printlogo


کد خبر: 251899تاریخ: 1401/5/24 00:00
آمارهای اتحادیه اروپایی حاکی از افزایش واردات نفت و فرآورده‌های نفتی از روسیه است
اروپا دست به دامان نفت روسیه!
واردات فرآورده‌های نفتی از روسیه در ماه ژوئن با 9.7 درصد افزایش به 2.65 میلیون تن رسید

گروه اقتصادی: آمارهای اولیه یوروستات - اداره آمار اتحادیه اروپایی- نشان داد این اتحادیه در ژوئن نسبت به ماه پیش از آن، نفت و محصولات نفتی بیشتری از روسیه وارد کرده است. این افزایش در حالی رخ داده است که دولت‌های عضو اتحادیه اروپایی با تحریم نفت روسیه از اوایل سال 2023 موافقت و آن را تصویب کردند. 
آمارها نشان داد دولت‌های اتحادیه اروپایی حدود 7.3 میلیون تن نفت از روسیه وارد کرده‌اند که 0.4 درصد بیشتر از ماه مه ‌است. واردات فرآورده‌های نفتی از روسیه در ماه ژوئن با 9.7 درصد افزایش به 2.65 میلیون تن رسیده است. آمارهای یوروستات نشان داد کل واردات نفت و پتروشیمی روسیه توسط کشورهای اتحادیه اروپایی در ماه ژوئن نسبت به ماه مه‌ 2.7 درصد بیشتر شده است. 
با این حال، عرضه کل سوخت‌های فسیلی روسیه به بقیه اروپا در بحبوحه تحریم‌های غرب کاهش یافته است. صادرات نفت روسیه به اتحادیه اروپایی در ژوئن 2022 نسبت به ماه مشابه سال گذشته 7 درصد کمتر بود، در حالی که فروش محصولات نفتی 24 درصد کاهش یافت. 
به عنوان بخشی از ششمین بسته تحریمی که در ماه ژوئن اعلام شد، اتحادیه اروپایی بخشی از تحریم نفت علیه روسیه را اعمال کرد. بر اساس آن، ارسال محموله‌های دریایی نفت به این منطقه ممنوع شد و شرکت‌ها از بیمه و بیمه اتکایی حمل‌و‌نقل دریایی نفت و محصولات پالایش شده روسیه به کشورهای خارج از این بلوک منع شدند. 
نخست‌وزیر احتمالی انگلیس به بحران انرژی اعتراف کرد!
وزیر سابق دارایی انگلیس اعتراف کرد اگر بسته کمک مالی افزایش پیدا نکند، میلیون‌ها انگلیسی از جمله بسیاری از مستمری‌بگیران در فقر فرو می‌روند. ریشی سوناک، نامزد سمت نخست‌وزیری در انگلیس گفت بحران انرژی این کشور، میلیون‌ها نفر را در زمستان امسال به فقر خواهد کشاند، مگر اینکه دولت برای کمک به خانواده‌هایی که در پرداخت قبوض انرژی مشکل دارند، پول بیشتری اختصاص دهد. 
وزیر پیشین دارایی انگلیس با لیز تراس، وزیر خارجه این کشور، ماه آینده برای تصدی پست نخست‌وزیری انگلیس رقابت می‌کند و برنده زمانی قدرت را به دست می‌گیرد که اقتصاد این کشور با رکود طولانی‌مدت مواجه است و با تورم فزاینده انرژی دست و پنجه نرم می‌کند. سوناک در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اولین قانون هر بحرانی این است که بپذیرید با آن مواجه هستید. ما با بحران انرژی مواجه هستیم».
وی افزود: «من از افرادی که برای پرداخت قبوض خود در این زمستان به کمک فوری نیاز دارند، حمایت خواهم کرد؛ عدم موفقیت در انجام این کار، میلیون‌ها نفر از جمله بسیاری از مستمری‌بگیران را به سوی فقر سوق می‌دهد».
سوناک به دنبال این است که از جار و جنجال عمومی درباره انرژی برای دلپذیرتر کردن استدلال خود علیه کاهش فوری مالیات استفاده کند، این در حالی است که رقیب وی، لیز تراس همچنان استدلال می‌کند که کاهش هرچه زودتر مالیات‌ها، بهترین راه خروج از فشار فعلی است. سوناک با وعده افزایش بسته کمک مالی 15 میلیارد پوندی موجود برای کمک به انگلیسی‌ها در پرداخت هزینه‌های انرژی از لیز تراس پیشی گرفته است. پیش‌بینی می‌شود که هزینه‌های انرژی در انگلیس تا آوریل 2023 بیش از 150 درصد رشد کند. 
 
* هندی‌ها تحریم نفتی آمریکا علیه روسیه را دور زدند
در حالی که آمریکا نفت روسیه را تحریم کرده اما نگران است باز هم نفت مسکو از یک کشور ثالث به بازار آمریکا راه پیدا کند. آمریکا واردات نفت خام، فرآورده‌های نفتی، دیستیلت، زغال سنگ و گاز از روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحریم کرده است اما حالا مقامات آمریکایی ابراز نگرانی کرده‌ و مدعی شده‌اند این محصولات روسی از طریق هند به عنوان یک کشور ثالث وارد بازار آمریکا شده است. 
یک مقام بانکی بلندپایه هند گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا به این کشور اعلام کرده یک نفتکش هندی در وسط دریا از یک نفتکش روسی محموله نفتی دریافت کرده و آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به بندر گوجورات در غرب هند منتقل کرده است. این نفت سپس پالایش شده و دوباره سوار بر نفتکش شده است. سفارت آمریکا در هند‌‌‌‌‌‌‌ گفته ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نفت پالایش شده بدون تعیین مقصد دوباره راهی دریا شده و در طول سفر مقصد خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیویورک تعیین کرده و محموله خود را به آمریکا آورده است. 
***
    تورم در اسپانیا به بالاترین میزان 38 سال گذشته رسید     
بر اساس اطلاعات ارائه‌شده از سوی دفتر آمار اسپانیا، نرخ تورم در این کشور در ماه جولای به بالاترین میزان در 38 سال گذشته رسیده است. با وجود آنکه قیمت بنزین در این کشور طی ماه گذشته کاهش یافته اما بالا رفتن قیمت برق و مواد غذایی باعث شده تا شاهد افزایش نرخ تورم در این کشور باشیم. 
در ماه جولای قیمت حامل‌های انرژی در اسپانیا نسبت به جولای سال گذشته 41 درصد رشد کرد و قیمت برخی مواد غذایی هم رشد 20 درصدی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ثبت رساند. در واقع مردم اسپانیا طی هفته‌های گذشته با افزایش شدید قیمت تخم‌مرغ، شیر، لبنیات، گوشت، نان و حبوبات مواجه بوده‌اند.  حدود ۳ ماه پیاپی است که نرخ تورم در اسپانیا روند افزایشی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در پیش گرفته و دولت مادرید اقدامات گوناگونی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای مقابله با افزایش قیمت حامل‌های انرژی در این کشور در پیش گرفته است که از جمله آنها می‌توان به کاهش مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد. 
در سایه خشکسالی شدید در اروپا که به احتمال زیاد بر تولید محصولات کشاورزی از جمله میوه‌ و سبزیجات اثر خواهد گذاشت، پیش‌بینی می‌شود طی ماه‌های آینده شاهد بالا رفتن قیمت مواد غذایی در اسپانیا و به طور کلی اروپا باشیم.

 


Page Generated in 0/0052 sec