printlogo


کد خبر: 260980تاریخ: 1401/12/22 00:00
دلار 2 هزار تومان دیگر هم ریخت و وارد کانال 42 هزار تومان شد
دلار، هر روز ارزان‌تر از دیروز

گروه اقتصادی: در دومین روز هفته جاری نیز قیمت دلار در بازار غیررسمی به روند نزولی خود ادامه داد و با افت ۲ هزار تومانی به کانال 42 هزار تومان وارد شد. روز گذشته در مرکز مبادله ارز و طلا، در بخش اسکناس، دلار با کاهش 1800 تومانی، 40590 تومان و در بخش حواله‌ 36900 تومان کشف قیمت شد‌. دیروز در بازار ارز پایتخت، در زمان تنظیم گزارش، دلار توافقی صرافی با کاهش 3000 تومانی نسبت به روز شنبه با قیمت 42 هزار تومان خریداری شد و با نرخ 42 هزار و 420 تومان فروخته شد. دیروز همچنین ‌یورو در صرافی‌ها با متوسط قیمت توافقی به قیمت 44 هزار تومان معامله شد. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد دلالان میدان فردوسی خریدار ارز نیستند و نرخ 42 هزار تومان را برای فروش دلار اعلام می‌کنند، صرافی‌ها نیز نرخ‌های 42 هزار تومانی را روی تابلوهای خود درج کرده‌اند. یکی از افراد حاضر در بازار غیررسمی ارز می‌گوید: دلار به قیمت 40 هزار تومان هم خریداری ندارد و بزودی قیمت ارز با کاهش شدیدی مواجه خواهد شد.
* کاهش قیمت سکه در بازار
دیروز سکه امامی (طرح قدیم) نیز در بازار با افت قیمت 2 میلیون تومانی، 19 میلیون و 600 هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۲ میلیون تومانی 22 میلیون و 380 هزار تومان معامله شد. نیم سکه دیروز در بازار با کاهش یک میلیون و 200 هزار تومانی به قیمت 13 میلیون و 100 هزار تومان نرخ‌گذاری شد، ربع سکه نیز با کاهش قیمت 500 هزار تومانی با نرخ 7 میلیون و 866 هزار تومان عرضه شد، همچنین هر سکه گرمی ۴ میلیون و 16 هزار تومان معامله شد. اصلی‌ترین دلیل ریزش دلار در هفته جاری توافق ایران و عربستان در پکن بوده است. خبر این توافق با وجود اینکه روز جمعه و تعطیل بازار ارز منتشر شد اما توانست حدود هزار تومان در کانال‌های فردایی کاهش قیمت را رقم بزند. روز جمعه مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در توئیتی نوشته بود: «هرچه دلار ذخیره کردید بریزید بازار، یکی از توافقات پکن سرازیر شدن درهم از طرف امارات است که از یکشنبه کلید می‌خورد». امروز یک عامل دیگر غیراقتصادی دیگر هم باعث ریزش دلار شد که مربوط به توافق ایران برای تبادل زندانیان با آمریکا بود. البته روند ریزش از حدود 10 روز پیش شروع شده بود که اصلی‌ترین دلایل آن به صورت عنوان‌وار راه‌اندازی مرکز مبادله ارز، عرضه ارز پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و شرکت‌های معدنی در مرکز مبادله و اعطای اختیارات ویژه به بانک مرکزی بوده است.
* تلاش کانال‌های تلگرامی برای بازگشت قیمت به نواحی بالا
اما با وجود این اتفاقات، کانال‌های تلگرامی مجهول‌الهویه سیگنال‌های بالایی را به مشتریان خود ارائه کرده و خرید دلار در هر ناحیه‌ای را جذاب می‌خوانند به طوری که دیروز نیز با وجود کاهشی بودن نرخ ارز در بازار تلاش جدی خود را برای افزایش قیمت ارز انجام دادند.
آنها بدون مشاهده هیچ پالس منفی سیاسی، بین‌المللی و اقتصادی قیمت دلار را که به ناحیه ۴۳ هزار تومان رسیده بود دوباره به قیمت ۴۴ هزار تومان رساندند تا دوباره سیگنال افزایشی به مردم داده شود. صرافی ملی روز گذشته نرخ ۴۲ هزار تومان را برای دلار ثبت کرد و پیش‌بینی کارشناسان حاکی از آن است که قیمت دلار به کمتر از ۴۰ هزار تومان نیز خواهد رسید و بر این اساس خرید دلار در نرخ‌های بالای ۴۰ هزار تومان اصلا جذاب نیست. کامران سلطانی‌زاده، عضو شورای ‌عالی کانون صرافان هم گفت: به مردم توصیه می‌کنیم توجه داشته باشند که کانال‌های تلگرامی به صورت کاذب نرخ‌های دلار را بالا نگه می‌دارند تا از این طریق جلوی ضرر بیشتر دلالان را بگیرند و دلار خود را با نرخ‌های بالا بفروشند. نرخ‌هایی که در کانال‌های تلگرامی اعلام می‌شود معمولا ۱۰۰۰ تا ۲ هزار تومان بالاتر در حال نرخ‌سازی است.

Page Generated in 0/0055 sec