printlogo


کد خبر: 241694تاریخ: 1400/9/28 00:00
بار دیگر سلامت‌روان رئیس‌جمهور کهنسال آمریکا به چالش کشیده شد
گاف جدید بایدن؛ «هریس» رئیس‌جمهور شد!

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه در جدیدترین سخنرانی خود، باز هم گاف داد و به دستمایه تمسخر رسانه‌های جهان تبدیل شد. خبرگزاری روسی اسپوتنیک در این باره گزارش کرد، بایدن در سخنرانی خود «کاملا هریس»، معاونش را به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا خطاب کرد. این خبرگزاری روسی نوشت: رئیس‌جمهور ایالات متحده با توصیف نادرست سمت معاونش، باز هم گاف دیگری داد. این اشتباه رئیس‌جمهور آمریکا در حین سخنرانی روز گذشته وی در دانشگاه دولتی «کارولینای جنوبی» به وقوع پیوست و او گفت: «قطعا، رئیس‌جمهور هریس یک فارغ‌التحصیل پرافتخار هاروارد است». گزارش‌ها نشان می‌دهد رئیس‌جمهور ایالات‌متحده به ‌رغم آنکه هریس را رئیس‌جمهور خطاب کرد، در ادامه نیز این اشتباه را اصلاح نکرد. وبسایت آمریکایی «بریت بارت» در این باره گزارش کرد ظاهرا بایدن هنگام محکوم کردن اعتراضات در «شارلوتسویل» که ۴ سال پیش رخ داد، به اشتباه اسم این شهر را «چارلستون» و «شارلوت» خطاب کرد و سپس در نهایت نام درست این شهر یا همان شارلوتسویل را بیان کرد. بایدن از زمانی‌که به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا روی کار آمده است، در مناسبات مختلف گاف‌های متعددی داده و کار تا جایی پیش رفته است که چندی پیش نشریه «نشنال اینترست» در این باره گزارش کرد: «چنین اشتباهات اساسی، آغاز سخت دولت آمریکا در عرصه سیاست خارجی را نشان می‌دهد. علاوه بر آن، به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور و مشاورانش حتی نمی‌توانند بیانیه‌های عمومی خود را درباره جنبه‌های مهم سیاسی مستقیم بیان کنند و چنین شکستی حاکی از بی‌کفایتی فراگیرتر است». بایدن 79 ساله، چهل‌و‌ششمین رئیس‌جمهور ایالات متحده و پیرترین فرد در تاریخ آمریکاست که تاکنون رئیس‌جمهور این کشور شده است. بایدن در یکی از گاف‌های جنجالی گفته بود به مدت ۳۶ سال به عنوان معاون رئیس‌جمهور درباره رفت‌و‌آمد بوده است. 
 
* تردید بیش از نیمی از آمریکایی‌ها درباره سلامت روانی و جسمی بایدن
اخیرا نتایج یک نظرسنجی جدید از رأی‌دهندگان آمریکایی نشان داد کمتر از نیمی از آنها به توانایی‌های جو بایدن برای انجام وظایفش به عنوان رئیس‌جمهورشان باور دارند. نظرسنجی جدید «پالتیکو/ مورنینگ کانسالت» که ماه گذشته نتایج آن منتشر شد، نشان داد کمتر از نیمی از افراد مورد پرسش واقعا به توانایی‌های بایدن باور دارند. نتایج این نظرسنجی نشان داد تنها ۴۰ درصد پاسخ‌دهندگان معتقدند بایدن - مسن‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ ایالات‌متحده- از سلامتی خوبی برخوردار است، ۴۶ درصد فکر می‌کنند او از نظر روانی وضعیت مناسبی دارد و ۴۴ درصد هم معتقدند وضعیت او باثبات است. این نظرسنجی همچنین نشان داد تنها ۴۱ درصد رأی‌دهندگان معتقدند بایدن در مجموع قادر به هدایت ایالات متحده است. 
این نتایج نشان‌دهنده تغییر ۲۹ درصدی در افکار عمومی درباره وضعیت سلامت روانی و جسمی بایدن نسبت به آخرین نظرسنجی مورنینگ کانسالت در اکتبر ۲۰۲۰ است. این نظرسنجی همچنین نشان داد ۴۴‌درصد شرکت‌کنندگان آمریکایی عملکرد بایدن به عنوان رئیس‌جمهور را تایید می‌کنند. در تفکیک موضوع به موضوع، نتایج نظرسنجی نشان داد تنها ۳۲ درصد پاسخ‌دهندگان با مدیریت بایدن با مشکل مهاجرت غیرقانونی و ۳۸ درصد با مدیریت او در موضوع سیاست خارجی موافق هستند.
 «رانی جکسون» پزشک سابق کاخ سفید که هم‌اکنون یکی از نمایندگان کنگره آمریکاست، پیش‌تر ضمن ابراز نگرانی از سلامت روانی رئیس‌جمهور ایالات متحده، پیش‌بینی کرد بایدن قبل از پایان دوران ریاست‌جمهوری خود مجبور به استعفا شود.
 فاکس‌نیوز نیز اخیرا گزارش داد در کتاب جدید «باب وودوارد» و «رابرت کاستا» - خبرنگاران واشنگتن‌پست - با عنوان «خطر» (Peril) گفته شده دستیاران بایدن عمداً رئیس‌جمهور را برای ممانعت از گاف دادن او، از رویدادهای بدون متن یا مصاحبه‌های طولانی دور نگه می‌دارند. این دستیاران شامل «ران کلاین» رئیس کارکنان کاخ سفید و «آنیتا دان» مشاور بایدن می‌شوند.

Page Generated in 0/0052 sec