printlogo


کد خبر: 242437تاریخ: 1400/10/15 00:00
اخبار

شناسایی 2 میلیون مؤدی جدید از طریق کارتخوان‌های بانکی
رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه بخش بزرگی از فعالان اقتصادی در نظام مالیاتی ثبت‌نام نکرده‌اند،‌گفت: در 5/2 ماه بالغ بر 2 میلیون مؤدی جدید از طریق تعیین‌تکلیف کارتخوان‌های بانکی شناسایی شدند. معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: یکی از وعده‌های وزیر اقتصاد تحقق سهم 10 درصدی مالیات به تولید ناخالص داخلی بود که امیدواریم بتوانیم آن را تجربه کنیم و حتی بالاتر از آن محقق شود. داوود منظور به بیان محورهای اصلی سازمان امور مالیاتی برای تحقق اهداف و برنامه‌ها پرداخت و عنوان کرد: با استفاده از ظرفیت موجود قوانین چند اقدام در بخش‌های مختلف باید انجام شود؛ اول آنکه با تلاش و کوشش مالیاتی بیشتر، فرار مالیاتی را کنترل و کاهش دهیم که این موضوع درآمدها را بهبود می‌بخشد و نیاز به مقررات و تقنین جدید ندارد. آنچه به جلوگیری از فرار مالیاتی کمک می‌کند، حاکمیت داده و حکمرانی داده‌محور است. وی افزود: یک میلیون و 200 هزار واحد صنفی در بخش مشاغل وجود دارد که از این میزان یک میلیون و 100 هزار واحد صنفی اظهارنامه مالیاتی با رقم صفر ارائه کردند و می‌دانند دست نظام مالیاتی خالی است و نمی‌تواند سربه‌سرشان بگذارد. منظور ابراز امیدواری کرد قبل از زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی توسط مؤدیان، این سازمان بتواند اظهارنامه برآوردی تولید کند: اگر مؤدیان بدانند سازمان دستش پر است و بر مبنای اطلاعات عمل کرده، جرأت نمی‌کنند خلاف آن عمل کنند، چرا که کتمان مالیات جرم است و مجازات دارد. به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی، بر اساس بررسی‌ انجام شده 70درصد پوزهای بانکی مؤدی مالیاتی نیستند و پرونده مالیاتی ندارند، البته در 5/2 ماه 2 میلیون مؤدی جدید شناسایی شدند. فقط در آذرماه یک میلیون مؤدی جدید از طریق مراجعه به پوزهای بانکی شناسایی کردیم. کل مؤدیانی که در نظام مالیاتی اظهارنامه می‌دهند و آنهایی که طبق تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم عمل می‌کنند 3 میلیون و 200 هزار مؤدی هستند. 
***
تأمین مالی زنجیره‌ای، تسهیلات بانکی را به تولیدکننده واقعی می‌رساند
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: با اجرای طرح تامین مالی زنجیره‌ای و انجام اعتبارسنجی توسط بانک‌ها فساد کم می‌شود.  عباس هاشمی درباره اجرای طرح تامین مالی زنجیره‌ای اظهار داشت: با اجرای این طرح منابع به سمت تولید هدایت می‌شود و تسهیلات به متقاضیان واقعی پرداخت می‌شود. عباس هاشمی افزود: با اجرای این طرح خلأهای قانونی پر می‌شود و زمانی که تولیدکننده برای تامین مواد اولیه اقدام به گشایش اعتبار می‌کند، سیستم بانکی به صورت مستقیم ورود و اعتبارسنجی می‌کند، در نتیجه فساد کم می‌شود. وی تاکید کرد: از دیگر دستاوردهای طرح تأمین مالی زنجیره‌ای، چرخش سالم نقدینگی در جهت تأمین مواد اولیه تولید است. هاشمی ادامه داد: در نتیجه تولیدکنندگان اطمینان خاطر خواهند داشت که با بانک‌ها معامله می‌کنند و دیگر لازم نیست نگران سوءاستفاده و کلاهبرداری باشند یا تاخیری در تامین مواد اولیه وجود نخواهد داشت. وی تصریح‌ کرد: طرح تأمین مالی زنجیره‌ای این امکان را در اختیار فعالان و تولیدکنندگان قرار می‌دهد که برنامه‌ریزی جامعی در تأمین مواد اولیه مورد نیاز خود داشته باشند. 
***
کاهش قیمت انواع سکه و طلا در بازار
قیمت سکه دیروز در بازار تهران با ۱۷۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز پیش از آن، به ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. بر این اساس هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله شد. 
همچنین دیروز نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۳ ‌میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه ‌گرمی ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۶۵ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز ۵ میلیون و ۴۸۳ هزار تومان شد. همچنین قیمت جهانی طلا ۲۰ دلار نسبت به روز پیش از آن کاهش یافت و هر انس با نرخ یکهزار و ۸۰۶ دلار و ۱۵ سنت معامله شد. 
***
درخواست وزارت راه برای تمدید مهلت پرداخت وام ودیعه مسکن
معاون شهرسازی وزارت راه گفت: با توجه به درخواست مستاجرانی که در نیمه دوم سال تمدید و عقد قرارداد اجاره داشته‌اند، مجددا با ستاد کرونا مکاتبه کرده و برای تمدید مدت و افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن درخواست دادیم اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم. محمود محمودزاده درباره تمدید مهلت دریافت وام ودیعه مسکن مستاجران گفت: برای تمدید مدت پرداخت وام ودیعه مسکن تا پایان سال درخواستی به ستاد ملی کرونا ارسال کردیم اما در این ستاد ثبت‌نام وام ودیعه مسکن تا 30 آذرماه و پرداختی بانک‌ها تا پایان دی‌ماه مصوب شد. وی اظهار کرد: با توجه به درخواست مستاجرانی که در نیمه دوم سال تمدید و عقد قرارداد اجاره داشته‌اند، مجددا با ستاد کرونا مکاتبه کرده و برای تمدید مدت و افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن درخواست دادیم اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم. البته طبق آمار هنوز از محل اعتبار 10 هزار میلیارد تومانی که ستاد ملی مقابله با کرونا برای وام ودیعه مسکن اختصاص داده، مقداری باقی مانده است. محمودزاده افزود: وزارت راه‌و‌شهرسازی با هدف کاهش فشار اقتصادی بر مستاجران، پیشنهاد وام ودیعه مسکن را به ستاد کرونا ارائه و این ستاد هم با همین ذهنیت پیشنهاد مذکور را مصوب کرد. بر اساس آخرین آمار حدود 75 درصد مبلغ تعیین شده برای تسهیلات وام ودیعه مسکن پرداخت شده است، البته تا 30 بهمن هم فرصت برای پرداخت وام توسط بانک‌ها وجود داشته که باید تا آن زمان به پرونده‌های ثبت شده پرداخت کنند. معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی تصریح کرد: پیشنهادی هم برای سال‌های آتی مطرح کردیم تا بتوانیم از محل اعتبارات تسهیلاتی بانک‌ها، بخشی را به وام ودیعه مسکن اختصاص دهیم تا پرداخت این وام دائمی شود. 

Page Generated in 0/0056 sec