printlogo


کد خبر: 261003تاریخ: 1401/12/23 00:00
نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم 12 فروردین با حضور رئیس‌جمهور آغاز به‌کار می‌کند
قلب نورانیت در پایتخت

شیما ناصری: معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تهران در نشست خبری ضمن تشریح جزئیات نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران، به اجرای ۴۰۰ برنامه و حضور وزرای اوقاف و فرهنگ 7 کشور در این نمایشگاه با شعار «می‌خوانمت» اشاره کرد. به گزارش «وطن امروز»، علیرضا معاف،‌ دیروز ۲۲ اسفند در نشست خبری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌ کریم ضمن اشاره به اینکه این نمایشگاه یک رویداد قرآنی بزرگ کشوری و از مهم‌ترین اتفاقات جهان اسلام است، گفت: نمایشگاه قرآن از 12 فروردین‌ ۱۴۰۲ مصادف با 9 رمضان تا ۲۶ فروردین‌ماه برابر با 24 رمضان در مصلای امام خمینی(ره) تهران برپا می‌شود و از ساعت ۱۷ تا یک بامداد و در شب‌های قدر تا ساعت 22 منتظر حضور مشتاقان قرآن خواهد بود.
وی تصریح کرد: در این نمایشگاه ۴۰۰ برنامه اجرا خواهد شد و رشد ۵۰ درصدی در حوزه محتوا و وسعت نسبت به سال گذشته را شاهد خواهیم بود. در سال‌های قبل نمایشگاه قرآن با اینکه عنوان بین‌المللی داشت اما فاقد این ویژگی و معنای واقعی کلمه بین‌المللی بود ولی در این دوره و در ماه‌های قبل با رایزنان فرهنگی کشورمان در ۲۲ کشور، جلسات مجازی برگزار و هماهنگی‌های خوبی انجام شده است. در این بخش ۲۲ کشور اعلام آمادگی کرده‌اند و وزرای اوقاف و فرهنگ 7 کشور هم از نمایشگاه بازدید خواهند کرد.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه درباره شعار نمایشگاه بیان کرد: شعار نمایشگاه از مهم‌ترین بحث‌های نمایشگاه است که «می‌خوانمت» به عنوان شعار سی‌امین نمایشگاه قرآن انتخاب شده تا نسبت به سال‌های قبل جذاب‌تر باشد. این شعار جذاب طوری در نظر گرفته شده تا هر فرد برداشت خود را از خواندن قرآن داشته باشد، البته برای «می‌خوانمت» ۳۰ گزاره در نظر گرفته شده و در روزهای آینده و در قالب‌های هنری در سراسر شهر رونمایی خواهد شد.
وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های این نمایشگاه تجلیل از خادمان قرآن کریم با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی، ریاست محترم جمهور اسلامی ایران خواهد بود. سال گذشته نیز رئیس‌جمهور در نمایشگاه حاضر بودند و ‌بازدید داشتند و نکاتی را در این باره بیان کردند که در این دوره لحاظ شده است.
معاف با اشاره به اینکه تمام دستگاه‌های همکار در برپایی این ‌نمایشگاه ما را یاری کردند، خاطرنشان کرد: دکتر اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تکلیف کرد برای هر وزارتخانه و دستگاهی برش‌های قرآنی مشخص شود و پس از آن به دولت رفته و به مجموعه مورد نظر ابلاغ شود. وی افزود: نمایشگاه قرآن باید خدمات‌پایه و خدمات‌محور برای همه اقشار جامعه باشد. سال گذشته مشاهده کردیم استقبال مردم‌ از نمایشگاه کتاب و قرآن در پساکرونا بسیار خوب بود، البته فضاهایی که مردم در سال گذشته استقبال بیشتری داشتند امسال تقویت شده است. معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: سال گذشته  ۵۰ هزار مترمربع فضا در اختیار ما بود اما امسال تا امروز ۷۵ هزار مترمربع را هماهنگ کرده‌ایم، البته تا روز افتتاح هم ممکن است این فضا بیشتر شود. یکی از بخش‌های مهم بخش کودک و نوجوان است. در بخش کودک تا ۳ برابر افزایش فضا و در نوجوانان تا ۲ برابر را داشتیم. امسال توجه خاصی به دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها داریم. همچنین به بانوان و دختران توجه ویژه‌ای داریم. وی ادامه داد: ۴۲ بخش در نمایشگاه امسال خواهیم داشت. در حوزه رسانه، تلوبیون 7 ساعت در صفحه اصلی خود به صورت زنده برنامه خواهد داشت. در سکوهای پرمخاطب میلیونی نیز به صورت زنده حضور خواهیم داشت. همزمان با برپایی نمایشگاه سی‌ام، ۷ نمایشگاه خارجی و ۳۰ نمایشگاه داخلی را هم در نظر گرفته‌ایم که برخی همزمان با ماه رمضان برپا خواهد شد. همچنین برپایی نمایشگاه قرآن در اصفهان و مشهد برای ماه رمضان نهایی شده است.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در بحث ترجمه در نمایشگاه امسال از مرکز ملی ترجمه قرآن کریم رونمایی خواهد شد و آخرین ترجمه‌های قرآن کریم به ۱۰۸ زبان را  در این‌ نمایشگاه شاهد خواهیم بود. در بخش نهج‌البلاغه هم سعی کردیم‌ شرایطی فراهم کنیم که مردم به سمت مطالعه و آشنایی بهتر با این کتاب آسمانی بروند.
معاف یکی از بخش‌های جذاب این دوره از نمایشگاه را بخش ستاره‌های زمین یا پویش «جلسات خانگی قرآن» دانست و اظهار کرد: یک محیط قدیمی نوستالژیک دهه ۴۰ تا ۵۰ که جلسات خانگی قرآنی در آن برگزار می‌شد طراحی کرده‌ایم تا مردم‌ در این فضا با این کتاب آسمانی انس بگیرند.
وی یادآور شد: چند سند راهبردی قرآنی در این نمایشگاه رونمایی خواهد شد و یکسری از اندیشمندان ما برای برخی دستگاه‌ها راهبردهای قرآنی را پیش‌بینی کرده‌اند که پس از جلسات با بسیاری از وزرا سندهایی تنظیم شده است.
معاف گفت: بخشی را به عنوان شهرک دهه هشتادی‌ها در این دوره داریم که با فضای امید به آینده است؛ جام رمضان بازی‌های رایانه‌ای، بازی‌سرا و بازی‌های معمایی را نیز در برنامه داریم. امروز ۳۴ میلیون مخاطب بازی‌های رایانه‌ای در کشور داریم و به همین منظور در این دوره به این‌ موضوع نیز توجه شده است. وی با اشاره به بخش مشاوران در نمایشگاه قرآن کریم اظهار کرد: ۵۰ کارشناس متخصص در این بخش به مردم مشاوره خواهند داد، همچنین میزهای چالش و گفت‌وگو در حوزه حجاب، عفت و غیرت را دایر خواهیم کرد. رهبر معظم انقلاب روی موضوع دوری از دوقطبی شدن عفاف و حجاب جامعه تاکید دارند و ما سعی کردیم در این بخش، این‌ موضوع را تبیین کنیم. معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: میز خدمت برای بیمه معلمان، فعالان قرآنی و موسسات قرآنی را هم در این نمایشگاها فعال می‌کنیم. همچنین با کمک وزارت میراث فرهنگی، بخش صنایع‌دستی قرآنی را خواهیم داشت که سال پیش مورد استقبال ویژه‌ قرار گرفت.

Page Generated in 0/0051 sec