printlogo


کد خبر: 242473تاریخ: 1400/10/18 00:00
اخبار

جشنواره «ساندنس»  غیرحضوری شد
جشنواره بین‌المللی فیلم «ساندنس» آمریکا در سایه گسترش سویه جدید ویروس کرونا «اُمیکرون» به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد. به گزارش «وطن‌امروز»، مسؤولان برگزاری جشنواره فیلم «ساندنس» در فاصله ۲ هفته تا آغاز این رویداد سینمایی اعلام کردند دوره جدید این جشنواره نیز به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و بویژه بیم از گسترش سویه اُمیکرون کرونا به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. پس از برگزاری کاملا غیرحضوری جشنواره ساندنس در سال ۲۰۲۱ قرار بود دوره جدید این جشنواره از تاریخ ۲۰ تا ۳۰ ژانویه (30 دی تا 10 بهمن) به صورت تلفیقی از رویدادهای حضوری و آنلاین و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود. جشنواره فیلم «ساندنس» که توسط «رابرت ردفورد» بازیگر مطرح آمریکایی ایجاد شده سال گذشته جایزه بهترین فیلم خود را به فیلم «CODA» اعطا کرد. علاوه بر جشنواره فیلم ساندنس، تقویم رویدادهای سینمایی در پی شیوع سویه «اُمیکرون»‌ ویروس کرونا دستخوش تغییرات دیگری نیز شده است. همچنین با شیوع موج جدید ویروس کرونا، بسیاری از نمایش‌های «برادوی» لغو و در بسیاری از کشورها سالن‌های سینما و تئاتر تعطیل شده‌اند. مسؤولان برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم پالم اسپرینگز ۲۰۲۲ هم اعلام کرده‌اند این جشنواره در پی نگرانی از شیوع ویروس کرونا برگزار نخواهد شد. این جشنواره سینمایی قرار بود از ۶ ژانویه در لس‌آنجلس برگزار شود. 
 
***
معرفی داوران بخش عکس چهلمین جشنواره تئاتر فجر
محمود کلاری، سیف‌الله صمدیان و عباس کوثری به داوری آثار بخش عکس چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌پردازند. به گزارش «وطن‌امروز»، محمود کلاری، سیف‌الله صمدیان و عباس کوثری به داوری آثار بخش عکس چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌پردازند و ۷۰ اثر را برای شرکت در نمایشگاه عکس انتخاب کردند. 110 عکاس با ارسال ۵۲۱ عکس به دبیرخانه، متقاضی شرکت در این بخش بودند و بنا بر تصمیم هیات‌داوران، ۵۰ عکاس با ۷۰ اثر در بخش نمایشگاه عکس حضور دارند. بنا بر اعلام مهدی آشنا، مدیر بخش عکس و پوستر، این نمایشگاه به شکل حضوری و فیزیکی برگزار خواهد شد و تلاش‌هایی در حال انجام است تا این آثار در شهرهای دیگر هم به نمایش درآید. به گفته مدیر این بخش، برخلاف شرایط نامناسب تئاتر که ناشی از شیوع کرونا و تعطیلی مکرر سالن‌های نمایشی است، تعداد آثار متقاضی شرکت در این بخش کاهش پیدا نکرد و استقبال خوبی از سوی عکاسان از آن شد. آثاری که در نمایشگاه عکس به نمایش درمی‌آیند، در قالب کتاب هم منتشر شده و در اختیار هنرمندان و علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ۱۴ تا ۲۶ بهمن به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار می‌شود. 
 
***
کارگردان «شادروان»: 
فیلم من کمدی نیست
کارگردان فیلم سینمایی «شادروان» اعلام کرد فیلمش کمدی نیست. به گزارش «وطن‌امروز»، همزمان با پایان مراحل فنی فیلم سینمایی «شادروان»، حسین نمازی، کارگردان این فیلم در یادداشتی انتقادی درباره کمدی خواندن دومین ساخته سینمایی‌اش در رسانه‌ها، نوشت: «سختی کار فیلمساز در روزگار تلخ و پرمساله جامعه این است که هم باید آینه شفاف واقعیت‌ها باشد و هم به فکر حال خوب و روان مخاطب. هر چند بسیاری از حرکات و اظهارنظرهایی که این روزها می‌بینم و می‌شنوم به حدی مضحک و احمقانه است که طعنه به کمدی‌های لوس و بی‌مایه سینما می‌زنند اما قطعاً فیلم «شادروان» از این دایره بیرون ایستاده و یک فیلم کمدی نیست». «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی و تهیه‌کنندگی عباس نادران با بازی سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی، رویا تیموریان، رضا رویگری، بهرام ابراهیمی و... درامی اجتماعی است که در بخش مسابقه چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درخواهد آمد. 
 
***
انتشار کتابی درباره «نقاشی قهوه‌خانه‌ای»
«نقاشی قهوه‌خانه‌ای؛ نمایشی از فرهنگ ملی و مذهبی» نوشته نرگس ذکرعلی توسط انتشارات ندای تاریخ منتشر شد. به گزارش مهر، انتشارات ندای تاریخ کتاب «نقاشی قهوه‌خانه‌ای؛ نمایشی از فرهنگ ملی و مذهبی» نوشته نرگس ذکرعلی را با شمارگان ۵۰۰ نسخه در ۱۳۹ صفحه و بهای ۵۵۰۰۰ تومان منتشر کرده است. نقاشی قهوه‌خانه‌ای که در برخی منابع از آن تحت عنوان خیالی‌نگاری نیز نام برده شده است، مطرح‌ترین نقاشی ایرانی در شاخه هنرهای عامیانه به شمار می‌رود. نرگس ذکرعلی تلاش کرده در این کتاب ضمن آشنا کردن خواننده با تاریخچه و ویژگی‌های نقاشی قهوه‌خانه‌ای، به بازخوانی برخی آثار این نقاشی عامیانه ایرانی بپردازد. همچنین در این پژوهش با بررسی فرهنگ جامعه ایرانی و شناخت عوامل تأثیرگذار بر این هنر، سعی بر کشف چگونگی تأثیرگذاری فرهنگ ملی و مذهبی بر آثار نقاشی قهوه‌خانه‌ای بوده است، چرا که هنر عامیانه را متعلق به هر قوم و ملیتی که باشد، نمی‌توان جدا از جامعه تولیدکننده آن مورد توجه قرار داد. این نوع نقاشی بیشتر دارای نقش‌هایی از حماسه‌های جانبازی و ایثار پیشوایان دینی ایرانیان و امامان شیعه و نیز پهلوانان ملی ایران بوده است. درونمایه بسیاری از این نقاشی‌ها حادثه عاشورا و حکایات شاهنامه است که بر دیوارها نقاشی شده ‌است. همین مساله ضرورت تحلیل جامعه تولید‌کننده نقاشی قهوه‌خانه‌ای و نسبت آن با هنرمندان را نشان می‌دهد. 

Page Generated in 0/0064 sec