printlogo


کد خبر: 260976تاریخ: 1401/12/22 00:00
با تصویب شورای شهر تهران انجام می‌شود
افزایش ۲۵ درصدی نرخ بلیت متروی پایتخت

اعضای شورای شهر تهران  دیروز بررسی لایحه نرخ بهای خدمات در سال ۱۴۰۲ در بخش حمل‌و‌نقل عمومی را بررسی کردند و در نهایت با افزایش ۲۵ درصدی نرخ بلیت مترو برای سال آینده موافقت کردند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه بر اساس این لایحه نرخ‌ها از اول اردیبهشت ۱۴۰۲ عملیاتی می‌شود، اظهار کرد: مدل نرخ‌گذاری در مترو اینگونه است که یک ورودی برای مسافران پیش‌بینی و بر اساس کیلومتر پیمایش کرایه تعیین می‌شود که در این مدل برای ساعات پیک و غیرپیک مبالغ متفاوت است و مبالغ کرایه برای افرادی که بلیت را به صورت حضوری یا الکترونیک می‌خرند نیز تفاوت دارد. بر این اساس اگر شهروندان بلیت مترو را از سامانه «تهران من» یا دیگر سامانه‌های الکترونیک خریداری کنند ۱۰ درصد از مبلغ کلی بلیت کم می‌شود و اگر مسافر در ساعت غیرپیک سفر داشته باشد ۱۵ درصد مبلغ کرایه کاهش می‌یابد.
جعفر تشکری‌هاشمی با بیان اینکه بر این اساس اگر افراد در ساعت غیرپیک و به صورت الکترونیکی بلیت تهیه کنند مبلغ پایه ۲۲۹۵ تومان خواهد بود و اگر در ساعت پیک و به صورت الکترونیک بلیت خریداری کنند مبلغ ۲۷۰۰ تومان خواهد بود، گفت: چنانچه مسافران بلیت را در ساعت غیرپیک و به صورت حضوری بلیت خریداری کنند بلیت ۲۵۵۰ تومان خواهد بود اما اگر در ساعت پیک و به صورت حضوری خرید کنند مبلغ ۳۰۰۰ تومان خواهد بود.
وی افزود: بر این اساس مبلغ ورودی مترو از حداقل ۲۲۰۰ تا حداکثر ۳۰۰۰ تومان خواهد بود و به ازای هر کیلومتر مسافت نیز ۲۰۰ ریال به مبلغ پایه اضافه می‌شود که البته تا ۲ کیلومتر اول رایگان است.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: برای خط ۵ نیز حداقل مبلغ ورودی ۳۲۱۳ تومان خواهد بود که در صورت خرید پشت باجه و در اوج سفرها این مبلغ تا حداکثر ۴۲۰۰ تومان افزایش می‌یابد. البته دقت داشته باشید که این ماکسیمم هزینه برای سفر در ۳۴ کیلومتر مترو است. در حالی ‌که مسافری که از حومه وارد تهران می‌شود حداقل ۸۰ کیلومتر مسافت طی می‌کند.
وی افزود: کسانی که از متروی هشتگرد استفاده می‌کنند بلیت آنها نیز بر مبنای ساعت اوج و غیراوج و خرید بلیت الکترونیک و غیرالکترونیک محاسبه می‌شود که از ۶۲۷۳ تومان تا حداکثر ۸۲۰۰ تومان این مبلغ تعیین شده است و بلیت فرودگاه امام نیز بر همین مبنا از حداقل ۱۰ هزار و ۴۴۲ تومان تا حداکثر ۱۱ هزار و ۶۰۲ تومان خواهد بود.
تشکری‌هاشمی افزود: بر این اساس به طور میانگین قیمت بلیت مترو نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱ درصد افزایش داشته است و از آنجایی که نرخ تورم ۴۶ درصد تعیین شده است، این افزایش نرخ کمتر از نرخ تورم است.
وی با بیان اینکه درباره بلیت تک‌سفره و کاغذی که صف‌های طولانی در ایستگاه‌های مترو ایجاد می‌کند نیز برای اینکه مردم رغبت کنند از بلیت الکترونیک استفاده کنند، مبلغ پرداختی ۴۰۰۰ تومان برای سفرهای داخل شهر تعیین شده، گفت: بر همین اساس قیمت بلیت تک‌سفره برای کرج ۵۰۰۰ تومان، هشتگرد ۹۰۰۰ تومان و متروی فرودگاه امام ۱۵ هزار تومان خواهد بود.

Page Generated in 0/0045 sec