printlogo


کد خبر: 244704تاریخ: 1400/11/19 00:00
دور دنیا

هشدار «سی‌ان‌ان» درباره احتمال ریاست‌جمهوری ترامپ
شبکه خبری «سی‌ان‌‌ان» در تحلیلی به قلم «استفان کالینسون» درباره احتمال حضور دوباره ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا هشدار داد. «سی‌ان‌ان» در این تحلیل، حزب جمهوری‌خواه را همچنان زیر سایه نفوذ ترامپ توصیف می‌کند و می‌نویسد: حزب جمهوری‌خواه بیش از هر زمان دیگری به نیت خود که در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ روی داد، نزدیک‌تر می‌شود و آن مشروعیت بخشیدن به خشونت برای ابراز عقیده و بیان سیاسی است. این رسانه آمریکایی در ادامه این تحلیل می‌نویسد: کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه موسوم به «آر‌ان‌سی» (RNC) از «لیز چینی» نماینده حزب جمهوری‌خواه از ایالت «وایومینگ» و «آدام کینزینگر» دیگر نماینده جمهوری‌خواه از ایالت «ایلینوی» در انتقاد از تحقیقاتی که درباره شورش ۶ ژانویه به کنگره آمریکا به عمل آورده‌اند، این شورش را ابزار «گفتمان سیاسی مشروع» توصیف کرد. تحلیلگر شبکه خبری «سی‌ان‌ان» انتقاد این کمیته حزب جمهوری‌خواه را «نفوذ بدخیم» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و تاکیدی بر افراط‌گرایی بی‌بندوبار از بخشی از یک حزب بزرگ سیاسی آمریکا دانست. نویسنده این مقاله از «قدرت سیاه» ترامپ نام برد و نوشت: برخی نمایندگان حزب جمهوری‌خواه از افراط‌گرایی وی دوری می‌جویند اما برای حفظ وجهه و اعتبار سیاسی خود، بیم آن دارند تا علیه او سخن بگویند و تنها راه را ادامه ابراز وفاداری در این مسیر می‌بینند. 
***
جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس‌جمهور به حدنصاب نرسید
جلسه پارلمان عراق به منظور انتخاب رئیس‌جمهور به دلیل تحریم این جلسه از سوی برخی فراکسیون‌ها و به تبع آن به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان بدون نتیجه به پایان رسید و انتخاب رئیس‌جمهور به زمانی دیگر موکول شد. منبعی در پارلمان عراق بعد از ظهر دوشنبه گفت جلسه پارلمان بدون انتخاب رئیس‌جمهور پایان یافت. این منبع به شفق‌نیوز گفت این جلسه به دلیل به حدنصاب نرسیدن تعداد نمایندگان رسمیت پیدا نکرد و جلسه صرفا مشورتی بود و بعد از آن نمایندگان حاضر جلسه را ترک کردند. در این جلسه از بین 329 نماینده پارلمان تنها 58 نفر حاضر بودند. فراکسیون الصدر، ائتلاف السیاده (ائتلاف مشترک سنی‌ها عزم و تقدم)، فراکسیون حزب دموکرات کردستان و فراکسیون‌ ترکمن‌ها جلسه دیروز را تحریم کرده بودند. گروه‌های سیاسی شیعه تحت عنوان چارچوب هماهنگی نیز از این اقدام آنها استقبال کرد تا فرصت بیشتر برای رایزنی به منظور حل اختلافات موجود فراهم شود. براساس ماده 70 قانون اساسی عراق، پارلمان این کشور باید با دو‌سوم آرا (220 از 329 نماینده) یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری را انتخاب کند که تعداد آنها 25 نفر است.  نمایندگانی از چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعه و حزب اتحادیه میهنی (رقیب دموکرات) شکوائیه‌ای به دادگاه فدرال عراق تقدیم کرده و خواستار ابطال صلاحیت هوشیار زیباری به‌ دلیل اتهام فساد و سوءاستفاده از قدرت حین تصدی وزارت دارایی و وزارت خارجه عراق شدند. 
***
آلمان: به اوکراین سلاح نمی‌فروشیم
«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان بار دیگر بر عدم فروش سلاح از سوی این کشور به اوکراین در بحبوحه تنش‌ها با روسیه تاکید کرد. شولتز در مصاحبه‌ای گفت آلمان ۵ هزار کلاه ایمنی نظامی را به اوکراین تحویل داده و این در حالی است که تدارکات تسلیحات به طور جدی محدود است. به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی در این ‌باره توضیح داد: «اول اینکه اوکراین درخواست کلاه ایمنی کرد و ما به این درخواست پاسخ دادیم. دوم، معیارهای سختگیرانه صادراتی وجود دارد که ما هنگام صادرات سلاح به مناطق بحرانی به آنها پایبند هستیم. محدودیت‌های صادراتی آلمان درباره تسلیحات که توسط دولت قبل انجام شده، ادامه خواهد داشت». سفیر اوکراین در برلین بارها خواستار آغاز تحویل تسلیحات دفاعی شده است اما دولت آلمان به رهبری شولتز اعلام کرده سلاح به مناطق درگیری ارسال نخواهد کرد. این در حالی است که علاوه بر آمریکایی‌ها، انگلیس، کانادا، فرانسه، لهستان، ترکیه، لیتوانی، جمهوری چک، بلغارستان، رومانی و استونی در تامین تسلیحات اوکراین به ارزش میلیاردها دلار مشارکت دارند. مسکو بارها خواستار توقف ارسال تسلیحات به منطقه شده زیرا معتقد است این امر می‌تواند کی‌یف را به انجام ماجراجویی‌های نظامی تحریک کند. 
***
نشست جنجالی ساف؛ از محمود عباس اصرار، از گروه‌های فلسطینی انکار
به ‌رغم آنکه بسیاری از گروه‌های فلسطینی از جمله حماس و جهاد اسلامی سی‌و‌یکمین دوره نشست شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) را تحریم کرده بودند اما این نشست یکشنبه‌‌شب برگزار شد. ساف به ‌رغم اینکه خود را تنها نماینده قانونی ملت فلسطین معرفی می‌کند اما اخیرا با سوالات زیادی درباره ماهیت و نقشش مواجه شده، همان‌گونه که با انتقادات زیادی به خاطر شکست در اجرای انتخابات برای پر کردن کرسی‌های خالی اصلی روبه‌رو است. شورای مرکزی فلسطین یک «پارلمان کوچک» برگرفته شده از شورای ملی – بزرگ‌ترین نهاد قانون‌گذاری فلسطینی‌های داخل و خارج- و وابسته به ساف است که ۱۲۴ کرسی دارد و از جمله کرسی‌های خالی، کرسی دبیرکل کمیته اجرایی آن است که در پی مرگ «صائب عریقات» خالی مانده است. در اعتراض به برگزاری این نشست، تظاهراتی در غزه برگزار شد. معترضان به این نشست خواهان برگزاری انتخابات و تعیین اعضای جدید شورای مرکزی و کمیته اجرایی ساف از طریق آن هستند نه اینکه در نشست، این اعضا انتخاب شوند. گروه‌های فلسطینی که این نشست را تحریم کرده‌اند، می‌گویند هدف اصلی از برگزاری آن پر کردن کرسی‌های خالی است تا همچنان اکثریت شورای مرکزی ساف را افرادی تشکیل دهند که حامی توافق ننگین «اسلو» و سیاست‌های فعلی تشکیلات خودگردان هستند. 

Page Generated in 0/0055 sec