printlogo


کد خبر: 244714تاریخ: 1400/11/19 00:00
در سفر ۴ روزه وزیر ورزش به پکن چه گذشت؟
ورزش، خط شروع همکاری‌های همه‌جانبه‌‌ ایران و چین

زهره فلاح‌زاده: نخستین ماموریت وزیر ورزش و جوانان دولت سیزدهم را می‌توان شروعی بر سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین دانست؛ سفری 4 روزه به پکن به دعوت همتای چینی برای تحکیم روابط ۲ کشور متمدن باستانی و بررسی راه‌های همکاری بیشتر در حوزه ورزش. سیدحمید سجادی که پنجشنبه‌ گذشته به پکن سفر کرد، در این ماموریت ۴ روزه ضمن دیدار با نمایندگان ایران در بازی‌های المپیک زمستانی و حمایت از آنها، جلسات مهمی را هم با مقامات ورزشی کشورهای دیگر و مسؤولان عالی‌رتبه کمیته بین‌المللی المپیک برگزار کرد. دیدار با رئیس کمیته ملی المپیک کره‌جنوبی، وزیر ورزش چین و معاون اجرایی و رئیس همبستگی کمیته بین‌المللی المپیک از مهم‌ترین دیدارهای این سفر 4 روزه بود. 
 
* ایران- کره‌جنوبی؛ از همکاری آموزشی تا تبادل مربیان
نخستین دیدار سجادی در پکن با رئیس کمیته ملی المپیک کره‌جنوبی بود؛ کشوری که به واسطه سرمایه‌گذاری فراوانی که در چند سال اخیر انجام داده، یکی از کشورهای پیشرفته آسیا در عرصه ورزش به حساب می‌آید و انتخاب این کشور به عنوان آکادمی آموزشی آسیا می‌تواند موید همین نکته باشد. دقیقا به خاطر همین انتخاب بود که مقامات ورزش ایران با شناخت کامل‌شان از معیارهای پیشرفت، در جلسه با رئیس کمیته ملی المپیک این کشور از او خواستند شرایط را برای استفاده از این آکادمی آموزشی برای ورزش ایران فراهم کند. این توافق در حالی شکل گرفت که از آن طرف کره‌ای‌ها از ایران درخواست برگزاری اردوهای مشترک را مطرح کردند و بنا شد علاوه بر این موضوع، ۲ کشور در تبادل مربیان در رشته‌های مختلف به هم کمک کنند. علی رغبتی، همسفر وزیر ورزش و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت وزارت ورزش درباره این جلسه می‌گوید: «در این دیدار ۲ طرف بر تداوم ارتباط، تعامل و همکاری ۲ کشور بویژه تبادل مربیان، برگزاری اردوها و برنامه‌‌های آموزشی مشترک و بازدید از امکانات یکدیگر تاکید کردند. همچنین مقرر شد با توجه به انتخاب کره‌جنوبی به عنوان آکادمی آموزشی آسیا، ایران و کره‌جنوبی در برنامه‌های آموزشی همکاری وسیعی با یکدیگر داشته باشند. از دیگر توافقات انجام‌شده در این دیدار می‌توان به همکاری کره‌جنوبی با ایران در موضوع تجهیزات و وسایل استاندارد اشاره کرد».
 
* ایران، سربلند از سؤالات کمیته بین‌المللی المپیک
دومین جلسه مهم وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک دیدار با مقامات اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک بود؛ جایی که مدیر روابط بین‌الملل، معاون اجرایی و مدیر همبستگی این کمیته از اقدامات تیم جدید مدیریتی ورزش ایران در تدوین آیین‌نامه فدراسیون‌های ورزشی ایران به نیکی یاد کردند. علی رغبتی روایت دقیق‌تری از این جلسه دارد: «در این دیدار مدیران کمیته بین‌المللی المپیک از رویکرد جدید ورزش ایران در برگزاری انتخابات و به رسمیت شناختن مجامع ابراز خوشحالی کردند. آنها همچنین ابراز امیدواری کردند این روند که در دوره جدید مدیریت ورزش ایران آغاز شده و در آن اساسنامه جدیدی ملاک قرار گرفته بسیار موثر باشد. آنها همچنین از اینکه فدراسیون‌ها دارای استقلال کافی هستند ابراز خشنودی کردند. مسؤولان این کمیته درباره برخی مسائل و ابهامات مدنظر خود هم سوالاتی را مطرح کردند که با پاسخ‌های مناسبی هم روبه‌رو شدند و از این پاسخ‌ها استقبال کردند». 
 
* ورزش، آغازگر سند همکاری ایران و چین
در میان جلساتی که وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک در پکن داشتند، شاید مهم‌تر از همه، دیدار مقامات ورزش ایران با وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک چین باشد؛ جایی که ۲ طرف به توافقات اثرگذاری دست یافتند. به غیر از تاکید بر تحکیم روابط و تعامل بیشتر ۲ کشور در ورزش که عرف معمول در دیدارهای این‌چنینی است، مقامات عالی‌رتبه ورزش ایران و چین تصمیم گرفتند شروع‌کننده همکاری‌های بلندمدت در راستای سند همکاری ۲ کشور باشند. وزیر ورزش درباره این موضوع می‌گوید: «در این دیدار به طور رسمی از وی دعوت کردیم به اتفاق دیگر همکاران‌شان برای شروع همکاری‌های ۲۵ ساله به ایران سفر کنند. هدف ما این است که در کنار عرصه‌های دیگر این تفاهمنامه، ورزش نیز همکاری‌های مشترک خود را با چین شروع کند». 
البته این همه توافقات ایران و چین در دیدار وزرای ورزش ۲ کشور نیست و سجادی جزئیات بیشتری را هم ارائه می‌کند: «وزیر ورزش چین این قول را داد که صنعتگران و تولیدکنندگان ورزشی چینی از کشور ما بازدید داشته باشند و در تولید صنایع و تجهیزات ورزشی به ایران کمک کنند و در ساخت‌و‌سازها نیز مشارکت داشته‌ باشند. همچنین درباره توسعه برخی رشته‌ها از جمله ورزش‌های سنتی ۲ کشور گفت‌وگو شد و تعاملات خوبی نیز صورت گرفت. اعلام کردیم در راستای توسعه ورزش زورخانه‌ای می‌توانیم با چین همکاری داشته باشیم و در رشته ووشو و زیرمجموعه‌های این رشته نیز در ایران ظرفیت‌های خوبی وجود دارد».

Page Generated in 0/0051 sec