printlogo


کد خبر: 242047تاریخ: 1400/10/6 00:00
اخبار

معاون حمل‌و‌نقل شهرداری تهران:
راهبر قطار مترو از نظر روحی و جسمی هوشیاری نداشت
معاون حمل‌و‌نقل شهرداری تهران ابعاد حادثه برخورد ۲ قطار در ایستگاه چیتگر را تشریح کرد. مجتبی شفیعی دیروز با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران با اشاره به حادثه برخورد ۲ قطار در خط متروی تهران- کرج در روز اول دی‌ماه جاری گفت: البته شرایط تخلیه نیز به‌گونه‌ای بود که به دلیل ارتفاع واگن از سطح زمین نامطلوب بود، چرا که پلکانی وجود نداشت و برخی آسیب‌های مصدومان نیز در حین پریدن از واگن‌ها روی داد. 
وی افزود: قطاری که به نظر می‌رسد مقصر اصلی بوده از کرج وارد ایستگاه چیتگر می‌شود اما از آنجا که پیش از ورود به ایستگاه سرعت غیرمجاز داشته است، راهبر «ATP» را خاموش می‌کند تا ترمز اضطراری نگیرد و وارد ریل جانبی شده و مسافرگیری می‌کند در همین حال چراغ فرمان قطار در مقابل راهبر قرمز بوده و باید این قطار متوقف می‌شد تا قطار اکسپرس عبور کند اما چون راهبر ‌ای‌تی‌پی را خاموش کرده و به سیگنال قرمز مقابلش هم توجه نکرده و حتی به سوزن که در انتهای خط سایت اولویت حرکت را مشخص می‌کند نیز بی‌توجهی کرده بود، وارد خط اصلی می‌شود. 
در این میان اما قطار اکسپرس که ATP آن فعال بوده و راهبر حرفه‌ای نیز داشته عکس‌العمل مناسب از خود نشان داده و ۴۹۰ متر پیش از ورود به ایستگاه، ATP آن فعال می‌شود و در عین حال راهبر قطار اکسپرس تمام سیستم‌ها را فعال می‌کند به‌گونه‌ای که سرعتش از ۷۰ به ۲۰ کیلومتر می‌رسد و به همین دلیل شدت برخورد این ۲ قطار بالا نبود و لکوموتیو اکسپرس از ریل خارج و متوقف می‌شود. جالب است که یک قطار نیز از روبه‌رو می‌آمده که با آلارم ترمز قبل از ورود به ایستگاه چیتگر متوقف می‌شود. وی گفت: البته برداشت من که حاصل اظهارات راهبر، کارشناسان فنی و صوت و فیلم است، این است که عامل اصلی خطای راهبر بوده که ۵ خطای سرعت غیرمجاز، قطع ATP، توقف بی‌جا، بی‌توجهی به سوزن و بی‌توجهی به چراغ قرمز را همزمان انجام داده و به نظر می‌رسد راهبر در آن لحظه از نظر روحی و جسمی هوشیاری نداشته و حداقل تمرکزی بر وظیفه خود نداشته است. 
***
رئیس ‌شورای شهر تهران: 
وضعیت قطعات یدکی در مترو بحرانی است
رئیس شورای شهر تهران گفت: وضعیت قطعات یدکی در مترو بحرانی است. مهدی چمران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وضعیت قطعات یدکی در مترو بحرانی است، گفت: در گذشته خریدهای لازم در این حوزه انجام نشده و انبارها خالی شده است. در گذشته هر چه خراب شده را کنار گذاشته‌اند و اگر قطعه ‌نویی وجود داشته به کار گرفته شده است، بنابراین دیگر قطعه نویی نداریم و وضعیت قطعات در مترو به شرایط بحرانی رسیده است که باید به‌سرعت در این حوزه خریدهای لازم انجام و قطعات مورد نیاز تامین شود. چمران افزود: سیستم‌های سیگنالینگ مترو مربوط به ۲۰ سال پیش است و زمانی هم که نصب شد خودش از زمان خود عقب‌تر بود، زیرا خریدها از قبل انجام شده بود. این سیستم باید به‌روز و دقیق شود و این‌گونه نباشد که خیلی راحت سیستم خاموش شود و مرکز کنترل از آن خبر نداشته باشد یا حتی قطار کناری هم خبر نداشته باشد. این نشان‌دهنده نقص سیگنالینگ است و نشان می‌دهد که باید سیستم‌ها به‌روز شود. رئیس شورای شهر تهران درباره چالش‌های مالی در شهرداری گفت: دیگر در این زمینه بحث مالی مطرح نیست و موضوع جان انسان‌هاست که فراتر از اعتبارات شهرداری است و باید مجلس و دولت به بحران مترو ورود کنند. وقتی جان هزاران مسافر دست یک نفر داده می‌شود باید حداقل امکانات هم فراهم شود.
***
توسط کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران محقق می‌شود
اجرای طرح نظارت بر پروژه‌های شهر
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جلسه طرح رصد در منطقه ١٨ پایتخت گفت: به منظور تسریع در اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و جدید شهر تهران در ماموریت‌های ششگانه، کمیسیون برنامه و بودجه طرح نظارت بر پروژه‌های مستمر و غیرمستمر را با کمک کارشناسان خبره بزودی آغاز خواهد کرد. 
محمد آخوندی افزود: در این طرح ضمن بررسی پیشرفت فیزیکی هر پروژه، مشکلات و مسائل پروژه احصا و برای حل آن به منظور تسریع در اجرای پروژه تصمیم‌گیری خواهد شد. همچنین مشکلات بودجه‌ای، عملکرد پیمانکار، معارضان پروژه و تخلفات احتمالی از مواردی است که در این طرح توسط کارشناسان بررسی و گزارش نهایی هر ۳ ماه به کمیسیون برنامه و بودجه و شورای شهر تهران در قالب گزارش‌های نظارتی دوره‌ای ارائه خواهد شد و بر اساس کنترل عملکرد واحدها رتبه‌بندی و امتیاز داده می‌شود و واحدهای موفق و ضعیف معرفی خواهند شد. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران به نقش مهم مردم در اداره شهر اشاره کرد و افزود: خواست مردم، رضایت مردم، مشارکت مردم و نظارت مردم اصولی است که در تعریف و اجرای پروژه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد. هفدهمین جلسه طرح رصد دیروز در منطقه ١٨ تهران با حضور اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد. 

Page Generated in 0/0068 sec