printlogo


کد خبر: 261009تاریخ: 1401/12/23 00:00
دور دنیا

ترامپ: آمریکا در آستانه یک «رکود بزرگ دیگر» قرار دارد
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا دیروز در شبکه اجتماعی خود نوشت: با توجه به آنچه برای اقتصاد آمریکا اتفاق می‌افتد و پیشنهادهایی که درباره بزرگ‌ترین و احمقانه‌ترین افزایش مالیات در تاریخ ایالات‌متحده مطرح شده، جو بایدن مانند هربرت هوور (رئیس جمهوری آمریکا از ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۳) سقوط می‌کند. وی در ادامه نوشت: ما با یک رکود اقتصادی بزرگ‌تر و قدرتمندتر از ۱۹۲۹ روبه‌رو می‌شویم. برای اثباتش هم بانک‌ها دارند ورشکسته می‌شوند.
روز جمعه، اداره حفاظت مالی ایالت کالیفرنیا ورشکستگی شانزدهمین بانک بزرگ آمریکا را که «بانک سیلیکون ولی» نام دارد، اعلام کرد. رکود بزرگ یک بحران اقتصادی جهانی بود که از ۲۴ اکتبر ۱۹۲۹ آغاز شد و بازار سهام آمریکا را در هم شکست و تا ۱۹۳۹ ادامه یافت.
***
وزیر خارجه عربستان:
منتظر دیدار با همتای ایرانی هستم
وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگویی با روزنامه الشرق‌الاوسط اعلام کرد بر اساس توافق شکل گرفته، منتظر دیدار قریب‌الوقوع با همتای ایرانی خویش است. فیصل بن فرحان تاکید کرد: خود را برای از سرگیری روابط دیپلماتیک بین ۲ کشور طی ۲ ماه آینده آماده می‌کنیم و طبیعی است که در آینده سفرهای متقابلی هم خواهیم داشت. بن فرحان در این گفت‌وگو در پاسخ به سوال خبرنگار الشرق‌الاوسط که پرسید: «بعد از اعلام توافق بین عربستان سعودی و ایران و موافقت برای از سرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه‌ها طی ۲ ماه، منافع مستقیم عربستان از چنین توافقی چیست؟ آیا این امر بیانگر ورود منطقه به مرحله جدیدی در ابعاد سیاسی، اقتصادی و پرونده‌های پرالتهاب منطقه است؟» گفت: اصل و پایه روابط بین‌المللی بر وجود روابط دیپلماتیک بین کشورها استوار است و اهمیت این مساله وقتی که ۲ کشور همسایه باشند و در حجم عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران باشند که روابط گسترده دینی، فرهنگی، تاریخی و تمدن مشترک دارند، چند برابر بیشتر می‌شود.
***
میقاتی: بهار لبنان در راه است
نخست‌وزیر دولت موقت لبنان پس از دیدار با اسقف مارونی‌های این کشور اعلام کرد درباره لزوم انتخاب رئیس‌جمهوری در نزدیک‌ترین زمان ممکن توافق داشتند. به گزارش ایسنا به نقل از سایت النشره، نجیب میقاتی پس از دیدار با بشاره پترس الراعی، به تماس‌هایش پیرامون لزوم تسریع در انتخاب رئیس‌جمهوری اشاره کرد و گفت در این دیدار دیدگاه‌ها بر لزوم انتخاب رئیس‌جمهوری در سریع‌ترین زمان ممکن با هدف نظم بخشیدن به امور سراسر کشور و نهادهای قانون اساسی برای دستیابی به یک راه‌حل یکسان متمرکز بود. وی تاکید کرد: بدون راه‌حل سیاسی و بدون ایفای نقش طبیعی پارلمان و بدون کابینه با مشخصات کامل قانون اساسی، نمی‌توان راه‌حلی ارائه کرد.
***
احیای روابط ایران و لیبی
سفیر آکردیته (غیرمقیم) جمهوری اسلامی ایران در لیبی با وزیر خارجه این کشور درباره از سرگیری فعالیت سفارت ایران در طرابلس گفت‌وگو کرد. به گزارش ایرنا، «نجلاء المنقوش» وزیر خارجه و همکاری بین‌المللی لیبی و «محمدرضا رئوف شیبانی» سفیر آکردیته (غیرمقیم) جمهوری اسلامی ایران با انجام یک دیدار راه‌های تقویت روابط میان ۲ کشور را مورد بررسی قرار دادند. ۲ طرف در این دیدار درباره راه‌اندازی کمیته مشترک اقتصادی میان ایران و لیبی و همچنین آغاز مقدمات از سرگیری فعالیت مستقیم سفارت ایران در طرابلس گفت‌وگو کردند. شبکه خبری الجزیره در این باره گزارش داد در دیدار طرف‌های ایرانی و لیبیایی، تحولات منطقه و مسائل بین‌المللی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
***
شی به روسیه می‌رود
رسانه‌های روس به نقل از رویترز گزارش دادند رئیس‌جمهور چین قصد دارد هفته آینده به مسکو سفر کند. ولادیمیر پوتین در ملاقات مجازی خود با شی جین پینگ در نهم دی‌ امسال، رسما از همتای چینی خود برای سفر به مسکو در «فصل بهار» دعوت کرده بود. منابع آگاه گزارش دادند رئیس‌جمهوری چین قصد دارد هفته آینده به مسکو سفر کند. منابع رسمی چین و روسیه هنوز خبری رسمی درباره این سفر اعلام نکرده‌اند. پیش‌تر دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی کرملین گفته بود کرملین تاریخ سفر احتمالی رئیس‌جمهور چین را به دلیل عدم تعیین تاریخ دقیق اعلام نخواهد کرد. نمایندگان کنگره ملی خلق چین (NPC) ۱۰ مارس به اتفاق آرا شی جین پینگ را برای سومین دوره به عنوان رئیس چین انتخاب کردند.
***
عربستان هیأت اسرائیلی را به خاک خود راه نداد
روزنامه معاریو به نقل از بلومبرگ نوشت: تصمیم منع صدور ویزا برای هیات اسرائیلی جهت ورود به خاک عربستان در پی بازگشت روابط بین تهران- ریاض تحت نظارت چین گرفته شده است و به رغم صحبت‌هایی از وجود مذاکراتی جهت نزدیکی دیپلماتیک با اسرائیل و تمایل به عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو، ظاهر امر چیز دیگری را نشان می‌دهد. طبق گزارش بلومبرگ، سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل از روستاییان و مسؤولان اسرائیلی از روستای کفر کاما در منطقه الجلیل برای حضور در رویداد گردشگری سازمان ملل دعوت به عمل آورد. این روستا توسط نهاد مربوطه از بین ۳۲ مکانی که به عنوان بهترین مقاصد گردشگری روستایی طی امسال برگزیده شده بودند، انتخاب شده است.

Page Generated in 0/0176 sec