printlogo


کد خبر: 244368تاریخ: 1400/11/10 00:00
افتضاحات پنتاگون در دریای چین جنوبی ادامه دارد
رقابت چین و آمریکا برای یافتن «اف‌35» غرق شده

بعد از سقوط روز پنجشنبه هفته گذشته جنگنده یکصد میلیون دلاری «اف‌۳۵ سی»  آمریکا هنگام فرود بر عرشه ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس کارل وینسون» در دریای چین جنوبی، رقابت‌ ۲ کشور چین و ایالات متحده آمریکا برای دستیابی به لاشه این هواپیما ادامه دارد.
 بنا بر گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، نیروی دریایی ایالات متحده تأیید کرد ویدئوها و تصاویر فاش شده از سقوط جنگنده اف‌۳۵ واقعی است و «هایلی سیمز» سخنگوی ناوگان هفتم آمریکا در بیانیه‌ای گفت: ویدئو و تصاویری که رسانه‌ها روز پنجشنبه پوشش دادند، از عرشه یواس‌اس کارل وینسون در هنگام سقوط گرفته شده است. روزنامه انگلیسی «گاردین» گزارش کرد که در پی وقوع این حادثه نیروی دریایی ایالات متحده در حال رقابت برای دستیابی به لاشه جنگنده اف‌۳۵ از اعماق دریای چین جنوبی است، زیرا این جنگنده فناوری بسیار طبقه‌بندی شده و محرمانه‌ای دارد که اگر اول چین به آن دست پیدا کند، همچون کودتا خواهد بود. طبق این گزارش، نیروی دریایی ارتش آمریکا اعلام کرد جنگنده اف‌35 سی روز دوشنبه در جریان یک عملیات روزانه روی عرشه ناو یواس‌‌اس کارل وینسون سقوط کرد و 6 ملوان و خلبان آن که قبل از سقوط هواپیما به داخل دریا از آن خارج شدند، زخمی شدند. «جان کربی» سخنگوی پنتاگون در این باره گفت: «ما قطعا از هر نظر به ارزش یک جنگنده اف‌35 واقف هستیم و به تلاش برای بازیابی هواپیما ادامه می‌دهیم و این کار را با در نظر گرفتن ایمنی در درجه اول انجام می‌دهیم اما به وضوح منافع امنیت ملی ما نیز در این قضیه در نظر گرفته می‌شود». «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره گفت: «اولین باری نیست که در دریای جنوبی چین برای آمریکا سانحه رخ می‌دهد. طرف آمریکایی هنوز درباره بروز حادثه برای زیردریایی اتمی این کشور که چندی پیش رخ داد نیز توضیحی ارائه نکرده است و حالا هواپیمای آنها در دریای چین جنوبی سقوط می‌کند». 
 
* هشدار چین به آمریکا بر سر تایوان
همزمان با رقابت چین و آمریکا بر سر دستیابی به لاشه جنگنده اف‌35‌سی آمریکا در دریای چین جنوبی، سفیر چین در آمریکا نسبت به بروز مناقشه نظامی احتمالی درباره مساله تایوان در پی مداخله‌های واشنگتن هشدار داد. «کین گانگ» در گفت‌وگو با رادیو عمومی آمریکا تصریح کرد چین و آمریکا ممکن است بر سر آینده تایوان با یک «مناقشه نظامی» روبه‌رو شوند. دیپلمات چینی افزود: مساله تایوان بزرگ‌ترین «انبار باروت» میان چین و آمریکاست. اگر مقامات تایوان در مسیر استقلال گام بردارند، به احتمال زیاد چین و آمریکا تحت این مساله با مناقشه نظامی روبه‌رو خواهند شد. شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین نوامبر گذشته به جو بایدن گفت که هرگونه حمایت واشنگتن از طرح استقلال تایوان «بازی با آتش» است و کسی که با این آتش بازی کند، در آن خواهد سوخت. سفیر چین در آمریکا تصریح کرد: مقامات دولت فعلی تایوان به دنبال استقلال با جلب حمایت آمریکا و تشویق واشنگتن هستند. کاخ سفید با بازی با مساله تایوان به دنبال مهار چین است. پکن می‌گوید تنها یک چین در جهان وجود دارد و تایوان بخش جدایی‌ناپذیر قلمرو چین است.

Page Generated in 0/0062 sec