printlogo


کد خبر: 242059تاریخ: 1400/10/6 00:00
اخبار

حرکت علمی کشور باید مسأله‌‌محور باشد
رئیس مجلس شورای اسلامی وعده داد در جریان تنظیم برنامه هفتم توسعه به موضوع سرمایه‌گذاری برای توسعه علم و تحول اقتصادی با کمک پیشرانان علمی توجه شود. 
محمدباقر قالیباف در جریان بازدید از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی در محل بوستان گفت‌وگو گفت: وظیفه دارم از عزیزان‌مان در جهاد دانشگاهی تشکر کنم و به آنها خداقوت می‌گویم؛ در بازدید امروز یکی از ویژگی‌های مهم بحث علمی و فناورانه بودن حوزه‌های مختلفی بود که مشاهده کردیم. همیشه ما بحث از متخصصان داخلی می‌کنیم؛ این نمایشگاه نمادی است که می‌شود با اطمینان به نیروی داخلی اتکا کرد. حتی در مواردی که نیاز به فناوری خارجی داریم در انتقال تکنولوژی با برندهای مهم دنیا همکاری شده و از ظرفیت‌های آنها استفاده شده است. 
وی افزود: در برخی زمینه‌ها مانند پزشکی کارهای ماندگاری انجام شده است؛ هم در مرز علم حرکت می‌کنیم و هم به صورت کاربردی از آنها استفاده می‌کنیم که نمونه‌های بارز آن را در اینجا دیدیم. ما در کشور گاهی علم را برای علم و توسعه علم مورد توجه قرار می‌دهیم؛ این خوب است اما در شرایطی هستیم که باید مساله‌محور حرکت کنیم؛ این نمایشگاه نیز به صورت مساله‌‌محور بود. حالا ما سیاستمداران باید پیشرانان تحول اقتصادی را مشخص کنیم و اولویت‌ها و ظرفیت‌ها را پای کار بیاوریم. نقطه ضعف ما سیاستمداران همین است که با هزاران زحمت تکنولوژی می‌آورند اما جایی که باید سرمایه‌گذاری شود اول مشکل است. قالیباف ادامه داد: ما نقدینگی لجام‌گسیخته داریم ولی برای بردن آن به فضای تولید و سرمایه‌گذاری، چگونه سرمایه‌گذاری بازتولید کنیم؟ خصوصا وقتی تحریم هستیم و سرمایه‌گذاری خارجی نداریم، باید از سرمایه داخلی استفاده کنیم. این ضعف کار ما است. 
رئیس مجلس ادامه داد: ما طی سال گذشته در مجلس سعی کردیم اقدامات لازم را انجام دهیم و حالا هم باید سیستم اداری و اجرایی و مکانیزم سرمایه‌گذاری را به بخش خصوصی سوق دهیم، اگر این کار را نکنیم از این ظرفیت عظیم در حوزه آموزش، فرهنگ، هنر، مهندسی، پزشکی و... استفاده لازم را نمی‌کنیم. 
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما سعی می‌کنیم در بودجه ۱۴۰۱ قدم‌های لازم را برداریم، در برنامه هفتم هم که در 6 ماه نخست سال آینده تنظیم می‌شود ضعف‌های اعمال سیاست‌ها را برطرف کنیم تا تحول اقتصادی را با کمک جوانان و پیشگامان علم رقم بزنیم. 
***
شبکه سی‌جی‌تی‌ان چین:
خروج آمریکا از برجام شکست استراتژیک بود
شبکه تلویزیون جهانی چین در یادداشتی کارشناسی، خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۸ را شکست استراتژیک خواند که فقط سبب تقویت برنامه هسته‌ای ایران شد. 
در مقدمه این یادداشت آمده است: به‌رغم پایبندی ایران به برجام، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از این توافق خارج شد. ایالات‌متحده نه‌تنها این توافق را رها کرد، بلکه تمام تحریم‌ها علیه ایران را مجددا اعمال کرد. 
این یادداشت می‌افزاید: به گفته انجمن کنترل تسلیحات -یک سازمان مستقر در ایالات‌متحده- زمانی که آمریکا سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد، هیچ مدرکی مبنی بر عدم پایبندی ایران به توافق را ذکر نکرد، در حالی که ایران به مدت یک سال پس از خروج آمریکا به توافق کاملا پایبند بود. 
طبق این گزارش، ایران هم از سال ۲۰۱۹ شروع به کاهش تعهد کرد و به دنبال آن چند اقدام در همان سال انجام شد اما به‌رغم این اقدامات، ایران همچنان یکی از شرکت‌کنندگان برجام باقی ماند. 
به ادعای این گزارش، پیش از خروج ترامپ، ایران از توافق ۲۰۱۵ تبعیت می‌کرد که این کشور را حدود یک سال از رسیدن به نقطه‌ای که بتواند مواد کافی برای ساخت بمب اتم داشته باشد، دور نگه داشته بود اما اکنون طبق برآوردهای مختلف، زمان گریز به چند ماه کاهش یافته است. 
***
دیدار فرمانده نیروی هوایی ارتش با کارکنان وظیفه ارمنی
امیر سرتیپ خلبان واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت میلاد حضرت مسیح(ع) و آغاز سال نو میلادی با جمعی از کارکنان وظیفه ارمنی در ستاد نیروی هوایی ارتش دیدار کرد. 
وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 8 سال دفاع‌مقدس و ادیان توحیدی، با بیان اینکه در دوران دفاع‌مقدس، جوانان ارامنه همچون سایر ادیان الهی برای دفاع از خاک و ناموس راهی جبهه‌های حق علیه باطل شدند، دلاورانه جنگیدند و شربت شیرین شهادت را نوشیدند، تاکید کرد: این، مُهر افتخاری بر پیشانی ادیان الهی است که همچون لاله در خون غلتیدند تا ثابت کنند ایران خاک و وطن آنهاست و هیچ بیگانه‌ای نمی‌تواند ذره‌ای از این خاک و آب را از آنها بگیرد. 
امیر سرتیپ خلبان واحدی در ادامه عنوان کرد: این کشور خاک شما و شما جزئی از تاریخ پرافتخار ایران هستید. شما سربازان ارامنه همچون برادران و فرزندان خونی برای ما هستید. 

Page Generated in 0/0058 sec