printlogo


کد خبر: 240962تاریخ: 1400/9/9 00:00
دستاوردهای قانون مجلس برای لغو تحریم‌ها

محمود عباس‌زاده‌مشکینی*: مهم‌ترین مصوبه مجلس در ۱۰ سال گذشته قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران بوده است که نباید آن را دست‌کم گرفت. این قانون که سال گذشته در پی شهادت دکتر فخری‌زاده مصوب شد، عملا توانست دولت جمهوری اسلامی را از جایگاه متهم به جایگاه مدعی ارتقا دهد و ملت ایران هم مطالبه‌گر جامعه جهانی بویژه گروه 1+5 شد. سیاست خارجی جمهوری اسلامی بویژه در حوزه برجام با قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها از انفعال به فعال تغییر وضعیت داد و هم‌اکنون هم دست بالا در مذاکرات هسته‌ای از آن تهران است.
امروز در حوزه انرژی هسته‌ای، ظرفیت‌هایی که در یک سال اخیر بعد از تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران کسب شده، بی‌نظیر است که می‌توانم به افزایش غنی‌سازی، افزایش درصد غنای اورانیوم، ساخت نسل‌های جدید سانتریفیوژ، اقدامات علمی ویژه در بخش تحقیق و توسعه و اقدامات لازم برای ذخیره اورانیوم غنی‌شده اشاره کنم که تمام اینها برگ برنده جمهوری اسلامی در مذاکرات وین محسوب می‌شود.  قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها دستاوردهای فنی و ملموس ویژه‌ای در حوزه انرژی هسته‌ای برای کشورمان داشته و امروز به عنوان برگ برنده غیرقابل بازگشت در هر مذاکره‌ای محسوب می‌شود که غربی‌ها بخوبی معنای آن را در مذاکرات وین می‌فهمند که جمهوری اسلامی دست بالا را در اختیار دارد و نمی‌توانند حقوق ملت ایران را نادیده بگیرند. 
 اگر مذاکره را به معنای بده بستان تعریف کنیم، جمهوری اسلامی ایران برگ‌های ارزشمندی برای بازی دارد. شکست یا پیروزی در مذاکرات در شرایط فعلی مفهومی ندارد، البته با توجه به اینکه ایران از غربی‌ها طلبکار است، پیروز این میدان خواهد بود و طرف‌های مقابل باید به تعهدات خود عمل کنند. قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران در عرصه سیاسی دستاوردهای خوبی برای تهران داشته و موجب شده سیاست منفعل دولت سابق بعد از این مصوبه مجلس یازدهم به سیاست فعال تغییر وضعیت دهد و کشورهایی که به دنبال آن بودند که جمهوری اسلامی را در جایگاه متهم بنشانند هم بخوبی متوجه شدند مدعی اصلی مذاکرات ایران است، نه پایتخت‌های اروپایی و آمریکا.  اگر طرف مقابل بخواهد مذاکرات هسته‌ای را فرسایشی کند، تیم مذاکره‌کننده ایرانی بر اساس قانون اقدام راهبردی عمل خواهد کرد و مجلس و دولت هم اجازه نمی‌دهند مذاکرات فرسایشی شود.
* سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس
 

Page Generated in 0/0130 sec