printlogo


کد خبر: 260960تاریخ: 1401/12/22 00:00
برگزاری دادگاه سردار حاجی‌حسنلی در باکو متعاقب درگذشت مشکوک حاجی شاهین حسنلی
رژیم باکو شمشیر را برای شیعیان از رو بسته است

موج بازداشت و محاکمه شخصیت‌های مذهبی توسط رژیم باکو ادامه دارد. در همین راستا، نخستین جلسه دادگاه شیخ سردار حاجی‌حسنلی از روحانیون برجسته جمهوری آذربایجان برگزار شد. او که نخستین طلبه در جمهوری‌های سابق شوروی است که به دست مقام معظم رهبری معمم شده از شاگردان خصوصی مرحوم آیت‌الله میانجی بوده و از محضر عارف بزرگ مرحوم آیت‌الله العظمی بهجت بهره‌مند شده است. به گزارش تارنمای گیپرسیلکا، پنجشنبه گذشته (9 مارس)  در جلسه مقدماتی دادگاه حجت‌الاسلام حاجی‌حسنلی، وکیل او جواد جوادف ۲ درخواست ارائه کرد که نخستین درخواست، ختم رسیدگی به این پرونده بود. درخواست دیگر این بود که در صورت عدم تفهیم اتهام، قرار بازداشت تغییر کند. جلسه بعد یک هفته پس از آن یعنی پنجشنبه همین هفته برگزار خواهد شد. شیخ سردار خود را از اتهاماتی که رژیم باکو به او واردکرده مبرا می‌داند و وکیل او نیز اتهامات مزبور را بی‌اساس دانسته است. جوادف در این رابطه گفت: «متاسفانه دادگاه هیچ دادخواستی را نپذیرفت و پرونده را به دادگاه فرستاد و در محاکمه سعی خواهیم کرد بی‌گناهی وی را ثابت کنیم. امیدواریم حتی در این چارچوب‌ها نیز بتوان تصمیم عادلانه‌ای اتخاذ کرد». این روحانی مبارز شیعه چند سال پیش به اتهام اقامه نماز جمعه دستگیر و به 3 سال حبس محکوم شده بود. تلاش‌های او در راستای استقلال روحانیت از درباری شدن در تداوم خط انقلاب اسلامی باعث شده او مورد خشم حاکمیت جمهوری آذربایجان قرار بگیرد.
اخیرا درگذشت حاجی شاهین حسنلی، روحانی محبوب شیعه که مسجد مشدی داداش را تبدیل به تنها حسینیه پرجمعیت باکو کرده بود، با ابهامات زیادی همراه بوده است. برخلاف روایت رسمی رژیم باکو، بسیاری از دوستداران مرحوم حسنلی معتقدند او به مرگ طبیعی فوت نکرده و یکی از قربانیان روند سرکوب و دستگیری شیعیان آذربایجان در ۲ ماه اخیر بوده است.
این در حالی است که شاهین حسنلی یکی از معدود روحانیون آذری بود که برگزاری هیات‌ها و مراسم مذهبی توسط او البته منوط به منع هر گونه شعار سیاسی از سوی رژیم علی‌اف تحمل می‌شد. با این حال حامیان او معتقد هستند با وجود رویکرد سیاسی متفاوت، او و روحانیونی چون سردار حاجی‌حسنلی، هدف مشترکی را در جهت بهره‌برداری از ظرفیت‌های انقلابی شیعی در جامعه جمهوری آذربایجان دنبال می‌کردند. البته به نظر می‌رسد رژیم باکو، تحت تاثیر ارتباطات صهیونیستی دیگر حتی رویه شیعه سکولار را  هم برنمی‌تابد.
سرکوب‌های اخیر، مرگ حاجی شاهین حسنلی و برگزاری دادگاه شیخ سردار حاجی‌حسنلی، می‌تواند پیام دیکتاتوری الهام علی‌اف برای ایجاد خوف و خفقان هرچه بیشتر در کشوری باشد که بیشترین نسبت جمعیت شیعیان را در جهان داراست و در عین حال تنها کشور با اکثریت شیعه محسوب می‌شود که هم‌پیمان اسرائیل است.

Page Generated in 0/0131 sec