printlogo


کد خبر: 240959تاریخ: 1400/9/9 00:00
معاون حقوقی سپاه درباره آخرین وضعیت حقوقی پرونده ترور شهید سلیمانی عنوان کرد
در آستانه صدور کیفرخواست
شناسایی ۱۲۴ متهم * نیابت به ۵ کشور برای پیگیری پرونده

گروه سیاسی: معاون حقوقی سپاه درباره آخرین وضعیت حقوقی پرونده ترور شهید سلیمانی گفت این پرونده به قدری کامل و جامع است که در آستانه صدور کیفرخواست است و ان‌شاءالله بزودی به نتیجه می‌رسد. سردار شمخانی، معاون حقوقی سپاه پاسداران روز گذشته در نشست تخصصی آخرین وضعیت حقوقی پرونده ترور سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی گفت: در انقلاب شخصیت و مجاهدین زیادی داشتیم اما شهید سلیمانی یک شخصیت ویژه بودند؛ امیدواریم با ظهور امام زمان(عج) شهید سلیمانی رجعت کنند و به میان ما بازگردند. وی افزود: مطالبه حقوقی این موضوع از جهت اینکه سردار سلیمانی یکی از شخصیت‌های مؤثر در سپاه بود بر عهده ما است چراکه وظیفه دفاع از کارکنان سپاه را ما بر عهده داریم. شمخانی بیان کرد: در چند بعد ما با قوه ‌قضائیه همکاری داشتیم، هم به عنوان ضابط و هم مرتبط و شاکی؛ اطلاعات و اسنادی برای اثبات جنایات در اختیار قوه‌ قضائیه قرار داده شده است. معاون حقوقی سپاه پاسداران گفت: هزاران برگ سند و اسناد جامع تهیه و در اختیار قوه ‌قضائیه قرار داده شده است که امیدواریم هرچه زودتر پیگیری این موضوع به نتیجه برسد. البته در این پرونده خیلی نیازی به اسناد نیست چون افراد رسما به این جنایت اعتراف کرده‌اند. وی ادامه داد: پرونده ترور شهید سلیمانی به قدری کامل و جامع است که در آستانه صدور کیفرخواست است و ان‌شاءالله بزودی به نتیجه می‌رسد. شمخانی اظهار کرد: هزاران نفر در دادگاه شعبه ۵۵ دادخواست حقوقی داده‌اند که انتقام خون سردار سلیمانی را از قاتلان ایشان بگیریم که ان‌شاءالله دادگاه در سالروز ترور این شهید بزرگوار برگزار می‌شود. معاون حقوقی سپاه تاکید کرد: البته متأسفانه اقدامات جدی و ملموسی در زمینه پیگیری بین‌الملل پرونده سردار سلیمانی انجام نشده است. 
 
* نیابت به ۵ کشور برای پیگیری پرونده
علیرضا ساعدی، مدیرکل امور بین‌الملل قوه ‌قضائیه نیز در این نشست گفت: چند پرونده در زمینه ترور شهید سردار سلیمانی تشکیل شده است و از جوانب مختلف در حال رسیدگی به این موضوع هستیم. وی افزود: در این پرونده تحقیقات گسترده‌ای انجام و نیابت‌هایی به کشورهای خارجی ارسال شده و در حال حاضر به ۵ کشور نیابت داده شده است و نیابت‌های جدید دیگری هم تنظیم شده که در حال ارسال به کشورهای جدید است. ساعدی ادامه داد: هیأت قضایی برای تحقیقات مشترک با دولت عراق که محل وقوع جرم است، اعزام شده است و بتازگی تحقیقات مشترک برای جلسه اول شروع شده است. مدیرکل امور بین‌الملل قوه‌ قضائیه اظهار کرد: غیر از بخش کیفری پرونده که به مجازات مرتکبان و مجرمان می‌پردازد، یک پرونده حقوقی هم برای رسیدگی و صدور حکم برای خسارات ناشی از چنین اقدامی در شعبه ۵۵ تهران تشکیل شده است و بسیاری از افراد چه خانواده شهدا و چه مردم دیگر در این پرونده ادعای خسارت کرده‌اند. وی بیان کرد: در این پرونده‌ها (ترور سردار سلیمانی) از ضابطان خاص استفاده شده است، چراکه ضابطان نقش مهمی در پرونده‌های قضایی دارند. 
 
* شناسایی ۱۲۴ متهم
فرهادی‌نیا، بازپرس ویژه دادسرای امور بین‌الملل هم در این نشست گفت: در بخش جرائمی که رخ داده است از لحاظ قوانین داخل کشور باید بگویم قتل عمد به صورت معاونت و مشارکت و اقدام علیه امنیت جمهوری اسلامی را در پرونده سردار سلیمانی داریم و در بعد بین‌المللی نقض کنوانسیون تروریسم و قطعنامه ۱۵۵۶ را داریم و همچنین معاهده مودت بین ایران و ایالات متحده را هم در این پرونده داریم. وی افزود: در پرونده ترور سردار شهید سلیمانی ۱۲۴ متهم شناسایی شده‌اند و این پرونده در ۱۳۰۰ صفحه تنظیم شده که باید بگویم هنوز تکمیل نشده است. فرهادی‌نیا گفت: در این پرونده برای ۴۳ نفر حکم جلب صادر شده و همچنین ۱۳ نشست تخصصی و ۷۰۰ مکاتبه هم انجام شده است، البته به ۹ کشور نیابت قضایی برای پیگیری این پرونده داده شده است. فرهادی‌نیا با اشاره به اینکه حکم جلب برای ۴۳ نفر چرا منجر به نتیجه نشده است، گفت: ما حکم جلب را صادر کرده‌ایم و متهمان باید در مراجع قضایی حاضر شوند اما باید از طریق پلیس اینترپل برای جلب این افراد کمک گرفته شود و اراده‌های بین‌المللی در این باره نیاز است. 

Page Generated in 0/0077 sec