printlogo


کد خبر: 244728تاریخ: 1400/11/19 00:00
رئیس کل بانک مرکزی: وضعیت بازار ارز، رشد اقتصادی و تورم، سال آینده بهتر از امسال خواهد بود
1401، سال خوب اقتصاد

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: با فرض تداوم شرایط موجود و تحریم‌ها و با توجه به وضعیت صادرات و روند تورم سال کنونی، سال آینده از نظر اقتصادی سال بهتری خواهد بود. علی صالح‌آبادی با حضور در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر سیما با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون، در حوزه‌های مختلف وضعیت خوبی را شاهد بوده‌ایم، اظهار کرد: در حوزه ارزی، شاهد تقویت عرضه حواله و اسکناس در سامانه‌های نیما و بازار متشکل هستیم، به‌ گونه‌ای که از ابتدای سال تا امروز حدود 48.6 میلیارد دلار تامین ارز برای واردات کشور انجام شده است که در مقایسه با مجموع ۳۷ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ شاهد رشد ۳۱ درصدی در عرضه ارز هستیم. 
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در بحث اسکناس ارز هم خوشبختانه وضعیت خوبی داشته‌ایم، گفت: از ابتدای سال تاکنون 1.6 میلیارد دلار اسکناس ارز در بازار متشکل ارزی معامله شده که این میزان در دوره مشابه سال گذشته ۴۲۳ میلیون دلار بود، بنابراین نسبت به سال گذشته عرضه ارز در بازار متشکل ارزی نیز حدودا ۴ برابر شده است. 
 
* تداوم ثبات و تعادل در بازار ارز، دستور کار بانک مرکزی
وی در ادامه به وضعیت رو به رشد رفع تعهد ارزی واردکنندگان اشاره کرد و یادآور شد: میزان عدم رفع تعهد در اسفند 1397، 26.6 درصد بوده است، این میزان در اسفند 1398 به 10.35 درصد و در اسفند سال گذشته به 7.33 درصد رسید و در حال حاضر این رقم به 5.9 درصد رسیده است که نشان می‌دهد واردکنندگان برای واردات کالا به کشور که ارز در اختیارشان قرار گرفته است به تعهدات‌شان عمل می‌کنند و کالاها را وارد کشور می‌کنند. 
رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه همچنین روند برگشت ارز حاصل از صادرات هم نشان از بهبود شرایط دارد، گفت: همچنین از آن طرف در بحث تورم هم روند نزولی را شاهد بوده‌ایم و انتظارات تورمی کاهش پیدا کرده است؛ ما تورم 3.1 درصدی در مهر و 2.4 درصدی در آبان را داشته‌ایم که در آذر به 1.8 درصد و در دی‌ نیز این رقم به 1.3 درصد رسیده است. بنابراین تورم ماهانه و نقطه به نقطه رو به کاهش بوده و انتظارات تورمی هم وضعیت خوبی را داشته است. در نتیجه مجموعه اینها نشان می‌دهد انتظار وضعیت تعادلی خوبی را برای بازار ارز داشته‌ایم و داریم. 
صالح‌آبادی با اشاره به اینکه موضوع کاهش یا افزایش نرخ ارز مطرح نیست، بلکه بحث ثبات بازار ارز اهمیت دارد، اظهار داشت: بانک مرکزی به دنبال این است که بازار ارز از تعادل و آرامش خوبی برخوردار باشد که فعالان اقتصادی بتوانند پیش‌بینی‌پذیری مناسبی را از وضعیت اقتصادی داشته باشند. قبلا هم گفته بودم به دنبال تعادل و آرامش در بازار ارز هستیم. 
 
* کسری بودجه، عامل تورم
صالح‌آبادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود پیرامون اصلاح نظام بانکی گفت: اصلاح نظام بانکی بسیار موضوع مهمی است و جنبه‌های مختلفی دارد. 
وی افزود: باید ۳ رابطه را در این باره اصلاح کنیم تا بتوانیم تورم را کنترل کنیم و رشد اقتصادی را افزایش دهیم. نخست رابطه دولت با بانک مرکزی است، این رابطه باید درست، منظم و دقیق باشد. به این معنا که دولت از بانک مرکزی استقراض نکند و این مساله هم منوط به این است که بودجه دولت یک بودجه متوازنی باشد. رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه این روزها بودجه در مجلس در حال بررسی است، اظهار داشت: از نمایندگان محترم خواهش می‌کنم که بودجه را بدون کسری تصویب کنند و بودجه متوازنی باشد. 
 
* هدایت نقدینگی به سمت تولید
صالح‌آبادی با تاکید بر اینکه کارهای متعددی در این زمینه باید انجام شود تا سرمایه‌ها به سمت بخش واقعی رود، افزود: یکی از کارها برای اینکه سرمایه‌ها به سمت بخش واقعی اقتصاد هدایت شود، این است که بانک‌ها و بانک مرکزی باید برمصرف صحیح تسهیلات نظارت کنند، یعنی اگر بانکی تسهیلاتی را به بخش تولید به عنوان تولید داد، آیا واقعا تسهیلات‌گیرنده آن را در بخش واقعی مصرف کرده یا نه در بخش غیرواقعی و بخش غیرمولد استفاده کرده است. در این باره سامانه‌های مرتبط را در بانک مرکزی تعبیه می‌کنیم به‌ گونه‌ای که بانک و بانک مرکزی بتواند نظارت کند، لذا نظارت بر مصرف صحیح تسهیلات باید به صورت سیستمی باشد و ان‌شاءالله سال آینده از برنامه‌های جدی بانک مرکزی همین موضوع خواهد بود. 
 
* «رمزریال» جایگزین اسکناس می‌شود
رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به اجرای پروژه رمزریال تاکید کرد: راه‌اندازی رمزپول ملی در دستور کار بانک‌های مرکزی دنیا قرار گرفته که این موضوع با رمزدارایی‌هایی که به اشکال دیگر جهانی وجود دارد، بسیار متفاوت است. مقررات رمزریال بانک مرکزی در شورای پول و اعتبار تصویب شده و در حال حاضر هم طراحی سامانه‌های آن در بانک مرکزی در دستور کار قرار دارد که در اوایل سال آینده اجرایی خواهد شد. 
صالح‌آبادی ادامه داد: در رمزریال ملی، اسکناس ریال تبدیل به رمزریال می‌شود و ناشر آن بانک مرکزی خواهد بود که برخلاف رمزدارایی استخراج نمی‌شود و قابل سرمایه‌گذاری هم نیست. 

Page Generated in 0/0119 sec