printlogo


کد خبر: 256033تاریخ: 1401/8/16 00:00
3 نهاد اطلاعاتی و امنیتی ایالات‌متحده هشدار دادند
انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، محملی برای افزایش خشونت‌های سیاسی

ثمانه اکوان: انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره ایالات‌متحده فردا برگزار می‌شود اما هشدارهای سیاسی درباره شکل‌گیری نوع جدیدی از خشونت در فضای سیاسی این کشور، به تیتر یک بسیاری از رسانه‌های آمریکا تبدیل شده است. تجربه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ و ماجرای حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱، از یاد سیاستمداران آمریکایی نرفته است و آنها به این نتیجه رسیده‌اند که سرریز این خشونت‌ها، این بار خود را در انتخابات کنگره به نمایش خواهد گذاشت. 
مهم‌ترین مساله‌ای که این روزها ذهن مسؤولان دولت بایدن را به خود مشغول کرده، این است که غیر از احتمال شکست سنگین دموکرات‌ها در این انتخابات، احتمال درگیری‌ها و چالش‌های مختلف برای این انتخابات وجود دارد و طرفداران ترامپ همچنان ممکن است به قول رسانه‌های دموکرات، دموکراسی آمریکا را با چالش مواجه سازند. با نزدیک شدن به زمان برگزاری حضوری انتخابات، بسیاری از مردمی که به صورت غیرحضوری یا به صورت زودهنگام رأی خود را به صندوق می‌اندازند، از هم‌اینک در انتخابات شرکت کرده‌اند. نتایج این انتخابات زودهنگام و پستی نشان می‌دهد میزان مشارکت مردم در این انتخابات نسبت به سایر انتخابات‌های میان‌دوره‌ای کنگره بشدت بالاست. این افزایش میزان حضور مردم در انتخابات، نگرانی‌های جدی‌ای را برای دولت بایدن ایجاد کرده است، زیرا به موازات شرکت مردم در انتخابات، عقیده آنها مبنی بر اینکه حزب مورد نظرشان باید پیروز انتخابات باشد نیز بالا رفته است. از همین رو انتظار می‌رود نتایج انتخابات براحتی مورد قبول شکست‌خوردگان قرار نگیرد. این مساله می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکل مشروعیت در روند رأی‌گیری شود و دوباره خاطره انتخابات ۲۰۲۰ را زنده کند. 
بر همین اساس سازمان‌های امنیتی- اطلاعاتی آمریکا از هم‌اینک با انتشار گزارش‌ها و بولتن‌هایی نسبت به اعتراضات خیابانی بعد از برگزاری این انتخابات یا تلاش برای حملات مسلحانه به ساختمان‌های دولتی هشدار داده‌اند. به گزارش «ای‌بی‌سی نیوز»، اف‌بی‌آی، وزارت امنیتی- میهنی و سازمان مقابله با تروریسم آمریکا، طی بیانیه‌ای مشترک هشدار داده‌اند اقدامات تند و رادیکال سیاسی و خشونت و درگیری داخلی، امنیت کشور را بشدت در این انتخابات تهدید می‌کند. این سازمان‌های دولتی بر این عقیده‌اند ادراک مردم درباره تقلب در انتخابات به گونه‌ای شکل گرفته که میزان اعتمادشان به نتایج انتخابات را بشدت کاهش داده است و همین مساله می‌تواند موجب بروز درگیری‌هایی شود که در برخی ایالت‌های آمریکا می‌تواند به درگیری‌ با اسلحه نیز ختم شود. 
پدیده خطرناک بعدی از منظر این سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی این است که در بسیاری از ایالت‌های این کشور، جمهوری‌‌خواهان طرفدار ترامپ که بشدت نسبت به نتایج انتخابات مشکوک بوده و در صحت انتخابات تردید دارند، از چند ماه پیش تلاش کرده‌اند به عنوان نماینده حزب، بر سلامت انتخابات نظارت داشته باشند. این مساله در شرایطی خطرناک می‌شود که آنها دستور دارند بشدت بر فعالیت کارمندانی که در شعب اخذ رأی فعالیت دارند و سایر مقامات دولتی و نمایندگان حزب دموکرات نظارت داشته باشند و هر حرکت آنها را مستند کرده و از این اسناد برای بیان ادعای انجام تقلب در انتخابات در دادگاه‌های ایالتی استفاده کنند. رادیو ملی آمریکا در گزارشی در این باره آورده است که این حرکات از ماه‌ها پیش توسط «استیو بنن» مشاور استراتژیک سابق دونالد ترامپ طراحی شده و از همه نمایندگان حزب جمهوری‌خواه خواسته شده به تهیه اسناد از تقلب در انتخابات بپردازند تا در موقع لزوم از آنها استفاده شود. این اقدامات شاید در ظاهر خطری برای صندوق‌های رأی نباشد اما به زعم کارشناسان امنیتی آمریکا، می‌تواند موجب ایجاد هراس در بین کارمندان فرمانداری‌ها و مناطق اخذ رأی شود و باعث شود آنها نتوانند وظیفه خود را بدرستی انجام دهند. به نظر می‌رسد طرفداران ترامپ وظیفه دارند نظارت خود پای صندوق‌های رأی را به بیرون از محل اخذ رأی نیز بکشانند؛ قرار است آنها اشخاص فعال در زمینه رأی‌گیری، کارمندان دولت و سایر نمایندگان حزب دموکرات را حتی در محل کار و خانه‌شان نیز تحت نظر داشته باشند تا هر طور شده ثابت کنند آنها دست به جعل و تقلب در انتخابات می‌زنند. بنن در پادکست رادیویی خود با نام «اتاق جنگ» هر هفته، دستورالعمل‌های تازه‌تری را به این افراد می‌دهد و در برخی ایالت‌ها قرار شده است کار حفاظت از صندوق‌های رأی نیز به افراد مسلح در حزب جمهوری‌خواه داده شود! زیرا آنها بر این باورند صندوق‌های رأی باید با حضور نمایندگان و ناظران حزبی تا زمانی که همه آرای آن شمرده شود، به صورت مسلحانه اسکورت شود تا امکان تقلب در انتخابات پایین بیاید! حضور ماموران مسلح حزب جمهوری‌خواه پای صندوق‌های رأی یا بیرون از محل‌های اخذ رأی، مطمئنا با ایجاد رعب و وحشت برای رأی‌دهندگان همراه خواهد بود و این بر پیچیدگی رویدادهای انتخاباتی در آمریکا می‌افزاید. 
خبرنگار نیویورک‌تایمز نیز در همین باره گزارش داده است غیر از مسائل مرتبط با رأی‌گیری حضوری، ادعاهایی نیز درباره شمارش آرا توسط دستگاه‌های رایانه‌ای شمارش رأی به وجود آمده است و همان‌طور که جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۲۰ نیز اشاره کردند، هم‌اینک نیز در حال طرح این مساله هستند که این دستگاه‌ها توسط حزب دموکرات هک شده‌اند تا نتایج انتخابات کاملا به نفع دموکرات‌ها و دولت بایدن پایان یابد. 
نیویورک‌تایمز در همین باره نوشته است که ایده استیو بنن، سال ۲۰۲۱ بعد از پایان یافتن غائله حمله به ساختمان کنگره این بود که جمهوری‌خواهان طرفدار ترامپ، باید حزب را از سطوح پایین تسخیر کنند تا کم‌کم به سطوح بالای آن نیز برسند. بر همین اساس حضور در حزب جمهوری‌خواه و تلاش برای نظارت بر انتخابات به عنوان نماینده حزب بشدت در این دوره از انتخابات افزایش یافته است. بر این اساس، طرفداران ترامپ وظیفه پیدا می‌کنند در انتخابات‌های محلی، فرمانداری و حتی انتخاب مسؤولان برگزاری انتخابات در ایالت‌های مختلف شرکت کرده و کلیت فضای سیاسی آمریکا و حزب جمهوری‌خواه را به نفع ترامپ تغییر دهند. انتخاب مسؤولان برگزاری انتخابات در هر ایالت از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا آنها باید نتیجه را اعلام کرده و در نهایت بر صحت انتخابات مهر تایید بزنند. در صورتی که همه آنها از طرفداران ترامپ و افراد مردد نسبت به صحت و سلامت انتخابات باشند، مدارک بیشتری در اختیار خواهند داشت تا نتیجه انتخابات را زیر سوال ببرند و این مساله از انتخابات کنگره شروع شده و قرار است در نهایت نتیجه کامل خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ به نمایش بگذارد. 
انتشار این اخبار همزمان با انتشار خبر احتمال بالای نامزدی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ در طول 2 هفته آینده، نشان می‌دهد حامیان ترامپ به دنبال به آزمایش گذاشتن پروسه جدیدی هستند تا در صورتی که با پیروزی همراه بود، همین پروسه را در انتخابات ۲۰۲۴ نیز به اجرا بگذارند و اجازه ندهند دموکرات‌ها پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری باشند. 
هشدار سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا نه به خاطر قدرت گرفتن دوباره ترامپ در آمریکا، بلکه بیشتر به دلیل تلاش طرفداران او برای ثابت کردن مساله تقلب در هر انتخاباتی است که در این کشور برگزار می‌شود. این کار باعث می‌شود دموکراسی در ایالات‌متحده بشدت زیر سوال رفته و از اساس مورد تهدید قرار گیرد. این مساله در نهایت بر یکپارچگی و وحدت ملی این کشور تاثیر گذاشته و باعث افزایش شکاف‌های سیاسی و اجتماعی در ایالات‌متحده می‌شود؛ خطری که باعث می‌شود دوباره هشتگ‌های جنگ داخلی، به ترند روز شبکه‌های اجتماعی تبدیل شود. 
شاید دموکرات‌ها گمان می‌کردند باید خود را برای تهدید ترامپ و ترامپیسم در انتخابات ۲۰۲۴ آماده کنند اما گزارش‌ها نشان می‌دهد آنها از همین انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره باید نگران فضای سیاسی آمریکا باشند.

Page Generated in 0/0067 sec