printlogo


کد خبر: 246209تاریخ: 1400/12/3 00:00
اخبار

در نشست ستاد اقتصادی دولت مورد توجه قرار گرفت
ملزم شدن دستگاه‌های اجرایی به پرداخت فوری عیدی بازنشسته‌ها
رئیس‌جمهور، سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های اجرایی را ملزم کرد عیدی بازنشستگان را هرچه سریع‌تر پرداخت کنند. در نشست یکشنبه‌شب ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به ریاست سیدابراهیم رئیسی، موضوع تغییرات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست، مسؤولان سازمان برنامه و بودجه گزارشی از تغییراتی که نمایندگان مجلس در بودجه سال آینده ایجاد کرده‌اند، ارائه دادند. رئیس‌جمهور تأکید کرد: بودجه با نگاهی واقع‌بینانه به درآمدها و منابع کشور دیده شود و مسؤولان سیاست‌های دولت را در چارچوب بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی پیگیری کنند. رئیسی با تأکید بر ایجاد ثبات در همه متغیرهای کلان اقتصادی اظهار داشت: همه سیاست‌های دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ طوری باشد تا علاوه بر ثبات، سبب رونق سرمایه‌گذاری، تولید، کارآفرینی و اشتغال شود. در ادامه این نشست، گزارشی از وضعیت بازار و روند قیمت‌ها ارائه شد و رئیس‌جمهور وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی را ملزم کرد مراقبت‌های لازم را برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای مصرفی و اقلام خوراکی در ماه پایانی سال اعمال کنند و اجازه هیچ‌گونه افزایش قیمت کالاها را ندهند.  همچنین در این نشست موضوع تأمین و پرداخت عیدی بازنشستگان مورد توجه قرار گرفت و رئیسی، سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های اجرایی را ملزم کرد حقوق و عیدی کارکنان و بازنشستگان را سریعا پرداخت کنند. 
***
اتصال شبکه برق ایران و قطر؟
رئیس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر ضمن تشریح برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به قطر، از تلاش برای امضای یاداشت‌تفاهم برای اتصال شبکه برق کشورمان با قطر خبر داد. علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو گفت: این سفر به دعوت رسمی امیر قطر انجام شده است و در زمینه روابط اقتصادی، ترانزیت، انرژی و غیره مذاکرات خوبی شده است. وی افزود: یادداشت‌تفاهم‌هایی بین ۲ کشور در زمینه برق، اتصال شبکه برق ایران به قطر، مبادلات کالا، سرمایه‌گذاری، توسعه روابط در زمینه مناطق آزاد و تجاری، حوزه‌های فرهنگی و گردشگری امضا می‌شود. وزیر نیرو خاطرنشان کرد: آقای رئیسی ملاقاتی هم با ایرانی‌های فعال حوزه‌های اقتصادی مقیم کشور قطر خواهد داشت.  به گفته محرابیان، این سفر دارای اهمیت بسیار زیادی بوده و می‌تواند در توسعه روابط ایران و قطر تاثیرگذار باشد. رئیس‌جمهور با دعوت رسمی امیر قطر برای دیدار از این کشور صبح دیروز عازم دوحه شد. 
***
مشترکان پرمصرف برق در انتظار قبض ۱۵ میلیون تومانی باشند
سخنگوی صنعت برق با اشاره به صدور قبض ۵ میلیون تومانی در دوره‌های گذشته برای مشترکان پرمصرف گفت: با افزایش تعرفه‌ها، این قبوض تا ۱۵ میلیون تومان افزایش می‌یابد. مصطفی رجبی‌مشهدی با اشاره به اینکه حدود 2هزار مشترک پرمصرف برق در دوره‌های گذشته قبوض بالای 5 میلیون تومان دریافت کردند، افزود: با افزایش تعرفه‌های مشترکان پرمصرف و محاسبه پلکانی مصرف برق این مشترکان، این بخش با قبوضی بیش از 15 میلیون تومان مواجه خواهند شد.  وی با بیان اینکه این مشترکان به طور عمده در تهران، غرب مازندران و مشهد ساکن هستند، گفت: این اقشار که 20 تا 70 برابر الگوی مصرف برق مصرف می‌کنند، دارای خانه‌های لوکس و ابنیه بزرگ هستند و از برق برای گرم کردن آب استخر‌ها و جکوزی استفاده می‌کنند.  سخنگوی صنعت برق با تاکید بر اینکه این اقشار باید برق بدون یارانه دریافت کنند، ادامه داد: با توجه به رفتار قانون‌گذار که یارانه انرژی را به تدریج حذف خواهد کرد و البته مشترکان پرمصرف در اولویت آن قرار دارند، تا 3 سال آینده پرمصرف‌ها هزینه برق را بدون یارانه پرداخت خواهند کرد. رجبی‌مشهدی با بیان اینکه قیمت برق به طور متوسط با سوخت یارانه‌ای 215 تومان به ازای هرکیلووات ساعت است، گفت: قیمت برق بدون سوخت یارانه‌ای حدود 2300 تومان خواهد بود.  وی درباره قیمت تعرفه‌های جدید برق افزود: قبوض برق مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند حدود 20 هزارتومان خواهد بود اما مشترکانی که تا 1.5 برابر الگو مصرف می‌کنند، به ازای هرکیلووات ساعتی که بیشتر از الگوی مصرف برق مصرف کردند تا 1.5 برابر را 370 تومان پرداخت می‌کنند، تا 2 برابر را 470 تومان و 2.5 برابر به بالا را کیلوواتی 802 تومان پرداخت می‌کنند. 
***
۳ میلیون کارتخوان قطع می‌شود
بررسی‌ها پس از پایان مهلت تعیین‌شده برای ساماندهی کارتخوان‌ها در سازمان امور مالیاتی حاکی از آن است بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه کارتخوان به پرونده مالیاتی متصل و بیش از ۳ میلیون دستگاه کارتخوان غیرفعال شده است. با اتمام ماه بهمن عملا فرصت دارندگان کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیک برای ثبت در سازمان امور مالیاتی نیز به پایان رسید.   پس از پایان این مهلت، سازمان امور مالیاتی فهرست کارتخوان‌هایی را که صاحبان آنها نسبت به الصاق به پرونده مالیاتی یا غیرفعال کردن کارتخوان اقدام نکردند، برای قطع کردن به بانک مرکزی اعلام خواهد کرد. این اقدام در راستای اجرای بخشی از قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان است که در سال ۱۳۹۸ به تصویب رسیده و تاکنون به مرحله اجرای کامل نرسیده است که در این زمینه، بانک مرکزی باید با همکاری سازمان مالیاتی نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بانکی یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدام می‌کرد.  آخرین پیگیری‌ها از سازمان امور مالیاتی در این راستا حاکی از آن است که بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه کارتخوان به پرونده مالیاتی متصل و بیش از ۳ میلیون دستگاه کارتخوان غیرفعال شده است بنابراین با تعیین تکلیف بیش از ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه کارتخوان از ۱۰ میلیون و ۶۸۰ هزار کارتخوان فعال در کشور، صاحبان بیش از ۲ میلیون و ۹۸۰ هزار کارتخوان نسبت به تعیین تکلیف در سازمان مالیاتی اقدام نکرده‌اند و بلاتکلیف مانده‌اند که بانک مرکزی بزودی نسبت به غیرفعال و قطع کردن این کارتخوان‌ها اقدام خواهد کرد.

Page Generated in 0/0039 sec