printlogo


کد خبر: 241698تاریخ: 1400/9/28 00:00
گفت‌وگوی «وطن‌امروز» با حسن اشجاری درباره وضعیت این روزهای استقلال
تیم حالا آرامش دارد

زهره فلاح‌زاده: تیم استقلال پس از برد شیرین مقابل سپاهان صدرنشین، حالا باید در مرحله یک‌شانزدهم جام حذفی به
مصاف تیم لیگ یکی نود ارومیه برود. این روزها اوضاع بر وفق مراد آبی‌های پایتخت است و حتی طبق حکم کمیته انضباطی نتیجه تساوی با تیم گل‌گهر سیرجان (به دلیل جعلی بودن مدارک مهاجم خارجی) تبدیل به پیروزی ۳-۰ به نفع آنها شد. برای بررسی شرایط استقلال، «وطن‌امروز» با حسن اشجاری، پیشکسوت این تیم گفت‌وگو کرد. 
***
* استقلال توانست مقابل سپاهان مدعی به پیروزی برسد. شما سابقه پوشیدن پیراهن هر ۲ تیم را دارید؛ بازی چطور بود؟
اعتقاد دارم اصرار و پافشاری محرم نویدکیا روی فوتبال زیبا و ارائه بازی هجومی خیلی روی نتیجه گرفتن تیم استقلال تأثیر داشت. اگر سپاهان مثل خیلی از تیم‌های بالانشین بازی محتاطانه را در دستور کار قرار می‌داد و دنبال حداقل امتیاز بود، کار برای استقلال سخت می‌شد اما با توجه به ‌شناختی که من از محرم دارم، او به بازی هجومی علاقه‌مند است و مقابل گل‌گهر هم دیدیم که با این نوع فوتبال شکست سنگینی داشت. این مدل فوتبال بازی کردن سپاهان خیلی به استقلال کمک کرد تا از فضاهای جناحین و پشت دفاع‌ها استفاده کند و بازی را ببرد. استقلال مقابل قوی‌ترین تیم با بهترین خط حمله با کلین‌شیت به پیروزی رسید. تداوم این روند می‌تواند استقلال را به آن چیزی که کادر فنی مدنظرش است، برساند. 
 
* استقلال گل نمی‌خورد اما به مهاجمان حریف موقعیت‌های زیادی می‌دهد. 
ایراد دفاع ۳ نفره همین است که به تیم حریف موقعیت زیادی می‌دهد. ضمن اینکه استقلال مقابل سپاهان که هجومی‌ترین تیم لیگ است بازی کرد. وینگرهای چپ و راست و هافبک‌های خلاق و تأثیرگذار سپاهان که اصرار به دادن پاس‌های تودر دارند، باعث می‌شد خط دفاع ۳ نفره استقلال مورد هجوم قرار بگیرد. با اینکه استقلال فرصت زیادی به حریفان می‌دهد اما گل نمی‌خورد که این خودش نکته مثبتی است. البته این را هم بگویم؛ اینکه بگویم جای نگرانی نیست، اشتباه است، چون ممکن است تیمی بتواند از این فضاهای خالی که دفاع ۳ نفره به حریفان می‌دهد، بهره کافی را ببرد و دروازه استقلال باز شود. 
 
* ژستد مثل هفته قبل پاس گل داد اما به عنوان مهاجم هنوز گلی به ثمر نرسانده است؛ عملکرد این بازیکن را چطور ارزیابی می‌کنید؟
ژستد را بازیکن تأثیرگذاری می‌بینم اما همان‌طور که شما گفتید، بازیکنی با خصوصیات او باید در امر گلزنی هم مؤثر بازی کند. هر چند اعتقاد دارم در برخی صحنه‌ها بدشانس هم بوده است. ژستد بازیکنی است که در خدمت تیم است و مؤثر بازی می‌کند. با توجه به شرایطی که استقلال دارد، این بازیکن نیاز دارد تا ۲ هفته متوالی گلزنی کند تا از فشاری که رویش است خلاص و همان مهاجمی شود که هواداران و رسانه‌ها انتظار دارند. 
 
* بیشتر گل‌های استقلال را مدافعان این تیم به ثمر رسانده‌اند، این نشانه ضعف خط حمله استقلال است؟
نه! طبیعی است که بازیکنان تأثیرگذار هر تیمی که به فکر قهرمانی در لیگ است، در خط حمله توسط حریفان یارگیری می‌شوند و فضا را از آنها می‌گیرند. به همین دلیل این کار را دیگر بازیکنانی که تحت پرس شدید حریف نیستند و فشار کمتری روی آنهاست، انجام می‌دهند و به گل هم می‌رسند. این اتفاق به نظر من جای خوشحالی دارد که اگر مهاجمان در گلزنی ناکامند، دیگر بازیکنان این کار را به نحو احسن انجام می‌دهند. 
 
* روند تیم مجیدی را چطور می‌بینید؟ استقلال بعد از چندین سال ناکامی، به قهرمانی لیگ خواهد رسید؟
اتفاقی که در حال حاضر در استقلال افتاده، بخش اعظمش در مدیریت تیم است. یعنی آرامشی که باشگاه سال‌ها در هیأت‌‌مدیره نداشته، حالا دارد. این اتفاق به تیم خیلی کمک می‌کند. ضمن اینکه این فصل دیگر فرهاد مجیدی خودش تیم را بسته و مثل ۲ دوره قبل از میانه راه به تیم اضافه نشده است. استقلال می‌تواند امسال هوادارانش را خوشحال کند و پس از سال ۹۲ که آخرین قهرمانی تیم در لیگ بود، به این مهم برسد. البته من روی این موضوع پافشاری می‌کنم که استقلال بی‌اشکال نیست. یعنی با توجه به اینکه تیم خوب نتیجه گرفته است اما آن ۵ تساوی متوالی اتفاقی نیست که بشود راحت از آن گذشت. اعتقادم این است که استقلال علاوه بر اینکه باید تیم مقتدر درون زمین باشد، باید یک تیم مقتدر بیرون زمین هم داشته باشد. نفرات ذخیره باید بازیکنانی باشند که در قد و قواره بازیکنان اصلی باشند اما چند بازیکن تیم در این اندازه‌ها نیستند. امیدوارم باشگاه در نیم‌فصل با جذب نفرات جدید تیمش را کامل کند تا این صدرنشینی را حفظ کند. مدیران تیم باید مسائل مالی و... را حل کنند و آرامش را به کادر فنی انتقال دهند تا تیم درون زمین موفق و مقتدر عمل کند. 
 
* همان‌طور که می‌دانید طبق حکم کمیته انضباطی بازی‌های تیم‌های استقلال، سپاهان و پیکان مقابل گل‌گهر سیرجان ۳-۰ به نفع این آنها شد؛ به نظر شما این رأی عادلانه بود؟
واقعیتش رأی عادلانه نبود اما به هر حال این قانون است. یادتان بیاید که سالی که من در سپاهان بودم، رحمان احمدی از پرسپولیس به تیم ما آمد و در بازی‌های آسیایی ۲ اخطاره بود.  هیچ کدام از اعضای تیم سپاهان از این موضوع اطلاعی نداشتند و احمدی مقابل السد بازی کرد. آن بازی را رفت و برگشت بردیم و ما باید به جمع ۸ تیم نهایی می‌رفتیم، سر همین اشتباه، خیلی راحت مسابقه 0-3 به نفع السد شد. همان السد به فینال آسیا هم رفت و قهرمان آسیا شد. هیچ مسؤولی از تیم ما و پرسپولیس یا بازیکن محروم نشد و فقط نتیجه را 0-3 کردند. شنیده‌ام می‌گویند تیم نباید محروم شود و باید مسؤولش محروم شود. البته من اعتقاد دارم وقتی یک تیم خلاف قانون عمل کرده، باشگاه باید پاسخگو باشد. درست است که چنین رأیی تا به حال نداشتیم اما باید قانون اجرا شود. سال گذشته هم تیم پرسپولیس به دلیل دیر کردن سپاهان برای حضور در استادیوم با رأی کمیته انضباطی 0-3 برنده معرفی شد. این رأی قانونی است و حکمش را کمیته انضباطی داده است. اصلا این موضوع ربطی به تیم‌های استقلال، سپاهان و پیکان ندارد. امیدوارم برای همه تیم‌ها رأی قانونی بدهند. حتی اگر استقلال، سپاهان و... خلافی انجام دادند، عادلانه رأی دهند. 
 
* امروز استقلال با تیم لیگ یکی نود ارومیه در رقابت‌های جام حذفی بازی دارد؛ بازی آسانی برای استقلال خواهد بود؟
فکر نمی‌کنم استقلال مقابل نود ارومیه به مشکل بر بخورد. البته نود تیم جوان و خوبی است و هر چند مربی این تیم چند روز است استعفا کرده و کمی حواشی در این تیم ایجاد شده است، با این حال استقلال نباید آنها را دست‌کم بگیرد. در مجموع به نظرم استقلال کار سختی برای صعود نخواهد داشت.

Page Generated in 0/0059 sec