printlogo


کد خبر: 244702تاریخ: 1400/11/19 00:00
رئیس شبکه حقوق بشر سوریه اعلام کرد
گزارش جنایات آمریکا در سوریه به شورای امنیت

گروه بین‌الملل: رئیس شبکه حقوق بشر سوریه با اشاره به جنایت‌های سازمان یافته آمریکا در سوریه و حمایت از تروریسم، اعلام کرد پرونده این جنایت‌ها آماده ارائه به دادگاه کیفری بین‌المللی و شورای امنیت است. رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته مدعی شد نیروهای پنتاگون، «ابوابراهیم القرشی» سرکرده جدید داعش در سوریه را به قتل رسانده‌اند. بایدن طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «به دستور من، نیروهای نظامی آمریکا در شمال غرب سوریه با موفقیت عملیات ضدتروریستی را برای محافظت از مردم آمریکا و متحدان ما و تبدیل جهان به مکانی امن‌تر انجام دادند». 
بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، بالگردهای ارتش تروریست این کشور، چهارشنبه‌شب گذشته بر فراز مناطق «أطمه» و «دیربلوط» در حومه شمالی ادلب سوریه پرواز کردند و طی یک عملیات هلی‌برن در حومه شهرک أطمه 13 نفر از جمله 7 کودک را به قتل رساندند که بایدن مدعی است یکی از آنها سرکرده داعش بوده است. حال رئیس شبکه حقوق بشر سوریه در واکنش به ادعای واشنگتن از آمادگی این نهاد برای ارسال پرونده همه جنایت‌های متعدد آمریکا و ارتش اشغالگرش در این کشور و همچنین گروه‌های تروریستی‌ای که تحت حمایت واشنگتن قرار دارند به شورای امنیت و دادگاه کیفری بین‌المللی سخن گفته است. از نظر او آنچه ایالات‌متحده در سوریه انجام می‌دهد یک جنایت سازمان‌یافته بین‌المللی دائمی و مستند است. 
«احمد خازم» به خبرگزاری تسنیم گفت شورای امنیت باید آنچه را لازم است، برای جلوگیری از اقدامات خشونت‌‌آمیزی که در این کشور و همچنین عراق، لیبی و یمن اتفاق می‌افتد، اتخاذ کند، بویژه که گروه‌های تروریستی و کشورهای حامی آنها از جمله آمریکا هسته‌ بسیار خطرناکی را تشکیل داده‌اند که یکی از مهم‌ترین منابع تهدید امنیت و صلح بین‌المللی محسوب می‌شود. در واقع گروه‌های مسلح مانند جبهه‌النصره، داعش، هیات تحریر‌الشام، جندالشام و... به شکل مستقیم یا غیرمستقیم از طریق همپیمانان آمریکا از جمله ترکیه، انگلیس و فرانسه تحت حمایت واشنگتن قرار دارند و توسط کشورهای حوزه خلیج‌فارس تامین مالی می‌شوند. 
شورای امنیت با استناد به اختیاراتی که بر اساس ماده 39 منشور ملل متحد به آن داده شده، باید اقدامات لازم را برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی انجام دهد و همچنین توصیه‌ها و دستورات اجرایی را طبق ماده‌های 41 و 42 منشور ملل متحده برای امنیت و صلح بین‌المللی صادر کند. به طور کلی شورای امنیت باید یکی از این ۳ گزینه را اتخاذ کند: انجام اقدامات موقت مطابق ماده 40، اتخاذ تدابیر امنیت جمعیتی غیرنظامیان طبق ماده 41 یا اتخاذ تدابیر نظامی طبق ماده 42 منشور ملل متحد. 
به گفته رئیس شبکه حقوق بشر سوریه از آنجا که تجاوز به سوریه صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند، بنابراین شورای امنیت باید طبق اختیاراتی که بر اساس مواد منشور سازمان ملل به آن داده شده به این مساله ورود کند اما چون شورای امنیت اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهد، سوریه از متحدان خود همچون ایران و روسیه در مقابله با تروریسم و جنایت‌های ضدبشری و جنگی که (تروریسم و حامیانش) در سوریه به راه انداخته‌اند، درخواست حمایت سیاسی و میدانی می‌کند. 
خازم ادامه می‌دهد: «سوریه در معرض تروریسم و یک توطئه بزرگ بین‌المللی قرار گرفته که ابعاد آن کاملا آشکار است و میلیاردها دلار برای براندازی نظام سوریه هزینه شد. ترکیه و آمریکا مناطق شمالی سوریه را اشغال کرده‌اند و شورای امنیت هیچ‌گونه حرکتی در این زمینه انجام نداده و هیچ توصیه یا پیشنهاد یا تدابیر نظامی و غیرنظامی ارائه نکرده است. بی‌تفاوتی شورای امنیت ناشی از هیمنه آمریکا بر آن است. این موضوع خطرناکی است که یک واقعیت میدانی را منعکس می‌کند و نقض منشور ملل متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی محسوب می‌شود».
مقام ارشد شبکه حقوق بشر سوریه معتقد است ارتش تروریست آمریکا با اقدامات میدانی خود در سوریه بدون هماهنگی با دولت دمشق، طبق قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد مرتکب تجاوز مستقیم به حاکمیت سوریه شده است.
او با اشاره به مستند و طبقه‌بندی شدن جنایت‌های آمریکا در سوریه تصریح کرد: «واشنگتن به بهانه مبارزه با تروریسم و بویژه گروه تروریستی داعش وارد سوریه شد اما اسناد و مدارک ثابت می‌کند خود آمریکا عامل ایجاد این گروه تروریستی است. نمونه بارز در این زمینه اتفاقی است که در منطقه «الرقه» رخ داد؛ جایی که هلی‌کوپترهای آمریکایی عناصر تروریست داعش را در این منطقه فرود آوردند، آن هم زمانی که منطقه الرقه یک شهر امن و خالی از تروریست‌ بود».
این شبکه حقوق بشری بعد از پیگیری‌های میدانی متوجه شد عناصر داعش چندین بار توسط ارتش عربی سوریه و نیروهای همپیمان و دوست سوریه محاصره شده‌اند اما در همین زمان‌ها آمریکا برای نجات سرکردگان داعش و تروریست‌هایی که تابعیت آمریکایی، فرانسوی، انگلیسی و... داشتند، تلاش کرده است. در واقع واشنگتن افراد و عناصر اطلاعاتی وابسته به داعش از آمریکایی‌ها تا اسرائیلی‌ها، فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها را از محاصره نجات داده و این امر مستند است. 
بر این اساس آمریکا در شمال سوریه مرتکب جنایات هولناکی علیه بشریت شده است. به عنوان مثال گلوله‌های آتشین پرتاب کرده که مزارع و محصولات کشاورزی این منطقه را بسوزاند و مردم گرسنه بمانند و این یک مساله خطرناک است. همچنین آمریکایی‌ها نفت سوریه را از طریق کاروان تانکرها سرقت می‌کنند و نفت سوریه با هماهنگی شبه‌نظامیان جدایی‌طلب «قسد» از این کشور خارج می‌شود. آمریکایی‌ها همچنین در شهر رقه در شمال سوریه به حقوق شهروندان تجاوز کرده و املاک و اموال آنها را به غارت بردند. حضور ناگهانی داعش در منطقه الرقه و بدون هشدار قبلی یک توطئه آمریکایی برای بمباران و ویرانی کامل این شهر بود. 
خازم در این باره توضیح داد: «پنتاگون به بهانه آخرین جنگ با داعش عناصر این گروه را به منطقه الباغوز فرستاد، این یعنی منطقه رقه طبق ادعای آمریکایی‌ها خالی از عناصر داعش شده بود اما اتفاق دیگری افتاد؛ جایی که بعد از خروج داعشی‌ها هواپیماهای آمریکایی شهر را بمباران کردند. این یعنی آمریکایی‌ها به دنبال تخریب این شهر بودند و همین مساله دروغ بودن ادعای آنها مبنی بر اینکه برای جنگ با داعش وارد این شهر شده‌اند را ثابت و هدف واقعی آمریکا از حضور در سوریه را فاش کرد که تخریب سوریه در راستای خدمت به دشمن صهیونیستی است. برای مثال 18 مارس 2019 نیروهای آمریکایی ۲ حمله در منطقه الباغوز انجام دادند که در آن حدود 80 نفر کشته شدند و بعدا مشخص شد تنها 8 نفر از آنها از تروریست‌های داعش هستند و سایر قربانیان غیرنظامیان سوری بودند».
او معتقد است آمریکا تروریست‌های خارجی را از این شهر بیرون برد، چرا که آنها عناصر اطلاعاتی بودند. در واقع بهانه آمریکایی‌ها بعد از هر بار مورد هدف قرار دادن غیرنظامیان سوری این است که می‌گویند: «ما نمی‌دانیم در کدام منطقه غیرنظامیان هستند و متوجه شده‌ایم که زنان و حتی کودکان نیز در مناطقی که ما بمباران می‌کنیم با خود سلاح دارند». 
اخیرا در مقاله‌ای در روزنامه نیویورک‌تایمز اعلام شد ارتش آمریکا صدها غیرنظامی سوری را قتل عام کرده است اما خازم چنین مقالاتی را در چارچوب مغالطه حقایق و کاهش آمار واقعی کسانی می‌داند که ارتش تروریست آمریکا در شام به قتل رسانده است به طوری که تاکنون هیچ رسانه‌ای در غرب از مطالبه غرامت برای غیرنظامیان سوری آسیب‌دیده از وحشی‌گری آمریکا و همچنین غرامت برای کسانی که از نظر مادی، روحی و جسمی قربانی خشونت و تروریسم آمریکایی شده‌اند، سخن نگفته است. 
در نهایت مسؤول شبکه حقوق بشر سوریه توضیح می‌دهد بر اساس اساسنامه رم یا بر اساس قوانین بین‌المللی و حقوق بشردوستانه بین‌المللی، آمریکا نمی‌تواند در برابر دادگاه کیفری بین‌المللی، خود را از کشتار غیرنظامیان سوری تبرئه کند. آمریکایی‌ها همچنان در شمال سوریه به سرقت نفت، آثار باستانی، گندم، گاز و هر چیزی که به دست‌شان می‌رسد ادامه می‌دهند. آمریکایی‌ها همچنین غلات اصیل سوریه را به غارت برده و به جای آن غلات ترکیبی می‌آورند و در تلاش برای نابودی زمین‌های سوریه هستند. این موضوع مستند است و آمریکایی‌ها کشاورزان سوری را مجبور به کشت این غلات ترکیبی می‌کنند که جان و زمین سوری‌ها را به خطر می‌اندازد تا تغییر جمعیتی در این منطقه ایجاد کنند و این نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشر است. 
به گفته او، همه پرونده‌های جنایت‌های آمریکا در سوریه را به دادگاه کیفری بین‌المللی و شورای امنیت ارائه خواهد کرد؛ پرونده‌هایی که طی چندین سال بر اساس قوانین بشردوستانه ملی و بین‌المللی درباره جنایت‌های آمریکا در سوریه جمع‌آوری شده که جهانیان را در برابر مسؤولیت‌شان قرار دهد تا آمریکا را به خاطر جنایت‌هایش محاکمه کنند و سرکردگان گروه‌های مسلح تروریستی و کشورهای حامی آنها چه ترکیه، چه آمریکا و چه کشورهای حوزه خلیج‌فارس بویژه سعودی که سال‌ها بودجه مالی تروریسم در سوریه را تامین و آن را تسلیح کرده است، مورد پیگرد قرار دهند.

Page Generated in 0/0116 sec