printlogo


کد خبر: 256017تاریخ: 1401/8/16 00:00
اخبار

پایان بررسی طرح قانون بانک مرکزی در مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی عصر دیروز، روند بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره تصویب طرح قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را به پایان رساندند. طرح قانون بانک مرکزی که در 67 ماده تدوین شد، جایگزین مواد یک تا 29 و بندهای «الف» و «ب» ماده 30 و مواد 39 و 40 قانون پولی و بانکی کشور مصوب سال 1351 می‌شود. این طرح با هدف تقویت ساختار تصمیم‌گیری و ارتقای قدرت نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری تدوین شده است. از دیگر اهداف این طرح، افزایش استقلال تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری بانک مرکزی و همچنین اصلاح رابطه بانک مرکزی با بانک‌ها و دولت است. طرح قانون بانک مرکزی نخستین تلاش قانون‌گذار برای اصلاح اساسی قوانین بانکی کشور در طول 4 دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. 
 
 
زیان انباشته خودروسازان ۷۹ هزار میلیارد تومان
بررسی آخرین وضعیت صورت‌های مالی خودروسازان مربوط به نیمه نخست سال جاری نشان می‌دهد زیان انباشته ۳ شرکت مادر خودروساز به ۷۹ هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان رسیده است. بررسی آخرین وضعیت صورت‌های مالی خودروسازان که البته یک گزارش غیرتلفیقی بوده و فقط به ۳ شرکت مادر ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو مربوط می‌شود و شرکت‌های زیرمجموعه را لحاظ نکرده است، در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که زیان انباشته این صنعت در ۶ ماه نخست امسال حدود ۵ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان بوده که مجموع زیان انباشته را به حدود ۷۹ هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان رسانده است. به این ترتیب مجموع زیان انباشته نسبت به نیمه نخست سال گذشته حدود ۲۹درصد رشد را نشان می‌دهد اما زیانی که در نیمه نخست به خودروسازان وارد شده (۵ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان) نسبت به مدت مشابه پارسال افت ۳۴ درصدی کرده است. بررسی جزئیات گزارش مذکور نشان می‌دهد از ۵ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان زیان وارده در نیمه نخست سال جاری به خودروسازان، سهم ایران خودرو حدود ۴۰۰ میلیارد تومان (غیرعملیاتی)، سایپا حدود یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان و پارس خودرو حدود ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است. باید اشاره شود که ایران خودرو مابه‌التفاوت قیمت دستوری و قیمت تمام‌ شده محصولات را به عنوان سهم دولت، از زیان خود تفکیک کرده است بنابراین زیان اعلام شده غیرعملیاتی بوده است و به احتمال زیاد پارس خودرو این سهم را جدا نکرده که رقم زیانش بالای ۳ هزار میلیارد تومان ثبت شده است. 
 
***
اعلام میزان مالیات خانه‌های لوکس تا ۲ ماه آینده
رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه بخشی از اطلاعات درباره خانه‌های خالی نادرست بود، گفت: در حال محاسبه مالیات خانه‌های لوکس برای ۱۴۰۱ هستیم. داوود منظور ادامه داد: ما سال گذشته بانک اطلاعاتی مناسبی از خانه‌های لوکس در اختیار نداشتیم که امسال خوشبختانه با همکاری شهرداری‌ها، وزارت راه و شهرسازی و سازمان ثبت املاک توانستیم اطلاعات بسیار ارزشمند و به‌روزی را دریافت کنیم. اکنون در حال محاسبه مالیات خانه‌های گرانقیمت برای سال ۱۴۰۱ هستیم و تا یک تا ۲ ماه آینده این مالیات‌ها مشخص و برگه تشخیص صادر می‌شود و به اطلاع مردم می‌رسد. 
 
***
استمرار روند کاهنده رشد سالانه پایه پولی
در حالی که رشد پایه پولی در ۱۲ ماه منتهی به مرداد سال گذشته 42.1 درصد بوده، این متغیر در مدت مشابه امسال به 30.3 درصد کاهش یافته که نشان‌دهنده روند نزولی شتاب افزایش رشد پایه پولی در دولت سیزدهم است. بر اساس آمار متغیرهای پولی مرداد ۱۴۰۱، رشد پایه پولی در پایان این ماه به ۶۷۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به پایان سال گذشته 11.3 درصد و نسبت به ۱۲ماه منتهی به مردادماه 30.3 درصد رشد داشته است. کاهش رشد پایه پولی به 30.3 درصد نشان‌دهنده روند نزولی رشد این متغیر در دولت سیزدهم است، چرا که در ۱۲ ماه منتهی به مردادماه سال گذشته رشد پایه پولی 42.1 درصد و در ۵ ماهه اول سال گذشته هم 12.4 درصد رشد داشته است. بنابراین هم رشد ۱۲ ماهه منتهی به مردادماه امسال و هم رشد ۴ ماهه اول امسال نسبت به دوره‌های مشابه سال قبل افت قابل توجهی داشته است. 
 
***
حجم نقدینگی به 5 هزار و ۴۰۱ هزار میلیارد تومان رسید
رشد نقدینگی روند نزولی تدریجی را در مردادماه نیز ادامه داده است. رشد نقدینگی در ۵ ماه اول امسال 11.8 درصد بوده در حالی که در ۵ ماه اول سال گذشته این رشد 12.8 درصد گزارش شده است. رشد نقدینگی در ۱۲ ماه منتهی به مردادماه سال گذشته 39.1 درصد بوده اما در ۱۲ ماه منتهی به مردادماه امسال این رقم به 37.8 درصد کاهش یافته است. حجم نقدینگی در پایان مردادماه سال ۱۴۰۱ به رقم 5 هزار و ۴۰۱ هزار میلیارد تومان (۵۴۰۱ هزار میلیارد تومان) رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 37.8 درصد رشد داشته است. بر اساس این گزارش، 2.5 واحد درصد از رشد 37.8 درصدی نقدینگی در 12 ماهه منتهی به پایان مرداد ۱۴۰۱ مربوط به اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مهر اقتصاد به اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی‌ها و بدهی‌های بانک سپه (به واسطه ادغام بانک‌های متعلق به نیروهای مسلح در بانک سپه) و فاقد آثار پولی است. به عبارت دیگر، در صورت تعدیل اثرات پوشش آماری مذکور، رشد نقدینگی در پایان مردادماه ۱۴۰۱ نسبت به پایان مردادماه ۱۴۰۰ معادل 35.5 درصد بوده است. رشد نقدینگی که در شهریور سال گذشته به 40.5 رسیده بود، با تلاش دولت به 35.3 درصد در مردادماه رسیده است. همچنین رشد پایه پولی که در تیرماه سال گذشته به 42.6 درصد رسیده بود در مردادماه سال جاری به 30.3 درصد کاهش یافته است.

Page Generated in 0/0052 sec