printlogo


کد خبر: 246430تاریخ: 1400/12/9 00:00
هفته بیستم لیگ برتر و فرصت مناسب استقلال برای افزایش اختلاف امتیاز با پرسپولیس
فرار بزرگ آبی‌ها یا...؟

سیده الهه موسوی: دیدارهای هفته بیستم لیگ برتر امروز برگزار می‌شود که در حساس‌ترین مسابقات استقلال صدرنشین میهمان نساجی مازندران است و پرسپولیس از مس رفسنجان میزبانی می‌کند. دیدارهای هفته بیستم لیگ برتر در حالی برگزار می‌شود که استقلال با 5 امتیاز اختلاف نسبت به پرسپولیس در صدر جدول قرار دارد و فرار بزرگی را به سوی قهرمانی انجام داده است. از سویی هفته گذشته جنگ رسانه‌ای میان استقلال و پرسپولیس بر سر بازیکنان سرباز به اوج رسید.
 
* شاگردان مجیدی 20 می‌شوند؟
نساجی در 5 هفته آخرش در لیگ برتر بردی به دست نیاورده و آخرین پیروزی شاگردان ساکت الهامی مقابل ذوب‌آهن در هفته چهاردهم بود اما برعکس استقلال 6 برد متوالی دارد و بدون شکست یکه‌‌تازه جدول لیگ است؛ تیمی که با 29 گل‌ زده هجومی‌ترین خط حمله لیگ را هم دارد و فقط 6 گل خورده است. با این حال غیبت سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند می‌تواند خط دفاع استقلال را آسیب‌پذیر کند. فرهاد مجیدی در حال حاضر رکوردهای مثبت و منحصر‌به‌فردی از خود در استقلال به جا گذاشته، به همین دلیل خیلی‌ها می‌گویند استقلال شانس اول قهرمانی است. باید دید نساجی می‌تواند ترمز استقلال را بکشد یا این تیم شکست‌ناپذیر و مقتدرانه در لیگ می‌تازد. بازی رفت ۲ تیم با نتیجه مساوی بدون گل تمام شد. استقلال اگر در این بازی هم بازنده نشود، به رکورد 20 بازی بدون شکست در لیگ برتر می‌رسد. 
 
* نبرد با دومین تیم کرمانی
پرسپولیس هفته گذشته مقابل گل‌گهر بازنده نشد و در این میان با وجود تاکید کارشناسان داوری درباره مردود بودن گل مارادونایی و با دست حامد پاکدل، یحیی گل‌محمدی، سرمربی تیم معتقد بود گل تیمش سالم بوده است. به هر حال پرسپولیس در سیرجان بازنده نشد اما 2 امتیاز حساس را از دست داد تا در کورس قهرمانی 5 امتیاز از استقلال کمتر داشته باشد. این هفته نیز سرخپوشان به مصاف تیم دیگری از استان کرمان می‌روند؛ مس رفسنجان که تیمی دونده، سختکوش و منسجم است که با 33 امتیاز در روی پله چهارم ایستاده و شانس رسیدن به رده سوم جدول را هم این هفته دارد. آخرین باخت مس رفسنجان در هفته چهاردهم مقابل استقلال بود و بعد از آن دیگر بازنده نشد. مس رفسنجان اگر مثل همان مسابقه در میدان حاضر شود، تیم پرسپولیس کار سختی پیش رو خواهد داشت. پرسپولیس در این مسابقه ۳ مصدوم دارد؛ عالیشاه، آل‌کثیر و نعمتی. از سویی پرسپولیس با وجود 28 گل ‌زده و داشتن دومین خط حمله لیگ به دنبال جذب یک مهاجم ازبک است. در مقابل، بازیکنان مس می‌گویند در این بازی می‌خواهند توانایی‌های خود را بیش از گذشته به نمایش بگذارند. بازی رفت ۲ تیم با نتیجه مساوی یک‌- یک به پایان رسید. پرسپولیس اگر در این بازی پیروز نشود، ممکن است فاصله امتیازی‌اش با استقلال بیش از 5 شود. 
 
* برنامه مسابقات هفته بیستم لیگ برتر
دوشنبه ۹ اسفند
تراکتور تبریز- فولاد مبارکه سپاهان؛ ساعت ۱۴:۳۰، ورزشگاه شهید سلیمانی تبریز
نفت مسجدسلیمان- آلومینیوم اراک؛ ساعت ۱۵، ورزشگاه شهید بهنام محمدی مسجدسلیمان
هوادار تهران- فولاد خوزستان؛ ساعت ۱۵، ورزشگاه انقلاب کرج
فجرشهیدسپاسی شیراز- پیکان تهران؛ ساعت ۱۵، ورزشگاه حافظیه شیراز
گل‌گهر سیرجان- صنعت‌نفت آبادان؛ ساعت ۱۵، ورزشگاه شهید سردار سلیمانی سیرجان
ذوب‌آهن اصفهان- پدیده مشهد؛ ساعت ۱۶:۳۰، ورزشگاه فولادشهر اصفهان
نساجی مازندران- استقلال تهران؛ ساعت ۱۷، ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد
 پرسپولیس- مس رفسنجان؛ ساعت ۱۹، ورزشگاه آزادی تهران
 
* خبر بد جدید برای یزدانی و مرادمند
ماجرای سربازی ۲ مدافع استقلال وارد فاز جدیدی شد. هفته گذشته و قبل از بازی فجرسپاسی مقابل استقلال بود که سازمان وظیفه عمومی انتظامی در اطلاعیه‌ای از قطعی بودن سربازی سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند خبر داد و اعلام کرد این بازیکنان باید به خدمت دوره ضرورت اعزام شوند، منتها در صورتی که نام آنها در لیست تیم ‌ملی قرار بگیرد، مشکلی برای همراهی تیم‌ ملی نخواهند داشت. در آن اطلاعیه یک نکته بسیار مهم وجود داشت که چندان مورد توجه قرار نگرفت. اینکه عدم حضور به موقع این افراد برای خدمت سربازی موجب غیبت آنان شده و در این صورت امکان ادامه فعالیت ورزشی در باشگاه‌ها و تیم ملی را از دست خواهند داد. حالا در شرایطی که مدیرعامل باشگاه استقلال در مصاحبه‌ای شدیدا علیه سرباز شدن ۲ مدافع تیمش بویژه مرادمند در این مقطع موضع گرفته، حسین زاهدی، معاون اجتماعی سازمان نظام وظیفه نیروی انتظامی خبر بدی برای استقلالی‌ها داشته است. اینکه این ۲ بازیکن امکان حضور در تیم ملی را هم نخواهند داشت. زاهدی که با برنامه «سلام صبح بخیر» صحبت می‌کرد، با اشاره به اینکه ۲ بازیکن غایب محسوب می‌شوند، گفته است: «به استناد قانون خدمت وظیفه عمومی، افرادی که در مهلت و موعد مقرر در مراکز وظیفه عمومی یا مراکز آموزش نیروهای مسلح حضور پیدا نکنند و خودشان را معرفی نکنند، به استناد ماده 58 قانون به عنوان مشمول غایب محسوب می‌شوند. مشمول غایب یکسری محدودیت‌ها و مجازات‌ها برایش تعیین شده است؛ مانند ثبت اضافه خدمت و ممنوعیت ادامه فعالیت ورزشی، ادامه تحصیل و سایر موارد که برای مشمولان در نظر گرفته شده است. به همین سبب، این عزیزان دیگر اجازه فعالیت ندارند؛ چه در باشگاه‌ها و چه در تیم ملی. با توجه به اینکه سرباز غایب هستند، این عزیزان محرومند. این اطلاعاتی است که ما داریم و آنها اعلام حضور نشده‌اند. از نظر ما غایب هستند و اجازه فعالیت ندارند». معاون اجتماعی سازمان نظام وظیفه نیروی انتظامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش توپ را به زمین استقلال انداخته و گفت این باشگاه از مدت‌ها قبل در جریان وضعیت سربازی ۲ بازیکنش قرار داشت: «ما آبان‌ماه در خدمت عزیزان باشگاه استقلال، همین 2 بازیکن محترم و نماینده این باشگاه به نام آقای نصیری بودیم و از آنها دعوت کردیم و در سازمان نظام وظیفه حضور پیدا کردند و به آنها اطلاع دادیم با توجه به شرایط این عزیزان که یزدانی 30 ساله شده و مرادمند به تیم ملی دعوت نشده است، تا نیم‌فصل به آنها اجازه بازی داده شد. به همین دلیل برگه اعزام به تاریخ اول اسفند برای آنها صادر شد». حالا باید منتظر ماند و دید باشگاه استقلال و مصطفی آجورلو چه واکنشی به موضع جدید سازمان نظام وظیفه درباره ۲ بازیکن سرباز این تیم خواهند داشت. 
***
5 نکته از بازی پرسپولیس - مس رفسنجان
آخرین بازی هفته بیستم را می‌توان یکی از کلیدی‌ترین رویارویی‌های هفته و حتی نیم‌فصل دوم لقب داد. پرسپولیس نمی‌خواهد فاصله‌اش با استقلال و صدر جدول بیشتر شود و با دانستن نتیجه بازی سخت رقیب برابر نساجی وارد زمین می‌شود. مس هم بعد از نتایج خوب حالا نیاز به ورق زدن تاریخش دارد با نخستین برد برابر سرخابی‌ها. 
 
* فاز هجومی خطرناک
 مس را می‌توان و باید پدیده لیگ 21 لقب داد؛ تیمی که از برنامه 3 ساله‌اش جلوتر است و به همین دلیل شاید درنهایت تنبیه(!) شود. آنها در حالی برابر پرسپولیس قرار می‌گیرند که یک فاز هجومی درخشان دارند. بهترین گلزن فصل، گادوین منشاست با 11 گل که پیراهن مس را می‌پوشد. بهترین گلساز فصل هم بازیکنی است که برای مس بازی می‌کند: محسن آذرباد با 7 پاس گل. خود تیم مس هم با زدن 29 گل، صاحب بهترین خط حمله فصل است. و البته فراموش نکنیم آنها دروازه‌بانی دارند که این فصل پاس گل هم داده است. 
 
* نباختن ادامه‌دار
درست از همان روزی که پرسپولیس در جشن قهرمانی لیگ نوزدهم به ذوب‌آهن در خانه باخت، روزهای نباختن از راه رسید. پرسپولیس در هیچ‌کدام از 26 بازی آخر خانگی‌اش شکست نخورده و با رکورد خودش در تاریخ لیگ برتر مساوی است؛ رکوردی که از روز باخت به تراکتور در لیگ 12 شروع شد و تا باخت مجدد به تراکتور در لیگ 14 ادامه داشت. حالا پرسپولیس با نباختن به مس، می‌تواند از خودش جلو بزند و رکوردش را به 27 میزبانی بدون شکست برساند که فقط یکی از بهترین آمار تاریخ لیگ برتر کمتر است. پرسپولیس این فصل در خانه فقط به هوادار و گل‌گهر امتیاز داده و برنده هر 5 میزبانی آخرش بوده است. 
 
* بی‌علاقه به باخت
 همان‌قدر که پرسپولیس به روند بدون شکستش ادامه می‌دهد، مس هم چندان علاقه‌ای به باختن ندارد. پرسپولیس فقط در یکی از 39 بازی آخرش شکست خورده و 16 بازی آخرش را بدون باخت سپری کرده است. مس هم فقط در 2 تا از 16 بازی آخر خود شکست خورده که یکی در همین ورزشگاه آزادی برابر استقلال بوده است. مس هم با پشتوانه 5 بازی بدون شکست وارد هفته بیستم می‌شود. 
 
* طلسم ربیعی
 محمد ربیعی را می‌توان یکی از آن مربیانی دانست که با توجه به گذشته و مسیر سپری کرده‌اش، آینده درخشانی دارد. او اما یک طلسم عجیب و غریب دارد: نبردن سرخابی‌ها. سرمربی جوان مس روی نیمکت هر تیمی بوده، موفق به شکست استقلال و پرسپولیس نشده است. او 4 بار با پرسپولیس بازی کرده است و فقط یک بار توانسته مساوی کند که بازی رفت با همین مس بود. برابر گل‌محمدی هم اوضاع بهتر نیست چون ربیعی موفق به شکست سرمربی پرسپولیس هم نشده و 2 مساوی و 2 باخت دارد. 
 
* دور از کلین‌شیت
 هر ۲ تیم از نظر دفاعی چندان روی فرم نیستند و این را می‌توان از آمار کلین‌شیت‌های دو تیم فهمید. مس فقط در 4 بازی از 11 بازی آخر خود کلین‌شیت کرده است که معدل هر 3 بازی یک بار، اصلا خوب نیست. پرسپولیس هم اوضاع چندان بهتری ندارد چون در 14 بازی آخرش فقط 8 بار بدون گل خورده زمین را ترک کرده است. تیم گل‌محمدی در 3 بازی آخر خود فقط برابر آلومینیوم کلین‌شیت کرده است و مس هم در 3 بازی از 4 بازی آخرش، گل خورده است. با زوم روی داوود نوشی‌صوفیانی و حامد لک به عنوان دروازه‌بان‌های اصلی دو تیم، رد پای هر دو نفر در برخی گل‌های خورده مس و پرسپولیس در این فصل بشدت ملموس است. 

Page Generated in 0/0059 sec