printlogo


کد خبر: 242478تاریخ: 1400/10/18 00:00
جیمی کارتر و دونالد ترامپ، رؤسای‌جمهور اسبق و سابق آمریکا نسبت به آینده تاریک این کشور هشدار دادند
تأکید 2 رئیس‌جمهور آمریکا بر حرکت این کشور در مسیر نابودی

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا دیروز بشدت نسبت به اظهارات اخیر جو بایدن واکنش نشان داد و گفت: ایالات متحده تحت ریاست‌جمهوری بایدن در مسیر نابودی حرکت می‌کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره، دونالد ترامپ با انتشار بیانیه‌ای شدیداللحن بار دیگر ادعاهای خود درباره تقلب در انتخابات 2020 را تکرار کرد و گفت: رئیس‌جمهور فعلی که نتیجه چنین انتخاباتی بوده است، دست به هر کاری می‌زند با شکست روبه‌رو می‌شود. براساس این گزارش، ترامپ با محکوم کردن اظهارات جو بایدن به مناسبت نخستین سالگرد حمله مرگبار به ساختمان کنگره، افزود: ایالات متحده رو به نابودی است. بایدن که از طریق سیاست‌های دیوانه‌وار مرزهای باز، انتخابات فاسد، سیاست‌های فاجعه‌آمیز در زمینه انرژی، اقدامات مغایر با قانون اساسی و تعطیلی زیانبار مدارس در حال نابود کردن کشور و ملت ما است، امروز از اسم من استفاده کرد تا تلاش کند کشور را بیش از پیش دچار تفرقه کند. ترامپ در ادامه افزود: این نمایش سیاسی تنها با هدف منحرف کردن اذهان عمومی از این واقعیت بود که بایدن به طور کامل شکست خورده است. کشور ما امروز دیگر مرز مشخصی ندارد. به طور کامل کنترل ویروس کرونا را از دست داده است (آمار مبتلایان به این ویروس مرتب رکورد می‌زند)، کشور ما دیگر از نظر انرژی مستقل نیست، تورم بشدت افزایش یافته است، ارتش ما در هرج و مرج به سر می‌برد و خروج یا عقب‌نشینی و تسلیم‌شدن ما در افغانستان شاید یکی از شرم‌آورترین روزهای تاریخ آمریکا بود. در همین حال «جیمی کارتر» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا روز پنجشنبه هشدار داد، ملت آمریکا بر لبه پرتگاه قرار گرفته است. به نوشته پایگاه خبری «هیل»، کارتر در یادداشتی به مناسبت سالگرد حمله هواداران «دونالد ترامپ» به ساختمان کنگره نوشت: «ملت بزرگ ما بر لبه یک پرتگاه در حال عریض شدن پس و پیش می‌رود». رئیس‌جمهور اسبق آمریکا افزود: «بدون اقدام فوری، در معرض خطر حقیقی درگیری داخلی و از دست دادن دموکراسی با ارزش خود هستیم. آمریکایی‌ها باید پیش از آنکه دیر شود با یکدیگر همکاری کنند». کارتر در این یادداشت که در روزنامه «نیویورک‌تایمز» منتشر شده است، نوشت: «این امید مختصر وجود داشت که این شورش به ملت [آمریکا] شوکی وارد کند و آن را به سمت توجه و رسیدگی به دوقطبی سمی که دموکراسی ما را تهدید می‌کند سوق دهد، با این حال پس از گذشت یک سال، یکی از احزاب سیاسی را در دست گرفته‌اند و بی‌اعتمادی به نظام انتخاباتی ما را شعله‌ور می‌کنند». او همچنین از آمریکایی‌ها درخواست کرد خشونت و دوقطبی شدن در جامعه را محکوم و با انتشار اطلاعات نادرست مقابله کنند. بایدن روز پنجشنبه در سخنرانی خود به مناسبت سالگرد حمله به کنگره آمریکا، به طور عمدی اسمی از ترامپ نبرد و فقط او را رئیس‌جمهور سابق شکست‌خورده آمریکا توصیف کرد. 
 
* ترامپ قصد ایجاد آرامش نداشت
به گفته یکی از دستیاران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، وی در روز ششم ژانویه 2020 که هوادارانش به ساختمان کنگره و ماموران پلیس حمله کردند، در ابتدا از توئیت کلمات «آرامش خود را حفظ کنید» خطاب به آنها، خودداری کرد. این دستیار که سابقا در جناح غربی کاخ سفید کار می‌کرد و ظاهرا با پیام‌هایی که در جریان حمله مرگبار به ساختمان کنگره در روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ منتشر می‌شد، در ارتباط نزدیک بوده و خواست نامش فاش نشود، به سی‌ان‌ان گفت ترامپ برای خاموش کردن هر چیزی در زمان وقوع [حادثه حمله به کنگره] بسیار بی‌میل بود. به گزارش روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت»، در میانه حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره بعد از سخنرانی وی، آمریکا مشتاقانه منتظر بود تا رئیس‌جمهور وقت بیانیه‌ای بدهد اما تقریباً ۲۰ دقیقه پس از هرج و مرج بی‌سابقه‌ای که در آن قانون‌گذاران تلاش کردند جان خود را نجات دهند، ترامپ در توئیتی نوشت: لطفا از پلیس کنگره و نیروهای مجری قانون حمایت کنید. آنها حقیقتا طرفدار کشور ما هستند. آرامش خود را حفظ کنید. 
دعوت ترامپ به آرامش پس از آن بود که گزارش‌هایی مبنی بر شلیک گلوله در داخل ساختمان و درگیری ماموران پلیس با مهاجمان منتشر شد که منجر به زخمی شدن صدها نفر در این روند شد. این دستیار سابق گفت برای درخواست توقف حمله، دستیاران ارشد ترامپ، از جمله دخترش ایوانکا و «مارک میدوز» رئیس سابق ستاد کارکنان کاخ سفید به اجبار و التماس روی آوردند. او گفت که ترامپ نمی‌خواست کلمات «آرامش خود را حفظ کنید» را توئیت کند و اجازه می‌داد این حمله پیش برود. 

Page Generated in 0/0052 sec