند در آینده نزدیک مورد استفاده ارتش قرار گیرد. از سوی دیگر ارتش آمریکا نیز برخی از انواع مرگبار موشک‌های هدایت‌شونده ضدتانک از جمله TOW، جاولین یا حتی موشک زمین پرتاب «هلفایر» را در اختیار دارد. چین سابقه‌ای طولانی از زمان جنگ سرد در تولید موشک‌های ضدتانک دارد و موشک HJ-12 را شرکت صنایع شمالی چین سال ۲۰۱۴ تولید کرده که پیشرفته‌ترین موشک ضدتانک چین تا این تاریخ است. موشک HJ-12 برد شلیک حداکثر ۴ کیلومتری دارد و نتیجه دهه‌ها تحقیقات و توسعه در زمینه موشک‌های نیرومند ضدتانک است و به ارتش چین امکان مبارزه با کارآمدترین نیروهای زرهی را حتی بدون کمک هوایی می‌دهد. 
***
درخواست حکیم و قیس الخزعلی از آیت‌الله سیستانی
منابع از درخواست فوری رئیس جریان الحکمه عراق برای دیدار با آیت‌الله سیستانی جهت مداخله وی برای خروج از بحران انتخابات خبر دادند. به گزارش پایگاه شفق‌نیوز، یک منبع در ائتلاف گروه‌های هماهنگی شیعیان عراق گفت: عمار الحکیم، رئیس جریان الحکمه عراق درخواست فوری برای دیدار با آیت‌الله سیدعلی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان جهت ایجاد نقشه راهی برای خروج از بحران نتایج انتخابات داده است. این منبع گفت: دفتر آیت‌الله سیستانی وعده داده بزودی پاسخ درخواست وی را خواهد داد. به گفته منبع مذکور، احتمالا این دیدار بزودی و به دور از چشم رسانه‌ها یا به صورت شخصی برگزار شود و احتمالا الحکیم، مرجعیت دینی را در جریان طرح خود قرار خواهد داد تا وی نیز نظر خود را ارائه کند. این منبع اعلام کرد: پیش‌تر نیز برخی شخصیت‌های سیاسی درخواست دیدار با مرجعیت در این راستا را داده بودند اما او رد کرده است. گروه‌های هماهنگی شیعیان از درخواست الحکیم برای دیدار با مرجعیت خبر دارند و امیدوارند بحران را حل کند. همچنین قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق عراق صراحتا خواهان مداخله آیت‌الله سیستانی در بحران نتایج انتخابات پارلمانی اخیر و روشن کردن مفصل موضوع بعد از رسیدن عراق به این وضعیت «خطرناک» شد. 
***
جنبش فتح توافقات مغرب و رژیم صهیونیستی را محکوم کرد
جنبش آزادی‌بخش ملی فلسطین (فتح) با اشاره به اینکه شاه مغرب ریاست کمیته حمایت از قدس را بر عهده دارد، امضای توافقنامه‌های امنیتی و نظامی بین این کشور و رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. این جنبش در بیانیه‌ای تأکید کرد امضای توافقنامه‌های امنیتی و نظامی بین مغرب و رژیم صهیونیستی، اشتهای این رژیم برای یهودی‌سازی شهر قدس و مناطق اطراف آن را بیشتر می‌کند. جنبش فتح خطاب به «محمد ششم» شاه مغرب که ریاست کمیته قدس را بر عهده دارد، گفت این کمیته یک نهاد عربی- اسلامی وابسته به سازمان همکاری اسلامی است که سال ۱۹۷۵ تشکیل شد و مأموریت آن حمایت از قدس شریف و مقابله با تلاش‌های اسرائیل برای نابودی چهره عربی- اسلامی قدس است. در این بیانیه با اشاره به تجاوزات روزمره رژیم اشغالگر علیه مسجدالاقصی، آمده است: «شما در برابر این تجاوزات چه اقدامی انجام داده‌اید؟» بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، فتح همچنین تأکید کرد امضای توافقنامه‌های امنیتی و نظامی با رژیم صهیونیستی به معنای نابودی طرح صلح عربی مربوط به سال ۲۰۰۲ است که در آن بر عادی‌سازی روابط با اسرائیل پس از عقب‌نشینی آن از اراضی اشغالی سال ۱۹۶7 و تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس شرقی تأکید شده است. این جنبش همچنین تأکید کرد مغرب با امضای این توافقنامه‌ها قدم در مسیر شانه خالی کردن از مسؤولیت ملی و دینی در قبال فلسطین گذاشته است. سه‌شنبه هفته گذشته «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در سفری به مغرب با مقامات این کشور دیدار و ۲ توافقنامه امنیتی و نظامی امضا کرد. 
***
ادامه گلوله‌باران مردم شمال سوریه توسط ترکیه
نظامیان ترکیه و عناصر تروریستی وابسته به آنکارا، بار دیگر منازل مسکونی حومه شمالی حلب را هدف حملات راکتی قرار دادند. به گزارش سانا، خبرگزاری دولتی سوریه، دیروز در ادامه حملات توپخانه‌ای و راکتی ارتش ترکیه و تروریست‌های القاعده به مناطق شمال سوریه، روستاهای «مرعناز» و «عین دقنه» در حومه شمالی حلب با تعدادی راکت هدف قرار گرفت و خسارت‌هایی به منازل مسکونی و مزارع کشاورزان و محصولات زراعی آنها وارد شد. روز جمعه گذشته هم نیروهای وابسته به آنکارا به مناطق مجاور بزرگراه بین‌المللی «ام 4» و روستای هوشان در شهر عین عیسی در حومه شمالی رقه شلیک کرده و به محصولات زراعی خسارت زده بودند. این در حالی است که نیروهای نظامی اردوغان در هفته‌های اخیر در صدد لشکرکشی مجدد به شهر ادلب در شمال سوریه (غرب حلب) برای حمایت از آخرین مرکز تجمع تروریست‌های القاعده در شام در مقابل عملیات پاکسازی دمشق و متحدانش بوده‌اند. 

Page Generated in 0/0136 sec