printlogo


کد خبر: 260983تاریخ: 1401/12/22 00:00
اخبار

سطح روابط ایران و ازبکستان باید ارتقا یابد
رئیس‌جمهور ضمن تاریخی توصیف کردن روابط ایران و ازبکستان اظهار داشت: اگر چه ۲ کشور اقدامات خوبی برای توسعه روابط انجام داده‌اند اما با توجه به ظرفیت‌های متقابل، باید با تلاش بیشتر سطح روابط را ارتقا داد.
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در دیدار «بختیار سعیداف» سرپرست وزارت خارجه ازبکستان که همراه با وزیر راه و ترابری این کشور به تهران سفر کرده است، ضمن تاریخی توصیف کردن روابط ۲ کشور، تصریح کرد: اگرچه ایران و ازبکستان اقدامات خوبی برای توسعه روابط انجام داده‌اند اما با توجه به ظرفیت‌های متقابل، باید با تلاش بیشتر سطح روابط را ارتقا داد. رئیس‌جمهور تقویت سیاست همگرایی با کشورهای همسایه را از رویکردهای مهم دولت مردمی و عدالت‌گرا برشمرد و با اشاره به سفر اخیر خود به ازبکستان، از وزرای مربوط خواست در روند اجرایی شدن توافقات ۲ رئیس‌جمهور در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی، بویژه در بخش‌های تجاری، ترانزیت و کشاورزی تسریع کنند.
«بختیار سعیداف» سرپرست وزارت خارجه ازبکستان نیز در این دیدار با بیان اینکه کشورش به دنبال تقویت همه‌جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران است، به مشترکات تاریخی و روابط عمیق تمدنی و فرهنگی ۲ کشور و ۲ ملت اشاره کرد و سفر حجت‌الاسلام رئیسی به سمرقند را باعث گشوده شدن صفحه جدیدی در تاریخ روابط ۲ کشور دانست. 
وی با اشاره به توافقات انجام شده با ایران برای توسعه و تقویت فعالیت‌های کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و برگزاری همایش تجاری بین ۲ کشور و همچنین مذاکرات صورت‌گرفته در جهت بهره‌گیری از کریدورهای مشترک، تاکید کرد: ازبکستان همه تلاش خود را برای اجرایی شدن توافقات حاصله به کار خواهد گرفت.
***
رئیس سازمان انرژی اتمی:
باید به سمت حذف آلاینده‌ها پیش برویم
تفاهمنامه همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان انرژی اتمی با موضوع اصل ۵۰ قانون اساسی به منظور ایجاد و گسترش زمینه‌های مناسب همکاری مشترک و بهره‌مندی از فناوری هسته‌ای در حفاظت از محیط‌زیست توسط روسای سازمان انرژی اتمی و حفاظت محیط‌زیست امضا شد.
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در این مراسم با بیان اینکه حفاظت از محیط‌زیست یک تکلیف فردی و اجتماعی است، گفت: بر اساس اجلاس پاریس، مقرر شده است در سال‌های آینده استفاده از کربن در دنیا به صفر برسد و به طور قطع این مساله و تصمیم در سطح بین‌المللی به لحاظ سیاسی به ما هم فشار خواهد آورد. از این رو ضروری است هر چه سریع‌تر به سمت حذف آلاینده‌ها و استفاده از انرژی پاک پیش برویم. 
وی همچنین درباره استفاده از معادن اورانیوم در کشور و رعایت مقررات حفاظت از محیط‌زیست در اطراف این معادن گفت: سازمان انرژی اتمی طبق ضوابط کار استخراج از معادن را انجام می‌دهد و تمام معادن ما با پیوندهای زیست‌محیطی کشور مطابقت دارد. 
اسلامی درباره فناوری‌های هسته‌ای پرکاربرد در حفاظت از محیط‌زیست به فناوری پلاسما اشاره کرد و گفت: ما از این فناوری در حوزه‌های مختلف از جمله پزشکی بسیار کم استفاده کردیم اما گام‌های خوبی در کشور برداشته شده است. همچنین این فناوری برای مدیریت شیرابه‌ها بسیار مورد استفاده است و در توافق سه‌جانبه‌ای که با سازمان محیط‌زیست و وزارت کشور چندی پیش داشتیم، قرار شد در یکی از نقاط بحرانی کشور از این فناوری استفاده شود. 
همچنین سازمان انرژی اتمی در رابطه با سولفورزدایی، فناوری پرکاربرد در اختیار دارد که می‌توان از آن استفاده کرد. استفاده از شتاب‌دهنده الکترواستاتیک از دیگر فناوری‌هایی است که در پالایشگاه‌ها و نیز تصفیه پساب‌های صنعتی می‌توان استفاده کرد.
***
دوران پساآمریکا در منطقه خلیج‌فارس شروع شد
دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: توافقنامه ایران و عربستان یک زلزله در حوزه سیاسی و پایانی بر هژمونی آمریکا در منطقه است و با این توافق دوران پساآمریکا در منطقه خلیج‌فارس شروع شده است.
سرلشکر سیدیحیی صفوی در مراسم افتتاح موزه هوانیروز ارتش با اشاره به توافق میان ایران و عربستان بیان کرد: امیدواریم منطقه ما با این توافقنامه به سمت امنیت و صلح پایدار حرکت کند. رهبر انقلاب از سال ۷۶ یک نگاه راهبردی به روابط ایران و عربستان داشتند و در رابطه با چین هم پیامی که رهبر انقلاب به رئیس‌جمهور چین فرستادند موجب شروع توافقنامه ۲۵ ساله ایران و چین شد.  
وی ادامه داد: درباره توافقنامه اخیر هم باید گفت این توافقنامه یک زلزله در حوزه سیاسی و پایانی بر هژمونی آمریکا در منطقه بود و با این توافق دوران پساآمریکا در منطقه خلیج‌فارس شروع شده است. چینی‌ها تصمیم دارند تا ۲۰۳۰ اقتصاد اول جهانی شوند و این توافقنامه بین ایران و عربستان با وساطت چین دومین ضربه بزرگ چین به آمریکا بود، چراکه عربستان بزرگ‌ترین منبع تامین‌کننده نفت چین است و از طرف دیگر توافق راهبردی چین با ایران برای سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های ما هم یک توافق بزرگ بود.  
دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در پایان خاطرنشان کرد: چین با یک استراتژی مشخص حوزه ژئواکونومیک خود را از دریای چین به خلیج‌فارس گسترش داده است. به نظر می‌رسد در ادامه هم چین و روسیه کمک کنند تا عربستان هم عضو سازمان همکاری شانگهای شود. این پیوند می‌تواند در آینده به عنوان سدی در مقابل ناتو و قدرت نظامی غرب ایفای نقش کند. 

Page Generated in 0/0104 sec