printlogo


کد خبر: 241696تاریخ: 1400/9/28 00:00
دور دنیا

بازگشت محدودیت‌های کرونایی اروپا در پی شیوع اُمیکرون
سیر صعودی آمار مبتلایان به کرونا در اروپا و افزایش نگران‌کننده موارد ابتلا به اُمیکرون، بسیاری از کشورهای اروپایی را به اعمال محدودیت‌های جدید در آستانه سال نو واداشته است. در همین حال، مدیر مرکز اروپایی کنترل و پیشگیری بیماری‌ها هشدار داد برای مقابله با گسترش سریع گونه جهش‌یافته تازه کرونا موسوم به اُمیکرون، واکسیناسیون به تنهایی کافی نیست و دولت‌ها باید اقدامات جدی و فوری برای مهار این سویه اتخاذ کنند. رئیس کمیسیون اروپا نیز با ابراز تأسف از اینکه همه‌گیری «کووید-۱۹» دوباره جشن‌های پایان سال را مختل می‌کند، اعلام کرد انتظار می‌رود سویه اُمیکرون تا اواسط ژانویه (دی/ بهمن) به نوع غالب ویروس کرونا در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپایی تبدیل شود. به گفته مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، موارد ابتلا به اُمیکرون تاکنون در ۷۷ کشور جهان گزارش شده است. وی همچنین از اینکه برخی اُمیکرون را سویه‌ای ضعیف‌تر از گونه‌های پیشین ویروس کرونا می‌دانند، ابراز نگرانی کرد. 
***
ارتش یمن بر مواضع جدیدی در مجاورت مرز عربستان مسلط شد
ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر مواضع جدیدی در منطقه مرزی «الیتمه» (شمال شرق یمن و هم‌مرز با عربستان) مسلط شدند. خبرنگار شبکه «المیادین» در یمن در این باره گزارش داد نیروهای صنعا مناطق جنوبی و شرقی «الیتمه» مرکز شهر «خب الشعف» از توابع استان الجوف را تحت کنترل خود درآورده‌اند. این عملیات پس از آن انجام شده است که منابع یمنی خبر دادند ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در منطقه جیزان (جنوب عربستان سعودی) پیشروی داشته‌اند؛ عملیاتی که در پی آن، یکی از نیروهای ائتلاف سعودی از پا درآمد و ۳۰ مزدور سودانی مجروح شدند. این در حالی است که المیادین هفته گذشته نیز خبر داده بود ارتش صنعا توانسته مواضعی را در کوه‌های «قشعان» و «وادی سلبه» در استان الجوف یمن تحت کنترل خود در آورد. ارتش یمن در شرایطی بر مواضع مذکور تسلط پیدا کرده‌ است که طی‌ هفته‌های گذشته، میان این نیروها و نیروهای دولت مستعفی یمن درگیری‌های شدیدی در اطراف شهر مأرب (مرکز یمن) آغاز شده است. نبرد آزادسازی استان مهم مأرب در شرق استان صنعا از سال گذشته میلادی آغاز شده و بیشتر مناطق و شهرهای آن تحت کنترل نیروهای صنعا درآمده است.  
***
آزمایش اتمی جدید هند
با گذشت بیش از یک ماه از آزمایش موشک بالستیک «آگنی ۵» دارای برد ۵ هزار کیلومتر در هند، رسانه‌های این کشور دیروز از آزمایش موفقت‌آمیز یک موشک بالستیک دیگر با نام «آگنی پی» در این کشور خبر دادند. طبق گزارش‌ها، این موشک بالستیک با قابلیت اتمی روز شنبه از ساحل ایالت شرقی «اودیسا» شلیک شد و با موفقیت به هدف تعیین شده برخورد کرد. به گفته مقام‌های هند، موشک بالستیک «آگنی پی» دارای برد هزار تا ۲ هزار کیلومتر است و در آزمایش موفق، با دقت بالا به هدف اصابت کرده است. اوایل آبان‌ماه بود که وزارت دفاع هند موشک بالستیک با قابلیت اتمی «آگنی ۵» را با موفقیت شلیک کرده بود؛ موشکی که برد آن ۵ هزار کیلومتر اعلام شد. آزمایش‌های موشکی هند در شرایطی انجام شده است که تنش‌ها بین این کشور با پاکستان از یک سو و تنش‌ها بین این کشور و چین از سوی دیگر همچنان خبرساز است. اواسط ماه گذشته رسانه‌ها از شکست مذاکرات هند و چین برای حل اختلافات در منطقه مرزی «لداخ» خبر دادند. طبق گزارش‌ها، سیزدهمین دور مذاکرات بین فرماندهان نظامی هند و چین شکست خورد و هر ۲ طرف دیگری را متهم به اخلال در روند مذاکرات کردند. 
***
استعفای نامزد آفریقایی جانشینی پاپ
یک پایگاه آمریکایی به نقل از منابع آگاه نوشت: کاردینال پیتر تُرکسان، نخستین نامزد آفریقایی‌تبار جانشینی پاپ فرانسیس در اقدامی ناگهانی استعفای خود را از ریاست یکی از ادارات کلیدی واتیکان ارائه داده است. تارنمای «مترو» به نقل از افراد مطلع از این تصمیم این خبر را منتشر کرد و نوشت در صورتی که ترکسان جانشین پاپ فرانسیس شود، نخستین پاپ آفریقایی‌تبار در حدود ۱۵۰۰ سال گذشته در واتیکان خواهد بود. ترکسان ۷۳ ساله از کشور غنا، مشاور ارشد پاپ فرانسیس در مسائل مربوط به تغییرات آب و هوایی و عدالت اجتماعی است و نخستین عضو آفریقایی‌تبار اداره واتیکان است. منابع واتیکان که خواستند نام‌شان فاش نشود گفتند پاپ هنوز درباره پذیرش استعفای ترکسان تصمیمی نگرفته است. یکی از منابع آگاه گفت ترکسان که تا ۲ سال دیگر اجبارا بازنشسته می‌شود، از اختلافات داخلی در واتیکان خسته شده است. با خروج ترکسان از واتیکان، دیگر هیچ آفریقایی‌تباری ریاست ادارات مهم واتیکان را نخواهد داشت. رابرت سارا، کاردینال از کشور گینه بود که ابتدای سال جاری میلادی بازنشسته شد. 
***
اتحادیه اروپایی اقدامات علیه مهاجران را تشدید می‌کند
سران کشورهای اروپایی در نشست اخیر خود در بروکسل توافق کردند اقدامات خود علیه مهاجرت‌های غیرقانونی را در همکاری‌های بیشتر با کشورهای مبدا تشدید کنند. روزنامه اتریشی «استاندارد» نوشت اتحادیه اروپایی قصد دارد سال آینده اقدامات خود علیه مهاجرت‌های غیرقانونی را تشدید کند. بر اساس توافقات انجام شده بین سران کشورهای اروپایی افراد بدون حق اقامت باید سریع‌تر و به صورت مداوم‌تر به کشورهای ثالثی که از آن به اروپا آمده‌اند بازگردند، اگر هیچ چشم‌اندازی برای دریافت حق پناهندگی وجود نداشته باشد. این توافقات در نشست سران اروپا در بروکسل انجام شده است. سران کشورهای اروپایی توافق کردند اتحادیه اروپایی از همه امکانات نفوذ خود بر کشورهای ثالث و مبدا استفاده کند تا مهاجرت‌های غیرقانونی را کاهش دهد. قرار است قراردادهای تجاری و کمک‌های توسعه‌ای به عنوان اهرمی برای اجرای سریع برنامه‌های موجود برای مقابله با مهاجران به کار گرفته شود. همچنین مقرر شد توافقنامه‌های موجود برای بازگرداندن مهاجران به صورت موثر اجرایی شده و توافقات جدید توسط کمیسیون اروپا منعقد شود. 

Page Generated in 0/0102 sec