printlogo


کد خبر: 244730تاریخ: 1400/11/19 00:00
«وطن‌امروز» تأثیر سرمایه‌گذاری 7 شرکت بزرگ کشور بر بازار سرمایه را بررسی می‌کند
سرمایه‌گذاری نقطه‌زن
سود شرکت‌ها به جای آنکه در سپرده‌های بانکی قرار گیرد، صرف توسعه و ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه صنعتی کشور خواهد شد

گروه اقتصادی: بازار سرمایه در ۲ روز گذشته با کاهش نزدیک به 30 هزار واحدی شاخص کل مواجه شد. پس از رشد قیمت سهام به دنبال حمایت‌های حقوقی‌ها و مصوبات بورسی دولت، از 2 روز گذشته دوباره بازار سهام در مسیر اصلاح قرار گرفته است. البته این امید وجود دارد که وضعیت بنیادی شرکت‌ها با سیگنال‌های قوی از بازار جهانی مانند قیمت مس در مرز ۱۰ هزار دلار یا قیمت نفت ۹۳ دلاری بتواند از قیمت سهام حمایت کند. همچنین سیگنال‌های مثبت داخلی مانند سرمایه‌گذاری بی‌سابقه حدود 500 هزار میلیارد تومانی شرکت‌های بزرگ بورسی نیز که روز یکشنبه با حضور رئیس‌جمهور عملیات آغاز آن رونمایی شد باید مورد توجه سهامداران قرار بگیرد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، بر اساس سرمایه‌گذاری 7 شرکت بزرگ بورسی از جمله فولاد مبارکه، ملی صنایع مس ایران، چادرملو، گل‌گهر، هلدینگ نفت ‌و گاز پارسیان و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، 48 پروژه بزرگ صنعتی در ۲ لایه زیرساختی همچون تامین برق و نیروگاهی و گسترش زنجیره ارزش در کارگروه مشترکی تحت عنوان پیشرانان پیشرفت ایران تعریف شده است. 
شرکت‌های یادشده فهرست 48 پروژه آماده برای آغاز عملیات اجرایی در بهمن‌ماه امسال به ارزش سرمایه‌گذاری 468 هزار میلیارد تومان معادل 17 میلیارد دلار را اعلام کردند که «بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری صنعتی در تاریخ ایران» محسوب می‌شود. 
علاوه بر اینکه با انجام این سرمایه‌گذاری‌ها ایران می‌تواند پس از ۸ سال سرکوب تولید و سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی منفی، دوباره به دوران رشد اقتصادی مثبت بازگردد و بر متغیرهای کلان اقتصاد ایران تاثیر مثبت بگذارد، می‌تواند بر بازار سهام در وضعیت کنونی نیز تاثیر مثبتی بگذارد. 
در همین رابطه نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران معتقد است یکی از مسائل مطرح شده در طرح پیشرانان پیشرفت اقتصاد ایران، استفاده از سود انباشته شرکت‌ها برای توسعه ۴۸ طرح صنعتی و معدنی است تا سود شرکت‌ها به جای آنکه در سپرده‌های بانکی قرار گیرد، صرف توسعه شود. 
عباس آرگون به طرح جدید دولت برای به حرکت درآمدن چرخ‌های صنعت و معدن اشاره کرد و افزود: یکی از مسائل مطرح شده در این طرح، استفاده از سود انباشته شرکت‌ها برای توسعه ۴۸ طرح صنعتی و معدنی است. در این زمینه سود شرکت‌ها به جای آنکه در سپرده‌های بانکی قرار گیرد، صرف توسعه و ایجاد زیرساخت‌ها، توسعه صنعتی کشور و نیز اجرای پروژه‌های جدید خواهد شد؛ این امر می‌تواند به عنوان اقدامی مثبت تلقی شود که دولت سیزدهم آن را در دستور کار قرار داده است. 
وی به اعمال مالیات بر سپرده‌های بانکی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تاکید کرد و اظهار داشت: در همین راستا دولت در بحث قانون بودجه این موضوع را در نظر گرفته است تا به شرکت‌هایی که به نوعی دارای منابع نقدی هستند و آن را در سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری می‌کنند، مالیات تعلق گیرد که این تصمیم می‌تواند کمک‌کننده به خروج منابع از بانک و نیز ورود آنها به اجرای طرح‌ها و رونق پروژه‌های جدید باشد. آرگون افزود: تا قبل از این تصمیم، سپرده‌های بانکی از مالیات معاف بودند؛ دولت اکنون در این زمینه تجدید نظر و اقدام به اعمال مالیات بر سپرده‌های بانکی خواهد کرد که دولت این اقدام را به منظور هدایت نقدینگی در طرح‌ها و پروژه‌ها در دستور کار قرار داده است. 
 نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: مساله تأمین مالی از جمله مسائل مهمی است که اگر در این زمینه سود انباشته شرکت‌ها مورد استفاده قرار گیرد، می‌توان از آن به عنوان اقدامی مثبت یاد کرد. 
آرگون معتقد است که بهتر است برنامه‌ریزی‌های لازم برای توسعه صنعتی کشور به کار گرفته شود و به گفته رهبر معظم انقلاب باید استراتژی توسعه صنعتی داشته باشیم. 
وی خاطرنشان کرد: درخواست ما از دولت سیزدهم این است فضا را برای پروژه‌های کوچک فراهم کند، همچنین به دنبال آن سرمایه‌ها از بخش واسطه‌ای فاصله بگیرند و به بخش واقعی و مولد پیش بروند. 
 
* کمک بازار سرمایه به پیشبرد طرح جدید دولت
آرگون به کمک بازار سرمایه در پیشبرد طرح جدید دولت اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه در یک سال گذشته تحت تأثیر اقداماتی که در دولت قبل رخ داد با حاشیه‌های زیادی همراه شد و اعتمادها نسبت به سرمایه‌گذاری از این بازار از بین رفته است. 
 نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد:‌ بازار سرمایه ظرفیت خوبی برای جذب و هدایت نقدینگی به سمت بخش‌های واقعی اقتصاد کشور دارد و می‌تواند کمک‌کننده در رونق این بخش‌ها باشد. 
وی به گستردگی بازار سرمایه نسبت به گذشته اشاره کرد و افزود: اگر دولت سیزدهم، اقدامی را انجام دهد تا اعتمادها بازگردد و شاهد ورود سرمایه‌های خرد مردمی به این بازار باشیم، می‌توان آنها را به سمت تولید سوق داد و به مراتب شاهد رونق تولید در کشور خواهیم بود. 
 
* افزایش صادرات کالاهای با ارزش افزوده
اجرای ۴۸ پروژه صنعتی با هدف کسب ارزش افزوده و جلوگیری از صدور مواد خام انجام می‌شود و اقتصاد ایران را به سمت بنگاه‌هایی با مقیاس بزرگ می‌برد تا بتواند توان رقابتی خود را در منطقه گسترش دهد. تبدیل مواد خام و نیمه‌خام به زنجیره ارزش و ارزش افزوده موجب سودآوری بیشتر شرکت‌های بورسی خواهد شد. برای نمونه در پتروشیمی‌ها پروپان به پلی پروپیلن تبدیل می‌شود و در فولاد نیز گندله به محصولات فلزی تبدیل می‌شود. از سوی دیگر اگر تولید شرکت‌های بورسی به سمت محصول نهایی با ارزش افزوده بالاتری حرکت کند، صادرات آن تسهیل می‌شود و موجب ارزآوری بیشتری می‌شود. 
در کارگروه پیشرانان پیشرفت ایران برای پروژه‌های راهبردی و پروژه‌هایی که بر اقتصاد ملی تاثیر جدی دارد، خط سبزی وجود خواهد داشت تا تعهد شرکت‌ها و حمایت دولت از سرمایه‌گذاران فراهم شود. این خط سبز بروکراسی‌های موجود برای تعریف و اجرای پروژه‌های مختلف برای این شرکت‌های بورسی را تسهیل می‌کند. در این عملیات، سیاست تقسیم سود تغییر نکرده است و شرکت‌ها براساس استراتژی تقسیم سود حرکت می‌کنند. طبیعی است برخی شرکت‌ها به سمت شرکت سهامی عام پروژه و انتشار اوراق حرکت کنند تا بتوانند بخشی از نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنند.

Page Generated in 0/0134 sec