printlogo


کد خبر: 260962تاریخ: 1401/12/22 00:00
دور دنیا

تصویب طرح جنجالی و ادامه تظاهرات بزرگ ضد مکرون
مجلس سنای فرانسه با وجود اعتراضات گسترده مردمی، با اکثریت آرا به طرح جنجالی اصلاحات بازنشستگی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور رای داد. مجلس سنای فرانسه سرانجام شامگاه شنبه با 195 رای موافق در مقابل 112 رای مخالف، لایحه اصلاحات بازنشستگی را تصویب کرد؛ طرحی که عامل صدها ساعت جدال نمایندگان در سنا و تظاهرات میلیون‌ها نفر در شهرهای مختلف فرانسه شده بود. الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه در توئیتی نوشت: «این مرحله مهمی در تکمیل اصلاحاتی است که آینده حقوق بازنشستگی ما را تضمین می‌کند. تمام تلاش خود را انجام می‌دهم تا اطمینان حاصل کنم که این اصلاحات در روزهای آینده تصویب می‌شود». اکثریت سناتورها پیش از این پنجشنبه شب به ماده متناظر اصلاحات در پیش‌نویس قانون رای مثبت داده بودند و اکنون کل پیشنهاد اصلاح حقوق بازنشستگی پذیرفته شده است. اکنون انتظار می‌رود که این پیش‌نویس چهارشنبه آینده توسط کمیته مشترکی متشکل از اعضای مجلس سفلی و علیا مورد بررسی قرار گیرد. در صورت موافقت کمیته، رای‌گیری نهایی در هر دو مجلسین پارلمان احتمالا پنجشنبه آتی برگزار خواهد شد. در حال حاضر، نتیجه این رای‌گیری در مجلس سفلی، یعنی شورای ملی، هنوز نامشخص به نظر می‌رسد و حزب مکرون برای کسب اکثریت آرا به احزاب متحد خود نیازمند است.
یکی از نخستین تبعات مستقیم طرح مکرون، افزایش تدریجی سن بازنشستگی فرانسوی‌ها از 62 به 64 سال است.
همچنین مناقشه درباره تعداد سال‌های اشتغال نیز به نفع دولت مکرون مغلوبه می‌شود. قبلا 41 سال سابقه کاری برای مستمری کامل لازم بود اما در آینده باید 43 سال باشد.
اینها مهم‌ترین انگیزه‌های صدها هزار نفر بود که روز شنبه در سراسر این کشور علیه  اصلاحات دولتی بازنشستگی دست به تظاهرات زدند. وزارت کشور فرانسه تعداد تظاهرات‌کنندگان را 368 هزار نفر برآورد کرده است. این در حالی است که چهارشنبه گذشته بر اساس آمارهای غیررسمی، یک میلیون فرانسوی با تظاهرات علیه این طرح به پیشواز رای‌گیری در سنا رفته بودند.
اتحادیه‌های صنفی این کشور خواستار تظاهرات و اعتصابات بیشتر در چهارشنبه هفته جاری شده‌اند. آنها در یک بیانیه مشترک از دولت خواستند تا یک نظرسنجی از شهروندان انجام دهد.
دلیل اتخاذ این تصمیم جنجالی توسط رژیم مکرون، افزایش جمعیت بازنشستگان است و اینکه صندوق بازنشستگی فرانسه با کسری بودجه قریب‌الوقوع مواجه است. از طرف دیگر کارمندان و کارگران فعلی باید با کمک‌های خود حقوق بازنشستگی بسیاری از مستمری‌بگیران را بپردازند.
***
معاون وزیر کشور:
سازمان اطلاعاتی فرانسه در ایران توطئه می‌کند
معاون سیاسی وزیر کشور از توطئه سازمان اطلاعات خارجی فرانسه پرده برداشت. محمدرضا غلامرضا گفت: «تصور همگان این است که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها، بیشترین ارتباط را با رژیم صهیونیستی دارند، درست است اما آن چیزی که شاید افکار عمومی کمتر بداند، نقشی است که سازمان اطلاعات خارجی فرانسه در خیلی از توطئه‌ها در منطقه داشته و اتاق عملیات‌هایی که صهیونیست‌ها در جنوب غرب آسیا انجام می‌دادند، در فرانسه تشکیل می‌شد. این موضوع در دوره‌ای به دلایلی کاهش یافته و به هلند منتقل می‌شود و بعد دوباره شدت می‌گیرد». معاون سیاسی وزیر کشور حلقه واسط عناصر نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با صدام را فرانسه اعلام کرد و گفت: «نمی‌خواهم بگویم صدام سودای اشغال ایران را نداشت اما فرانسوی‌ها از محرکان اصلی او و رژیم بعث و عناصر اطلاعاتی و نظامی رژیم طاغوت بودند».
***
ژنرال تحت تحریم آمریکا وزیر دفاع جدید چین
در بحبوحه تنش‌ها میان چین و آمریکا، دیروز یک ژنرال چینی که تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است به عنوان وزیر دفاع جدید این کشور منصوب شد.
به گزارش فایننشال تایم، دولت چین با انتخاب ژنرال لی شانگ‌فو در حقیقت موانع جدیدی را برای گفت‌وگوی نظامی میان چین و ایالات متحده در شرایطی ایجاد خواهد کرد که ۲ کشور نگرانند تنش‌های ژئوپلیتیکی به درگیری منجر شود. بر اساس این گزارش، لی شانگ‌فو، مهندس هوافضا که قبلا در سطح بین‌المللی حضور پررنگی نداشته، پاییز(اکتبر) گذشته توسط حزب کمونیست چین به عضویت کمیسیون نظامی مرکزی که عالی‌ترین نهاد نظامی این کشور است، درآمد، بنابراین از همان زمان احتمال می‌رفت او به عنوان وزیر دفاع جدید چین منصوب شود. لی شانگ‌فو در حالی به این سمت رسیده که اخیرا «چین گانگ» وزیر خارجه چین هشدار داده بود قطعا درگیری با آمریکا انجام خواهد شد مگر آنکه واشنگتن مسیر و رویکرد خود را تغییر دهد. سال ۲۰۱۸، شانگ‌فو به دلیل آنچه تعامل با افراد وابسته به بخش دفاعی یا اطلاعاتی روسیه خوانده می‌شد، در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت. او در آن زمان به عنوان مدیر یک سازمان چینی فعالیت می‌کرد که برای ارتش آزادی‌بخش خلق تسلیحات خریداری می‌کرد و به دلیل نقشی که در خرید جنگنده‌های سوخو-35 و سامانه‌های ضدهوایی اس-۴۰۰ روسی ایفا کرده بود، هدف تحریم‌ها قرار گرفت. این روزنامه انگلیسی مدعی است وزیر دفاع چین از قدرت نسبتا کمی برخوردار است اما به این دلیل در کانون توجه قرار خواهد گرفت که تنش‌ها با آمریکا بر سر تایوان و اخیرا اختلاف آنها بر سر بالن چینی که واشنگتن پس از عبور از حریم هوایی ایالات متحده سرنگون کرد، ارتباط بین ۲ رقیب نظامی را مختل کرده است.

Page Generated in 0/0056 sec