printlogo


کد خبر: 241707تاریخ: 1400/9/28 00:00
مقاومت در وین و ناجوانمردی اصلاح‌طلبان و غرب‌پرستان
«کسانی که تسلیم می‌شوند هیچ‌گاه برنده نیستند»

احمد سعیدی‌فرد: مذاکرات برای لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران در وین در حال برگزاری است و طبق گزارش‌ها از منابع ایرانی، روس، چینی و حتی برخی منابع غربی، مذاکرات در حال پیشرفت است. تیم مذاکره‌کننده ایرانی متشکل از 40 کارشناس و متخصص در زمینه‌های مختلف با ۳ سند جامع و مدون از هشتم آذر پا در این مذاکرات گذاشت. 
تیم مذاکره‌کننده همانند سربازان وطن در جنگ دیپلماتیک هستند. رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دولت قبل بارها در فرمایشات مختلف بر این امر مهم تاکید داشتند و خواستار حمایت از تیم آقای ظریف در مذاکرات هسته‌ای شدند. با این وجود طیف‌های مختلف اصلاح‌طلب و رسانه‌های زنجیره‌ای وابسته به آنها به صورت ناجوانمردانه درست از لحظه شروع مذاکرات بنا را بر مخالفت با تیم مذاکره‌کننده جدید ایران گذاشته‌اند و به طرق مختلف سعی در تخریب و مانع‌تراشی و تضعیف مذاکره‌کنندگان گذاشته‌اند. 
1- رویکرد اصلی مذاکرات در دولت آیت‌الله رئیسی باج ندادن به طرف غربی و استیفای همه حق و حقوق قانونی ملت ایران مطابق برجام است. مبنای چنین رویکردی، تجربه تلخ وادادگی ۸ ساله دولت حسن روحانی و دستاورد «تقریبا هیچ» آن است؛ جایی که حتی قبل از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای و به‌رغم اینکه جمهوری اسلامی ایران همگی تعهدات خود در چارچوب توافق را اجرا کرده بود، نه‌تنها تحریم‌ها لغو نشد بلکه با سیاست‌های آمریکا و اروپا هیچ عایدی اقتصادی از قِبَل برجام نصیب ملت ایران نشد. باید اینطور گفت که وضعیت اقتصادی امروز ایران نتیجه 8 سال وادادگی و باج دادن به طرف مقابل است. حال چرا باید همان رویه از سوی دولت جدید و تیم مذاکره‌کننده جدید دنبال شود؟ با همه اینها رسانه‌های اصلاح‌طلب و عناصر سیاسی فعال آنها در شبکه‌های اجتماعی از همان آغاز مذاکرات به صورت سازمان‌یافته و منسجم مشغول بهانه‌جویی و تخریب مذاکرات هستند و تلاش می‌کنند از کوچک‌ترین مسائل برای ضربه زدن به تیم مذاکره‌کننده و تخریب آن استفاده کنند. 
2- جریان حامی فتنه 88 و غرب‌دوستان وطنی در کنار رسانه‌های معاند و ضدانقلاب هر کدام به شیوه خود مشغول تخریب و فرافکنی درباره مذاکرات جریان انقلابی در وین هستند. انتقاد از تعداد زیاد اعضای هیأت کارشناسی و تخصصی ایران در سفر به وین، اشاره به طولانی شدن زمان مذاکرات و بی‌نتیجه بودن آن برای مردم، انتقاد از رایزنی‌های زیاد هیات ایرانی با طرف‌های روس و چینی، تلاش برای خراب کردن وجهه روسیه و حاشیه‌سازی علیه نماینده این کشور در مذاکرات، دادن آدرس غلط به افکار عمومی در زمینه مواضع مسکو در مذاکرات، هراس‌افکنی از تهدید کشورهای غربی در زمینه کم بودن فرصت برای آشفته کردن بازار ارز و دلار و حتی گیر دادن به ادبیات دکتر علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران همگی از محورهایی است که آنها طی چند هفته گذشته برای دستیابی به اهداف خود علیه مذاکرات وین در مخالفت با تیم مذاکره‌کننده ایرانی به کار گرفته‌اند تا حدی که به نظر می‌رسد به سربازان خودی در این جنگ دیپلماتیک پشت کرده و جانب غربی‌ها را گرفته‌اند. 
اما باید از آنها پرسید: نتیجه شیوه و سبک مذاکراتی شما در مذاکرات منتهی به برجام و مذاکرات برای احیای برجام بعد از خروج آمریکا از توافق چه بوده است؟ اگر قرار بود با عقب‌نشینی و حراج کردن منافع به نتیجه برسیم، دولت روحانی بسیار دقیق این رویکرد را دنبال کرده بود اما دستاورد و میوه چنین رویکردی چه بود؟ بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند علت اصلی حفره‌ها و معایب موجود در برجام تعجیل روحانی و ظریف برای دستیابی به یک توافق به هر قیمتی بود! اگر تعداد کارشناسان فنی و متخصصان در تیم آقای ظریف به اندازه کافی بود قطعا چنین ضرر و زیان‌هایی از ناقص بودن بندهای برجام نصیب ما نمی‌شد و باز باید از جریانات غرب‌گرا بپرسیم: اگر طولانی شدن مذاکرات به گرفتن تضمین درست و حسابی برای جلوگیری از خروج دوباره آمریکا از توافق منجر شود، چه ایرادی دارد؟
حال و روز فعلی برجام نتیجه همین سهل‌انگاری‌ها و غفلت‌ها در دولت قبل و تاکتیک‌های اشتباه تیم مذاکره‌کننده به ریاست ظریف و عراقچی بود. علت تأخیر در شروع مذاکرات در دولت آیت‌الله رئیسی نیز همین بود؛ تیم مذاکره‌کننده تلاش کرد این ضعف‌ها و معایب را برطرف کند تا اولا: با دست پر پشت میز مذاکره بنشیند و ثانیا: منافع ملی را قربانی تعجیل در حصول هر گونه توافقی نکند. 
3- در دوگانه «وادادگی/ مقاومت»، رویکرد عقب‌نشینی و باج دادن قطعا شکست خورده است. اگر دشمن قرار بود با عقب‌نشینی -که غرب‌گرایان آن را تعامل(!) می‌خوانند- امتیازی به ما بدهد، در 8 سال دولت روحانی باید امتیازات زیاد از طرف مقابل می‌گرفتیم! حتی شروع دوباره مذاکرات برای احیای برجام نیز پس از مقاومت و خروج تدریجی ایران از تعهدات هسته‌ای ذیل برجام پس از تصویب طرح راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها صورت گرفت. 
در حالی که بسیاری از تحلیلگران اصلاح‌طلب همصدا با غربی‌ها ۲ سند ارائه‌شده ایران در مذاکرات وین را زیاده‌خواهانه و باعث طولانی‌تر شدن مذاکرات می‌دانند، پس از ۲ هفته مقاومت تیم مذاکره‌کننده ایران و اصرار بر منطقی بودن این اسناد، مشخص شد طرف‌های غربی پذیرفته‌اند این سندها را مورد بررسی قرار داده و پس از بحث در کارگروه‌ها در توافق نهایی ادغام شود. با این حال اصلاح‌طلبان همچنان به عنوان صدای طرف غربی بر طبل مخالفت با رویکرد مقاومت می‌کوبند و برای تحقق خواسته‌های هم‌کیشان خود در جبهه مقابل، پادویی می‌کنند!

Page Generated in 0/0062 sec