printlogo


کد خبر: 242030تاریخ: 1400/10/6 00:00
دور دنیا

نصب دیوار‌نگاره حاج‌قاسم در لبنان
تجمع مردم عراق در حمایت از شهیدان سلیمانی و المهندس
با نزدیک شدن به دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، دیوارنگاره‌ای جدید در جاده فرودگاه لبنان نصب شد. روی این دیوارنگاره که مزین به تصاویری از سردار شهید سلیمانی و همراهان شهید ایشان است، نوشته شده است: «نحن قاسم (ما قاسم هستیم)». در عراق اما پس از فراخوان گروه‌های مقاومت برای تجمع در محل شهادت شهیدان «حاج‌قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس»، شمار زیادی از مردم بغداد گرد هم جمع شدند و بر احداث بنای یادبود برای این ۲شهید تأکید کردند. «جبار المعموری» رئیس اتحادیه علمای مسلمان در استان دیالی گفته ‌است: «برخی مسؤولان فرودگاه بغداد با فشار خارجی، با احداث بنای یادبود برای فرماندهان پیروزی (شهیدان سلیمانی و المهندس) در داخل فرودگاه مخالفت کردند». بغداد از نیمه شب جمعه شاهد تنش شده است، زیرا نیروهای امنیتی اقدام به برداشتن تصاویر نصب شده «ابومهدی المهندس» و «شهید سلیمانی» در «میدان الفردوس» که در نزدیکی منطقه سبز عراق ‌است کردند. 
***
درخواست کانادا از کشور‌های غربی برای‌ مقابله با چین
نخست‌وزیر کانادا با درخواست از کشورهای غربی برای تشکیل یک جبهه متحد علیه چین، پکن را به بازی دادن این کشورها در حوزه اقتصادی متهم ‌کرد. «ترودو» در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «گلوبال» اظهار داشت کشورهای غربی در حالی که برای دستیابی به فرصت‌های اقتصادی در چین رقابت می‌کنند، توسط این کشور بازی داده‌ شده‌اند. به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از این مصاحبه، وی ادعا کرد: «ما در حال رقابت بوده‌ایم و چین هر از گاهی هوشمندانه با ما در بازار آزاد و رقابتی بازی می‌کند». روابط چین و کانادا از ۳ سال پیش در پی بازداشت «منگ وانژو» مدیر ارشد مالی شرکت «هوآوی» در فرودگاه «ونکوور» به تنش و تقابل کشیده شد. اقدام کانادا در بازداشت «منگ وانژو» و طرح احتمال استرداد او به آمریکا با واکنش سریع و تند مقام‌های دولت چین مواجه شد و پکن از همان روز اول بازداشت، فشارها بر «اتاوا» و «واشنگتن» را برای آزادی تبعه خود آغاز کرد. 
***
اختلاف آلمان و آمریکا بر سر اوکراین
در حالی که آمریکا تلاش می‌کند کشورهای غربی را برای حمایت از کی‌یف در پی اعمال ایده حمله احتمالی روسیه به اوکراین پشت سر خود جمع ‌کند اما رسانه‌ها از اختلاف نظر «برلین» با «واشنگتن» در این باره خبر دادند. خبرگزاری «رویترز» شامگاه شنبه به نقل از ۲ منبع دولتی ناشناس نوشت مقامات آلمانی مانند آمریکایی‌ها باور ندارند که روسیه در حال آماده ‌شدن برای حمله به اوکراین است. یکی از این منابع همچنین خبر داد «ینس پوتنر» مشاور سیاست خارجی «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان و «دیمیتری کوزاک» معاون رئیس ستاد ریاست‌جمهوری روسیه توافق‌ کردند در ماه ژانویه برای گفت‌وگو درباره راه‌های کاهش تنش با یکدیگر دیدار کنند. به نوشته وبگاه شبکه «ریانووستی»، این منابع همچنین ادعا می‌کنند هدف برلین فعال‌کردن مجدد قالب «نرماندی» با مشارکت آلمان، روسیه، فرانسه و اوکراین است. 
***
رزمایش نیروهای مقاومت در غزه
اتاق عملیات مشترک گروه‌های مقاومت فلسطینی دیروز (یکشنبه) از آغاز رزمایش مشترک تحت عنوان «الرکن الشدید ۲» در «غزه» خبر داد. به نوشته «وبگاه خبری سوا»، در این اطلاعیه آمده ‌است که این تمرین نظامی با حضور همه گروه‌های مقاومت چند روز طول خواهد کشید و انواع تمرین‌ها و فعالیت‌های نظامی با هدف تبادل تجربه میان گروه‌های مقاومت، افزایش توانایی و افزایش سرعت هماهنگی و قدرت عملیاتی انجام خواهد شد. اتاق عملیات مشترک گروه‌های فلسطینی سال گذشته رزمایش «الرکن الشدید یک» را انجام داده بود؛ رزمایشی که در آن گروه‌های مقاومت اهدافی را در دریا با موشک هدف قرار دادند. ۲۴آذرماه نیز گردان‌های عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس، به مناسبت سی‌و‌چهارمین سالروز تأسیس این جنبش رزمایشی تحت عنوان «درع القدس» (سپر قدس) با هدف بالا بردن آمادگی رزمی و شبیه‌سازی سناریوهای مختلف برگزار کرد. 
***
آمریکا در حال گسترش بحران در لبنان است
 معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله با اشاره به توطئه آمریکا ضد مقاومت در آستانه انتخابات پارلمانی لبنان تاکید کرد واشنگتن هرگز به دنبال کمک به لبنان نبوده و برای تعمیق بحران آن تلاش می‌کند. معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان افزود که دولت و دستگاه قضایی باید به سرعت اقداماتی را با هدف کاهش رنج و فشارهای ناشی از بحران انجام داده و در برابر فروپاشی کشور بایستند. نخستین اقدامی که باید در این زمینه انجام شود اجرای طرح توزیع کارت تامین مالی، افزایش حقوق کارمندان بخش دولتی یا حداقل کمک به آنها و جلوگیری از دستکاری در نرخ دلار است که این روزها تبدیل به ابزاری از سوی دشمنان برای تحت فشار قرار دادن لبنانی‌ها جهت رسیدن به دستاوردهای سیاسی شده است. شیخ «علی دعموش» همچنین افزود: «مقاومت سال 2000 اشغالگران اسرائیلی را شکست داد و فجیع‌‌ترین تجاوزات رژیم صهیونیستی در سال 2006 را خنثی کرد، معادله بازدارندگی در برابر دشمن را تثبیت کرده و لبنان را کشوری قدرتمند در برابر دشمن قرار داد». به نوشته «العهد»، این مسؤول حزب‌الله گفته است اگر توکل و اعتماد به خدا نبود و رزمندگان مقاومت این میزان از صداقت و اخلاص را نداشتند این پیروزی‌ها حاصل نمی‌شد.

Page Generated in 0/0109 sec