printlogo


کد خبر: 240942تاریخ: 1400/9/9 00:00
«اُمیکرون» محدودیت برای واکسن نزده‌ها را سخت‌تر کرد

شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا موسوم به «اُمیکرون» که خاستگاه آن آفریقای‌ جنوبی است، این روزها با رسوخ به برخی کشورها تهدید‌کننده سلامت جامعه جهانی شده است؛ ویروسی که قدرت سرایت‌پذیری بالایی دارد و به گفته کارشناسان، خطرناک‌تر از سویه‌های قبلی است. به گزارش «‌وطن‌امروز»، طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، مهم‌ترین راه مقابله با واریانت‌های جدید ویروس کرونا از جمله اُمیکرون، واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت در مبادی مرزی کشورها بویژه کشورهایی است که با کشورهای آفریقایی رفت‌و‌‌آمد و دادوستد دارند. دبیر کمیته علمی- کشوری «کووید-۱۹» در این باره گفت: ستاد ملی کرونا می‌تواند برای افرادی که واکسن نزده‌اند، محدودیت‌هایی اعمال کند، چون این افراد می‌توانند منشأ ایجاد موج‌های بیماری در کشور شوند. حمیدرضا جماعتی اظهار داشت: در پنجاه‌و‌یکمین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا، درباره آخرین وضعیت واکسیناسیون در کشور و لزوم تصمیم‌گیری سریع درباره تزریق دوز اضافه و یادآور واکسن کرونا بحث و بررسی شد. وی افزود: مواردی از واریانت اُمیکرون در کشورهای مختلف شناسایی شده و به دلیل سرایت بالای این نوع جهش، نگرانی‌هایی در این باره وجود دارد. در مطالعات مختلف نشان داده شده چون در کشورهای آفریقایی، میزان واکسیناسیون خیلی پایین و کمتر از ۴۰ درصد بوده، این جهش در آنجا رخ داده، البته جهش‌های متعددی در کرونا ایجاد شده؛ شاید بیش از ۵۰ نوع جهش ایجاد و باعث به وجود آمدن جهش اُمیکرون شده باشد. دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تصریح کرد: مهم‌ترین راه مقابله با واریانت‌های جدید ویروس از جمله اُمیکرون، واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت در مبادی مرزی کشورها، بویژه کشورهایی است که با کشورهای آفریقایی رفت‌وآمد و دادوستد دارند. در حال حاضر برخی کشورهای اروپایی، محدودیت‌هایی را در مرزهای خود ایجاد کرده‌اند و این موارد در کمیته علمی بررسی و بر افزایش پوشش واکسیناسیون، لزوم رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی و تزریق دوز اضافه یا یادآور، تاکید شد. دبیر کمیته علمی کشوری «کووید-۱۹» ادامه داد: ستاد ملی مقابله با کرونا و قرارگاه اجرایی این ستاد می‌توانند درباره افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند، تصمیم‌گیری کرده و محدودیت‌هایی را اعمال کنند چون این افراد می‌توانند منشأ ایجاد موج‌های بیماری در کشور شوند.
از سویی محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در واکنش به قدرت سرایت و بیماری‌زایی سویه جدید گفت: موضوعی که الان خیلی جای نگرانی دارد، این است که این سویه جدید با جهش‌های زیاد است اما باید صبر کنیم و ببینیم وضعیت بیمارانی که به این سویه جدید مبتلا شده‌اند، چگونه رقم خواهد خورد و چه تعداد از این بیماران بستری می‌شوند و به مراقبت‌های ویژه نیاز پیدا می‌کنند. وی افزود: اما شواهد امر نشان می‌دهد قدرت و شدت بیماری‌زایی این سویه جدید از سویه‌های قبلی حتی ویروس دلتا بیشتر است. 
همچنین معاون بهداشت وزارت بهداشت در واکنش به استدلال‌های مخالفان واکسن کرونا، توصیه‌هایی ارائه کرد. کمال حیدری گفت: در جلسه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا گزارشی از سویه جدید ارائه دادیم و رئیس‌جمهور نیز دستورات لازم را صادر کرد. وی با بیان اینکه مراقبت‌های مرزی آغاز شده است، افزود: تجربه جهانی بیشتر شده است و همه کشورها پذیرفته‌اند تبادل اطلاعات داشته باشند. حیدری درباره طرح قرنطینه هوشمند که از اول آذر اجرایی شده است، ادامه داد: اطلاعات افرادی که واکسن زده‌اند، در اختیار دستگاه‌های مربوط قرار گرفته و آنها باید بر اساس همین اطلاعات نسبت به صدور بلیت و اجازه سفر اقدام کنند. وی در پاسخ به افرادی که مخالف تزریق واکسن هستند، افزود: نگرانی کسانی که واکسن نمی‌زنند، ناشی از چند نکته است. نخست، اگر نگران واکسن خارجی هستند، از واکسن‌های تولید داخل استفاده کنند. دوم، استدلال مخالفان واکسن برای بروز عارضه است که باید گفت تاکنون ۱۰۵ میلیون دوز واکسن تزریق شده است. حیدری ادامه داد: تأثیر واکسن در ایمنی جامعه موضوعی است که ثابت شده و درخواست ما از افرادی که واکسن نزده‌اند، این است که حتما واکسن بزنند. وی افزود: تنها راه ما برای کنترل بیماری، بعد از رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تزریق واکسن است. معاون بهداشت وزارت بهداشت با اعلام این مطلب که مردم خسته شده‌اند و باید هر چه زودتر ایمنی در جامعه شکل بگیرد و به روزهای عادی بازگردیم، افزود: از واردات واکسن بی‌نیاز شده‌ایم. حیدری درباره تزریق دوز سوم و نوع واکسن گفت: نوع واکسن برای دوز سوم مشخص شده و از این بابت دستورالعمل‌های لازم صادر شده است. 
 
* فوت ۸۲ تن بر اثر کرونا
آمار جان‌باختگان بیماری «کووید‌-19» همچنان 2 رقمی است. روابط عمومی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: در شبانه‌روز گذشته ۹ استان کشور، هیچ موردی از مرگ‌و‌میر بیماران کرونایی نداشتند. بر این اساس، از ظهر روز یکشنبه تا ظهر روز دوشنبه 8 آذر، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۳۱۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید‌-19» در کشور شناسایی و ۶۴۵ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت، ۸۲ بیمار «کووید‌-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌‌باختگان این بیماری به ۱۲۹ هزار و ۷۱۱ نفر رسید. همچنین در شبانه روز گذشته، ۹ استان کشور شامل خوزستان، گلستان، کردستان، هرمزگان، خراسان شمالی، سمنان، زنجان، کهگیلویه‌و‌بویراحمد و سیستان‌و‌بلوچستان، هیچ موردی از مرگ‌و‌میر بیماران کرونایی نداشتند. خوشبختانه تاکنون ۵ میلیون و ۸۷۳ هزار و ۴۴۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. از سویی ۳۳۳۸ نفر از بیماران مبتلا به «کووید‌-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۳۸ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۵۷۴ آزمایش تشخیص «کووید‌-19» در کشور انجام شده است. در حال حاضر هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونایی قرار ندارد اما ۲۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد و ۲۱۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. همچنین براساس گزارش روزانه وزارت بهداشت، تاکنون ۴۶ میلیون و ۶۸۳ هزار نفر ۲ دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. بر این اساس تاکنون ۵۷ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۷۴ نفر دوز اول، ۴۶ میلیون و ۶۸۳ هزار و ۱۶۲ نفر دوز دوم و ۹۹۵ هزار و ۹۷۲ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. براساس این گزارش، واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰۵ میلیون و ۱۶۲ هزار و ۲۰۸ دوز رسید. 
 

Page Generated in 0/0057 sec